Co to jest WebP?
Na skróty
Ilustracją internet stoi. O ile jeszcze niedawno głównym sposobem komunikowani się w internecie (i wypełniania stron internetowych) był tekst, tak obecnie coraz większe znaczenie przyjmuje obraz. Wraz z nim pojawiło się rozszerzenie pliku WebP. Co to jest i jak tego używać?
WebP – przyszłość grafiki internetowej
Większość stron obecnie posiada, choć kilka zdjęć lub ilustracji. Każdy wpis na blogu urozmaicony jest zdjęciem głównym oraz grafikami bądź infografikami. Jest to ciekawe, ale niebezpieczne. Strony internetowe posiadają coraz więcej grafiki, ale klasyczne formaty plików graficznych (zdjęć i ilustracji) powodują, że strona staje się ciężka i wolno się wczytuje. Możemy je skompresować, wtedy natomiast mocno stracą na jakości, co spowoduje, że będą nieczytelne lub pojawi się pikseloza (widoczne piksele). Jest to powód, dla którego wciąż szuka się nowych rozwiązań, które mają to ułatwić. Jednym z nich jest WebP – nowy format graficzny plików, który pozwala na zapisanie pliku w wysokiej jakości (rozdzielczości), a jednocześnie zmniejszyć jego wagę w znaczącym stopniu.
Dlaczego .webp jest lepsze od .jpg?
Pliki z rozszerzeniem .webp pojawiły się już dziesięć lat temu i nadal nie znikają z sieci. Co więcej, powoli wypierają klasyczne formaty takie jak: .jpg, .png, czy .gif. Dlaczego? Ponieważ w wielu aspektach są lepsze.
- Są lżejsze. Plik z rozszerzeniem .webp może być nawet o 35% lżejszy niż .jpg. Niektórzy uważają, że da się tę wagę zredukować nawet ponad o połowę. Dzięki temu strony są lżejsze i łatwiej się wczytują.
- Mają wysoką jakość. Plik .jpg czy .png można zapisać tak, aby „ważył” kilkukrotnie mniej. Jednak pojawia się wtedy tak zwana kompresja stratna. Obraz traci na jakości i staje się nieczytelny. Pliki .webp są lekkie, ale wciąż mają wysoką jakość.
- Są przezroczyste. To, czego brakuje plikom .jpg (choć mają to pliki .png), to przezroczystość. W przypadku braku tła w obrazie .jpg (np. w modelu jakiegoś przedmiotu) po zapisaniu pliku pojawi nam się białe tło. Pliki .webp tego nie robią.
Czym otworzyć plik .webp?
Mimo iż rozszerzenie ma prawie 10 lat i coraz częściej pojawia się jako plik graficzny na stronach internetowych, to praktycznie nie ma ono wsparcia w innym oprogramowaniu. Niewiele programów graficznych pozwala na otwarcie tego pliku, a Mozilla Firefox pozwoliła na jego poprawne wyświetlanie dopiero w 2019 roku! Przez to, jeśli posiadamy plik o rozszerzeniu .webp najlepiej otworzyć go za pomocą… Google Chrome. Jest to jeden z niewielu łatwo dostępnych, darmowych programów, który pozwoli na jego bezproblemowe otwarcie.
Jak przekonwertować .webp na .jpg?
Pobieranie plików .webp na komputer może być problematyczne. Między innymi dlatego, że nie będziemy mieli możliwości ich otworzyć. Najlepiej więc zapisać je w formacie popularniejszym, który łatwo odpalimy na każdym urządzeniu. Możemy skorzystać z kilku opcji:
- Zapisania pliku .webp i przekonwertowaniu go specjalistycznym programem graficznym (jak PhotoShop z odpowiednim pluginem).
- Zapisania pliku .webp i przekonwertowania go online. Strony takie jak Convertio, OnlineConverterFree, czy Ezgif pozwalają na konwersję pliku za pomocą swojej strony internetowej.
- Użyć wtyczki do Chrome „Save Image As PNG”. Wtyczka ta do pobrania w Google Chrome i Edge na Chromium pozwala na zapisanie pliku .webp jako .png kilkoma kliknięciami.
Co WebP ma do SEO?
Może się wydawać, że rozszerzenie pliku graficznego i SEO to dwa różne, oddzielone od siebie bieguny. Prawda? Nie do końca tak jest. Dlaczego? Szybkość wczytywania się strony oraz jakość umieszczonych na niej zdjęć ma spore znaczenie dla algorytmów Google. Ponadto, w kontekście prędkości wczytywania im wydajniejsza jest strona internetowa tym pozytywniejsze może mieć to znaczenie dla pozycjonowania. Boty indeksujące sprawdzają między innymi czas potrzebny na pełnie wczytanie się danej witryny (użytkownik też nie chce czekać zbyt długo) i dodają ten czynnik jako jeden z wielu, jako wyznacznik wartości strony. Dlatego też lekkie zdjęcia w formacie WebP mogą przyczynić się do poprawienia jakości strony i częstszego jej pokazywania się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce.