Na skróty
Szybkość ładowania strony internetowej (page speed) jest jednym z ponad 200 decydujących czynników wpływających na doświadczenie użytkownika oraz pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz mieć wydajną witrynę, musisz zadbać o jej wagę. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, ile powinien ważyć Twój serwis!
Źródło: https://img.freepik.com/free-psd/laptop-mock-up-design_1315-12.jpg?t=st=1718000924~exp=1718004524~hmac=c306682b0bf07ddfc84cad1c79caa33791111f70406f5ad05e076b2bb36ea488&w=1380
Wielkość strony internetowej ma bezpośredni wpływ na jej szybkość ładowania. Witryny, które ładują się szybko, są lepiej oceniane przez wyszukiwarki i użytkowników. Ciężkie serwisy mogą zniechęcać użytkowników do dalszej interakcji, skutkując maksymalizacją tzw. współczynnika odrzuceń (tzw. bounce rate).
Aby sprawdzić wagę strony, możesz skorzystać z narzędzi typu Google PageSpeed Insights, Peakhour czy GTmetrix. Podają one wielkość strony oraz wskazują elementy, które powinny zostać zoptymalizowane.
Zdj 1. Analiza wagi strony internetowej w dedykowanym narzędziu Peakhour.
Źródło: www.peakhour.io/page-weight/check-site/
Optymalna waga strony internetowej to taka, która umożliwia jej szybkie ładowanie, zwykle poniżej 2 MB. Im lżejsza witryna, tym lepiej dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych oraz osób z wolniejszym połączeniem internetowym.
Istnieje wiele technik, które mogą pomóc w zmniejszeniu wielkości strony internetowej:
Zdj 2. Wytyczne PageSpeed Insights pozwalające zmniejszyć wagę strony internetowej.
Źródło: pagespeed.web.dev.
Zmiana wielkości strony internetowej wymaga przede wszystkim przeglądu i optymalizacji jej elementów. Najważniejsze kroki to:
Optymalizacja strony ma istotne znaczenie dla SEO. Witryny, które ładują się szybko (czyli maksymalnie 2,5 sekundy na desktopach), mają większe szanse na uzyskanie topowych pozycji w wynikach wyszukiwania. W proces optymalizacji witryny warto zainwestować w szczególności, aby poprawić zarówno wydajność, jak i jej widoczność online.
Podczas optymalizacji strony internetowej warto unikać kilku powszechnych błędów:
Podczas optymalizacji warto skupić się na następujących aspektach:
Optymalizacja wielkości strony jest procesem, który wymaga analizy i wdrożenia odpowiednich technik. Regularne monitorowanie oraz stosowanie najlepszych praktyk pomoże w utrzymaniu strony w dobrej kondycji. Pamiętaj, że szybka i lekka strona to zadowoleni użytkownicy i lepsze wyniki w wyszukiwarkach.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.