Reklama internetowa wady i zalety różnych jej rodzajów
4 min
4 min
Na skróty
Reklama w internecie będzie efektywna tylko wówczas, gdy zostanie stworzona z uwzględnieniem potrzeb danej marki oraz jej klientów, a cel kampanii będzie jasno określony. W przeciwnym wypadku inwestycja okaże się nieopłacalna. Przeczytaj, na które formy reklamy internetowej warto stawiać i jakie są wady i zalety każdej z nich. Poczytaj także o bezpłatnym pozycjonowaniu tutaj.
Marketing online znacznie różni się od tego, który znajduje zastosowanie w mediach tradycyjnych. Kampanie reklamowe w sieci muszą być dopracowane w najmniejszym szczególe nie tylko pod kątem wizualnym. Jeżeli błędnie wybierzesz cel oraz grupę targetową, Twoja reklama może w ogóle nie dotrzeć do odbiorców!
Zacznijmy od celu. Podczas pracy nad każdą nową kampanią, musisz wyraźnie go określić. Jeżeli zrobisz to źle, reklama internetowa będzie całkowicie nieopłacalna. Cel na etapie tworzenia można wyznaczyć zarówno w Google Ads, jak i na Facebooku. Gdy zależy Ci na sprzedaży konkretnego produktu, postaw na Google Merchant, dzięki któremu internauta zobaczy daną pozycję z Twojego asortymentu, zamiast strony domowej sklepu. Jeśli chcesz natomiast, by użytkownicy Facebooka zainstalowali Twoją aplikację, jako celu reklamy nie ustawiaj ruchu czy aktywności.
Pamiętaj, że nie istnieje reklama uniwersalna. Niemożliwe jest dotarcie do każdej grupy wiekowej czy społecznej przy pomocy jednej formy przekazu. Musisz zatem nauczyć się zawężać swoją grupę docelową. Zbyt duże grono potencjalnych odbiorców to strzał w kolano, który spowoduje jedynie straty finansowe. Zastanów się zatem, do kogo konkretnie chcesz dotrzeć i na tej podstawie ustaw parametry reklamy internetowej.
Kolejna kwestia to styl komunikacji. Dawno minęły już czasy, w których reklama polegała na zachwalaniu danej marki. Zamiast tego skup się na korzyściach, jakie konsumentom przyniesie zakup Twoich produktów. Błędem jest także ograniczenie się do jednego medium. Do swoich klientów musisz docierać za pomocą różnych kanałów.
Opłacalność kampanii najłatwiej jest ocenić dzięki współczynnikowi ROI, który określa zwrot inwestycji. Reklama nieopłacalna to taka, w przypadku której koszty poniesione na kampanię są wyższe niż zyski, będące jej wynikiem.
Ze wspomnianych już kampanii Google Ads oraz Facebook Ads tak naprawdę mogą korzystać przedstawiciele każdej branży, pod warunkiem umiejętnego ustawienia celu oraz targetu reklamy. Zarówno w wyszukiwarce Google, jak i na Facebooku, znajdziesz przedstawicieli niemal wszystkich grup docelowych. Twoje zadanie ogranicza się zatem do sprecyzowania profilu swojego potencjalnego klienta.
Każda z firm, która prowadzi działalność poza siecią i posiada fizyczną placówkę, powinna skorzystać z bezpłatnej formy reklamy internetowej, jaką jest wizytówka Google. Dzięki temu rozwiązaniu otrzymujesz szansę pokazania się klientom poprzez podanie swojego adresu (wirtualnego i fizycznego) oraz zamieszczenie zdjęć czy krótkich filmów. Internauci mogą także oceniać Twoją firmę i zadawać Ci pytania. Największą zaletą wizytówki jest jednak możliwość dodania swojego lokalu gastronomicznego, hotelu czy sklepu do map Google. Dzięki temu użytkownicy przebywający w okolicy bez problemu trafią pod Twój adres.
Doskonałym pomysłem na reklamę są również sponsorowane wpisy na blogach oraz artykuły eksperckie. Możesz tworzyć je samodzielnie lub skorzystać z pomocy copywritera. Z rozwagą wybieraj jednak miejsca, w których chcesz je publikować. Marka odzieżowa powinna podejmować współpracę na przykład z blogerami piszącymi o modzie, a producent zabawek – z influencerami parentingowymi.
Jak zapewne się domyślasz, każda z przedstawionych wyżej form reklamy internetowej ma wiele zalet, ale też wad. Słabe oraz mocne strony najłatwiej można przedstawić na przykładzie reklam Google Ads. Z jednej strony jest to łatwo dostępna i stosunkowo niedroga forma promocji. Stworzenie kampanii nie jest skomplikowanym procesem, a zasady jej działania są przejrzyste. Nie można jednak mówić o reklamie internetowej bez poruszenia tematu ślepoty banerowej. Tę cechę posiada duża grupa użytkowników sieci. Objawia się ona tym, że podczas przeglądania stron mimowolnie pomijają oni wszelkie formy reklamowe, zupełnie nie zwracając na nie uwagi. Co więcej, spora część internautów w swoich komputerowych przeglądarkach instaluje wtyczkę Ad Block, która blokuje wyświetlanie jakichkolwiek reklam. Oczywiście, istnieją sposoby na ominięcie tego procederu, nie są one jednak mile widziane przez użytkowników.
Wtyczka Ad Block nie usuwa natomiast z pola widzenia reklam na Facebooku, co niewątpliwie jest ich dużą zaletą. Kolejnym plusem jest fakt, że ich wygląd od standardowych wpisów na tej platformie różni się jedynie informacją, iż ten konkretny post jest sponsorowany. Reklama jest w tym przypadku integralną częścią Facebooka, a nie agresywnym banerem.
Sponsorowane wpisy na blogu również mają swoje wady i zalety. Reklama tego typu jest na ogół kosztowna i wymaga więcej pracy. Z drugiej jednak strony, dłuższa forma pozwala na zbudowanie więzi z klientem i daje większe pole do popisu w kwestii przedstawienia mocnych stron danej usługi czy produktu. Taki gościnny artykuł to również możliwość wypozycjonowania strony domowej marki czy sklepu internetowego.
Po dokładnym zapoznaniu się z korzyściami i zagrożeniami, wynikającymi ze stosowania różnych rodzajów reklam, można nabrać wątpliwości co do tego, czy w ogóle warto z nich korzystać. Marketing internetowy jest jednak na tyle rozległy, że każdy znajdzie tu odpowiednią formę promocji, wypracowaną metodą prób i błędów. Jest jednak inwestycja, która będzie opłacalna dla każdej marki, chcącej zaistnieć w świecie wirtualnym. Mowa oczywiście o pozycjonowaniu. Dzięki zabiegom SEO Twoja strona www będzie zajmować pozycje na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania, bez potrzeby ponoszenia kosztów na płatną reklamę. Co ważne, w takim przypadku internauci na pewno nie będą jej pomijać.
Na optymalizację strony składa się wiele czynników. Specjaliści SEO oraz SEM w pierwszej kolejności przeanalizują aktualny stan Twojej witryny i przedstawią Ci listę zmian, jakie należy wprowadzić. Będą one dotyczyły zarówno kwestii technicznych, jak i wizualnych. Wyszukiwarka Google wysokimi miejscami nagradza jedynie zaufane strony, które ładują się wystarczająco szybko, a użytkownikom oferują unikalne treści o wysokiej wartości merytorycznej. Tworzeniem tekstów zajmują się profesjonalni copywriterzy. Dzięki nim Twoja strona nabiera blasku, a komunikacja z klientami wchodzi w nowy wymiar. Treści SEO uwzględniają frazy kluczowe, które przekierowują internautów z wyszukiwarki wprost pod Twój adres www. Jeżeli w naturalny sposób zostaną one wkomponowane w publikowane na stronie teksty, osiągnięcie efektu w postaci wyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania stanie się łatwiejsze. Pozycjonowanie mimo wszystko najlepiej jest jednak połączyć z wybranymi formami reklamy internetowej. Jeżeli Twój budżet nie pozwala natomiast na uwzględnienie obu form promocji, pod żadnym pozorem nie rezygnuj z działań SEO.