Branża medyczne ma swoją specyfikę, ale pod pewnym względem nie różni się w żaden sposób od innych gałęzi usług. Prywatne firmy medyczne, jak każde inne, muszą zmagać się z konkurencyjnością, aktywnie pozyskiwać klientów, dbać o rozwój, o swój wizerunek i pozytywne opinie. W czasach, gdy większość z nas poszukuje sprawdzonych i wartościowych usług w internecie, pojawia się dylemat, jak powiązać SEO, branżę medyczną i, tak ważne w tym przypadku – wiarygodność oraz reputację.
Na skróty
Branża medyczna – reklama a kwestie prawne
Już na wstępie pojawia się wątpliwość związana z tym, jak w naszym kraju rozwiązano kwestię prawną reklamy branży medycznej. W 2011 roku weszła w życie ustawa o działalności leczniczej, według której: „podmiot wykonujący działalność leczniczą”, co prawda może informować o zakresie i rodzaju oferowanych świadczeń zdrowotnych, ale pod względem treści i formy nie może być to przekaz reklamowy. Niestety w treści ustawy nie znajdziemy, w tym przypadku niezwykle pomocnej, definicji reklamy. Problem rozjaśnia opinia prawna Zespołu Radców Prawnych Naczelnej Izby Lekarskiej z 2013, która precyzuje, że cyt. reklamą jest informowanie ludzi o świadczeniach i usługach, podkreślanie ich zalet tak, aby ludzie chcieli za nie zapłacić. Tak rozumiane działania lekarzy, lekarzy dentystów są zatem niedozwolone. Mamy więc do czynienia z sytuacją, w której dozwolone jest prezentowanie informacji (takich jak: tytuł zawodowy, dane osobowe, godziny przyjęć, rodzaj praktyki zawodowej, specjalizacje, umiejętności, dane kontaktowe czy metod płatności), ale w żaden sposób nie można opierać się na perswazji, zachęcaniu do skorzystania z danych świadczeń, oferowaniu promocji czy wykorzystywaniu przyciągających sloganów i haseł reklamowych. Choć reklama branży medycznej to balansowanie na krawędzi, pojawia się inna możliwość, z której warto skorzystać.
Działania optymalizujące i pozycjonujące witrynę – bo o nich mowa, są nie tylko zgodne z prawem, ale, jeśli są prowadzone według profesjonalnej i przemyślanej strategii, również bardzo skuteczne. Jak wykorzystać SEO w branży medycznej? Oto kilka wskazówek.
Do publikowanych treści należy podejść ze szczególną wrażliwością – bezbłędność, unikalność i wartościowość teksów liczą się tu szczególnie. W promowaniu firm medycznych świetnie sprawdzą się przede wszystkim profesjonalne artykuły eksperckie czy wysokiej jakości teksty poradnikowe. Warto pamiętać o wykorzystaniu uprzednio opracowanej biblioteki słów kluczowych, znaczników meta, a o pominięciu sformułowań wartościujących oraz takich, które będą bezpośrednio zachęcałyby do skorzystania z usług.
Rozwijaj i optymalizuj stronę internetową.
Zakres tych działań dostosowanych do aktualnych wymogów wyszukiwarek internetowych to fundamenty SEO. Oprócz tych powszechnie znanych, czyli sprawdzeniu architektury strony, jej responsywności oraz szybkości, jakości grafik i innych publikowanych materiałów, warto zadbać o bezpieczeństwo witryny poprzez certyfikat SSL, wszak strona medyczna nie powinna wzbudzać jakichkolwiek podejrzeń.
Nie zapominaj o mediach społecznościowych
Interesujące, aktywne profile to świetne miejsce do kreowania wizerunku, pozyskiwania cennych opinii oraz recenzji klientów, angażowania odbiorców, edukowania czy zyskiwania wiarygodności.
Stawiaj na naturalne linkowanie
Jeśli chodzi o SEO i branżę medyczną – w linkowaniu siła! Nie chodzi tylko o umieszczenie odnośników w najpopularniejszych serwisach branżowych, ale również udzielanie się w tematycznych forach (np. służąc poradą medyczną, komentując czy rozwiązując problem). Z pewnością sprawdzą się wspomniane już artykuły eksperckie z linkiem do witryny. Wszystko, co pozwoli na naturalny link building, powiązanie pozycjonowania z wartościowym kontentem.
Prywatne firmy medyczne zyskują coraz więcej klientów, między innymi, dzięki wygodzie i przyjaznej obsłudze klienta. Warto skupić się również na doświadczeniu użytkownika w sieci. Bezproblemowy i łatwym kontakt, uproszczony i bezawaryjny systemem rezerwacji, przejrzystość informacji, intuicyjna nawigacja – pomogą zdobyć pozytywne opinie od klientów i jednocześnie będą miały swój udział w pozycjonowaniu strony.
Co możesz zyskać, pozycjonując stronę z branży medycznej?
U wielu mogą pojawić się wątpliwości – czy warto decydować się na taki rodzaj inwestycji w branży, mimo wszystko, dosyć specyficznej i trudnej pod względem ograniczeń w zakresie reklamy. Bez wątpienia – tak. Nie chodzi tylko o to, że skuteczna strategia SEO zwiększy widoczność firmowej strony, ruch w jej obrębie, przyciągnie nowych potencjalnych klientów, ale także o to, że część działań pozycjonujących pozwoli wyróżnić się w branży, zyskać autorytet, wiarygodność, zaufanie i lojalność odbiorców – wszystko, co liczy się szczególnie w przypadku firm medycznych. Anonimowość, nieaktualna, chaotyczna strona, brak aktywności w mediach społecznościowych, udostępnianych opinii oraz ignorowanie zmieniających się potrzeb klientów – to zaprzeczenie nowoczesnej firmy medycznej i prosta droga do porażki. Nie możemy się łudzić, przeniesienie biznesu do sieci dotyczy również branży medycznej, zamiast zwlekać – warto zrobić to dobrze.
Pozycjonowanie lokalne dla branży medycznej
Pozycjonowanie lokalne dla branży medycznej jest niezwykle istotne z kilku względów. Przede wszystkim, osoby chcące znaleźć dobrego lekarza, będą szukały go jak najbliżej siebie. Dlatego też tak istotne jest to, by zainwestować w pozycjonowanie lokalne, a dzięki temu zdobyć klientów z danej dzielnicy czy miasta. Pozycjonowanie lokalne jest też niezwykle ważne w kontekście budowania wizerunku marki.