Skracanie linków – czym jest?
6 min
6 min
Na skróty
Bardzo często skracacze linków są używane przy obsłudze strony internetowej, działalności marketingowej w internecie lub przy przeprowadzeniu promocji w social mediach. Wśród wielu osób budzą one jednak sporo wątpliwości i niedomówień. W rzeczywistości jest to jednak bardzo dobry sposób na prezentację adresów URL w sieci. Czym zatem jest skracanie linków? Po co się je skraca i jakie korzyści niesie ze sobą takie działanie? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy poniżej, podpowiadając również jak skracać linki samemu.
Skracanie linków jest prezentowaniem adresów URL w skróconej, minimalistycznej – prostej formie. Są one maskowane w innym — krótkim odnośniku – po kliknięciu zostajemy przekierowani na właściwą witrynę www. Do skracania linków używa się specjalnych skracaczy, czyli serwisów internetowych pośredniczących między użytkownikiem a naszą witryną. Używanie skracaczy linków jest bardzo proste, a w sieci istnieje wiele serwisów oferujących taką funkcję na których możemy łatwo stworzyć krótki link kierujący do właściwej witryny.
Aby z nich korzystać w podstawowej wersji, przeważnie nie musimy się rejestrować na danym serwisie. Jeśli chcemy korzystać jednak z zaawansowanych funkcji, statystyk czy opcji w serwisie skracającym linki będziemy musieli utworzyć proste konto użytkownika. Skrócony link ma formę krótkiej nazwy popularnej domeny — najczęściej nazwy danego serwisu oferującego skracanie linków oraz krótkiego unikalnego ciągu znaków po sleszu.
Jednym z najczęstszych pytań, jakie pada przy temacie skracania linków, jest to, dlaczego wykonuje się taki ruch i czy rzeczywiście jest to korzystniejsze od prezentowania bezpośrednich linków. Skracanie adresów internetowych ma jednak sporo zalet i jest uzasadnione w wielu przypadkach. Są to kwestie związane zarówno z wyglądem, funkcjonalnością jak i profesjonalnym wizerunkiem, bezpieczeństwem czy danymi analitycznymi.
Możliwość uzyskania statystyk ruchu to pierwszy powód, dla którego skracamy linki. Prezentując adres internetowy w skróconej formie, gdzie pierwszy link pełni rolę pośrednika możemy uzyskiwać szczegółowe statystyki i informacje o ruchu przechodzącym na naszą stronę internetową. Dane te dostępne są na koncie użytkownika w serwisie zajmującym się skracaniem linków i mogą dostarczyć nam wielu informacji. Mogą być to takie dane jak:
Skrócone linki pozwalają zatem uzyskiwać bardzo cenne informacje na temat pozyskiwanego ruchu z internetu na naszą witrynę. Możemy wykorzystywać je na wiele sposobów. Dzięki nim dowiemy się np. które oferty w sieci cieszą się największą popularnością lub jakie osoby są zainteresowane naszym linkiem. W ten sposób możemy również analizować marketing internetowy marki, dowiadując się jakie działania promocyjne w sieci przynoszą najlepszy skutek. Przełoży się to na konkretne oszczędności i efektywne wykorzystywanie budżetu reklamowego. Statystyki dostępne są w prostej formie, a odpowiednio skonfigurowany link pośredniczący może dawać dodatkowe dane śledzenia w systemie Google Analytics.
Większa czytelność postu to kolejny powód, dla którego skraca się linki. Niezależnie od tego czy publikujemy link w naszym poście w mediach społecznościowych, w e-mailu czy w innych miejscach w sieci. Zaprezentowanie krótkiego linku jest dużo wygodniejsze i zwiększa czytelność treści. Bardzo często bezpośrednie linki są długie i problematyczne w kopiowaniu.. Mogą one powodować trudności techniczne z umieszczeniem długiego ciągu znaków, gdy mamy ograniczony limit wiadomości lub mogą wyglądać zniechęcająco. Krótki link jest również korzystniejszym rozwiązaniem przy wysyłaniu e-maili i minimalizuje ryzyko nieprawidłowego wyświetlenia w różnych programach pocztowych. Publikując skrócone linki, możemy zamieścić ich dużą liczbę w materiale dodawanym w sieci, który nadal pozostanie czytelny. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na dłuższy czas przebywania użytkowników na stronie ze sporą ilością linków, zaprezentować różne odnośniki czytelnikom, a także liczyć na większą aktywność użytkowników, którzy będą chętnie zapoznawali się z dodatkowymi materiałami.
Profesjonalny odbiór naszych treści i zaufanie do nich również jest powodem, dla którego wykorzystuje się skracanie linków. Ustandaryzowane odnośniki w krótkiej i przejrzystej formie budzą dużo większe zaufanie odbiorców, aniżeli długie adresy URL, jakich przeważnie użytkownicy w ogóle nie kojarzą. Skrócony link będzie wpływał na większe zaufanie do naszej marki, a także jej profesjonalny odbiór. Użytkownicy w sieci będą postrzegali nas pozytywnie jeśli będą wiedzieli, że umieszczamy linki w świadomy sposób oraz dbamy o ich wygodę.
Jeśli wiemy już czym jest skracanie linków oraz dlaczego się je wykonuje, pora abyśmy dowiedzieli się jak skrócić link. Jeśli chcemy to zrobić, przede wszystkim powinniśmy skorzystać z wyszukiwarki Google. Po wpisaniu hasła skracanie linków, skracanie adresów czy link short otrzymamy listę wyników wyszukiwania prezentującą najpopularniejsze skracacze linków. Są to serwisy, gdzie możemy skrócić nasz odnośnik. Wystarczy w tym momencie wybrać jeden z zaproponowanych skracaczy oraz wejść na witrynę. W sieci istnieje bardzo wiele tego typu serwisów, więc nie będziemy z pewnością mieli problemu ze skróceniem naszego linku.
Poszczególne serwisy zajmujące się skracaniem odnośników działają na takiej samej zasadzie, a kosmetyczne różnice w procesie tworzenia skróconych linków wynikają jedynie z budowy serwisu. Gdy znajdujemy się już na stronie internetowej, skracanie adresów polega na przekopiowaniu w specjalne pole naszego standardowego długiego adresu URL i wygenerowaniu jednym kliknięciem nowego krótkiego linku, który będzie do niego przekierowywał. Link ten możemy już bezpośrednio umieszczać w sieci i korzystać z niego. Niektóre skracacze linków pozwalają generować krótkie odnośniki bez rejestracji, część wymaga utworzenia darmowego konta. Niektóre serwisy ze kolei mogą też oferować masowe skracanie linków. Jest to bardzo pomocna opcja gdy prowadzimy np. sklep internetowy.
Bit.ly to pierwszy i najpopularniejszy skracacz linków w internecie. Został on założony w 2008 roku a miesięcznie generuje ok. 600 mln nowych linków i ok. 10 mld kliknięć. Serwis ten oferuje wszystko to, co jest potrzebne zarówno niewymagającym użytkownikom, jak i dużym markom czy firmom. Możemy dzięki niemu skracać linki bez tworzenia konta anonimowo, a także założyć darmowe konto umożliwiające np. uzyskiwanie szczegółowych statystyk odnośnie linków czy wykupić zaawansowane funkcjonalności. W zależności od wybrania konkretnego planu – w przeciwieństwie do darmowej wersji możemy stworzyć nawet nieograniczoną liczbę linków, korzystać z kodów QR, tworzyć linki na dużą skalę czy korzystać z zaawansowanej analityki. Serwis Bitly cieszy się również największą popularnością i zaufaniem wśród użytkowników, gdyż kojarzą go oni z wielu profili influencerów, celebrytów czy popularnych serwisów internetowych.
Cutt.ly jest bardzo podobnym serwisem do Bitly i alternatywą dla najpopularniejszego skracacza linków w sieci, który również cieszy się sporym powodzeniem. Serwis ten posiada możliwość darmowego i anonimowego skracania linków oraz zaawansowane opcje do wyboru. Warto porównać go z liderem i wybrać jeśli będzie lepiej odpowiadał na nasze potrzeby.
TinyURL.com to kolejny popularny skracacz linków w sieci. Tym co wyróżnia go na tle konkurencji jest przede wszystkim bezterminowe generowanie skróconych linków, a także możliwość ich personalizacji po standardowej domenie. Z serwisu TinyURL warto zatem korzystać gdy prowadzimy marketing marki w internecie lub planujemy długofalowe działania i zależy nam na personalizacji każdego elementu związanego z naszą marką – nawet skróconego adresu URL. Obie zalety tego skracacza linków w połączeniu z brakiem konieczności rejestrowania konta i darmowością sprawiają, że jest to niezwykle ciekawe rozwiązanie.
Ow.ly jest nieco innym skracaczem linków, który z kolei jest najczęściej wykorzystywanym narzędziem przy obsłudze social mediów. Został on stworzony przez platformę Hootsuite wykorzystywaną do zarządzania mediami społecznościowymi. Oprócz podstawowej funkcjonalności i typowego skracania linków, oferuje on możliwość np. ustawienia podglądu miejsca, do którego kieruje skrócony link. Dzięki temu będziemy mogli w mediach społecznościowych ustawić w podglądzie ciekawe zdjęcia, własny opis lub bazowy adres URL. Narzędziem tym możemy zarządzać poprzez specjalny pulpit, a także korzystać z zaawansowanych statystyk. Użycie tego skracacza linków wymaga założenia darmowego konta.
Skraczacz linków Google
Skracanie linków Google poprzez narzędzie Goo.gl było jednym z najpopularniejszych rozwiązań tego typu w sieci. Google w 2019 roku zawiesiło jednak działanie tego narzędzia, pozostawiając jedynie aktywne linki stworzone w przeszłości. Skracanie linków w ten sposób posiadało sporo plusów. Największymi zaletami tego skracacza linków były wiarygodność oraz niezawodność a także prostota. Google nie zdecydowało się jednak na kontynuowanie projektu, choć był on niezwykle korzystny dla użytkowników i obecnie nie można skorzystać z tej opcji skracania linków.
Pomimo zamknięcia projektu, w marce Google skracanie linków jest nadal możliwe – choć jest to bardziej osobliwa alternatywa niż regularne publicznie dostępne narzędzie. Google na stronie pozostałej po skracaczu linków zachęca do korzystania z narzędzia Firebase, oferującego tworzenie aplikacji mobilnych i internetowych, które posiada w sobie moduł skracania linków.
Skracanie linków Bitly
Bitly jako że jest najpopularniejszym skracaczem linków w internecie wart jest poświęcenia nieco większej ilości uwagi. Przeważnie, gdy będziemy chcieli skracać linki, skorzystamy właśnie z tego narzędzia.
Aby skrócić link wystarczy wejść na stronę www.bitly.com a następnie w głównym polu wkleić link, jaki chcemy poddać modyfikacji. Następnie należy kliknąć po prawej stronie pola przycisk Shorten. Po wykonaniu tej czynności pod polem tekstowym wyświetli się nowy gotowy skrócony link, który możemy skopiować przyciskiem Copy znajdującym się po prawej stronie. Jeśli chcemy skorzystać z zaawansowanych statystyk czy bardziej zaawansowanych opcji powinniśmy utworzyć konto oraz się zalogować.
Skracanie linków z własną nazwą
Ciekawym sposobem modyfikacji linków, któremu warto się przyjrzeć, jest skracanie linków z własną nazwą. Chcąc spersonalizować krótkie linki mamy dwie opcje do wyboru. Pierwszą z nich jest skorzystanie ze skracaczy linków, które umożliwiają tworzenie własnej nazwy po domenie serwisu. Drugim i bardziej zaawansowanym sposobem jest wykupienie własnej domeny, która będzie tworzyła ciekawy adres np. co.to lub szybki.click i umieszczenie na stronie specjalnego skryptu — generatora, który będzie automatycznie tworzył na naszej witrynie podstrony z automatycznym przekierowaniem. Korzystając z tego rozwiązania mamy pełną kontrolę nad całym adresem skracanego linku.
https://moz.com/blog/using-bitly-url-shortening-for-traffic-analysis
https://developers.googleblog.com/2018/03/transitioning-google-url-shortener.html