Akcje promocyjne wyglądające na spontaniczne mają swoją siłę marketingową i docierają (często wirusową drogą) do istotnej grupy ludzi. Jeżeli organizowane są z pomysłem, mogą wzbudzić ciekawość mediów, pomagając zbudować marce wizerunek oryginalnej, nowoczesnej i mającej dystans do świata. Jednym z przykładów „spontanicznych” akcji marketingowych (zaplanowanych oczywiście wcześniej w każdym detalu) jest tzw. flash mob. Co to takiego?
Zdj 1. Flash mob to świetna zabawa i kapitalny sposób na marketing
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/C%C3%B3rdoba_2015_10_23_2764_%2826152295081%29.jpg/2560px-C%C3%B3rdoba_2015_10_23_2764_%2826152295081%29.jpg
Termin „flash mob” popularny był szczególnie kilka lat temu. To wtedy w mediach wielokrotnie pokazywano tłumy ludzi, które wykonują określone czynności, we wcześniej umówionym celu. Jak się okazuje, ostatnio tego rodzaju akcje wracają do „łask” odbiorców, znów będąc popularnym – szczególnie w mediach społecznościowych.
Co to jest flash mob?
Zacznijmy od zdefiniowania flash mobów. Według definicji naukowej, tradycyjny flash mob, to spotkanie grupy anonimowych, nieznanych sobie ludzi w umówionym wcześniej miejscu i czasie, gdzie zaproszenie na spotkanie zostało rozesłane przez jedną osobę z grupy mailem lub smsami.
Po co spotykają się ci ludzie? Wykonują oni często krótkie, ekscentryczne, abstrakcyjne, oryginalne działanie, a następnie rozchodzą się bez komentarza. Nie zawierają znajomości z innymi członkami grupy, nie rozmawiają z mediami, nie wdają się w dyskusje z ewentualnymi „gapiami”. Właśnie z tego względu nazwa „flash mob” oznacza po angielsku „błyskawiczny tłum”.
Miejscem „rozgrywania akcji” flash mobów są najczęściej obiekty publiczne takie jak centra handlowe, dworce, lotniska, parkingi, znane ulice. Formami przeprowadzenia flash mobów są najczęściej tańce, śpiewy, akrobacje, czy ustawienie się w określonym porządku w celu zaprezentowania określonej figury.
Flash mob marketing – zastosowanie
Flash moby popularne były kilka lat temu. To trend internetowy, z którego nagrania publikowano m.in. na YouTube. Okazuje się jednak, że zjawisko znów wraca do najbardziej popularnych internetowych wyzwań. Co ciekawe, coraz częściej jako flash mob marketing. Jak można zastosować taki „błyskawiczny tłum” w promocji swojej marki?
Promując produkt lub usługę w ciekawy sposób, np. zachęcając klientów do udziału w akcji. Można też zmodyfikować formę, angażując w akcję pracowników. Sposoby są różne. W trakcie tańca czy innej choreografii, uczestnicy mogą promować Twój produkt, pokazując go szerszej publiczności. Przykłady wykorzystania flash mobów są naprawdę różne:
- budowa świadomości marki – akcje typu flash mob cieszą się dużym zainteresowaniem i pomagają trafić do świadomości kolejnych odbiorców;
- promocja produktu – jak wspomnieliśmy, flash mob to bardzo interesujący i oryginalny sposób promocji produktu, który może trafić do szerokiej grupy klientów;
- kreowanie pozytywnego wizerunku – flash moby kojarzą się pozytywnie i pomogą marce budować wizerunek nowoczesnej, oryginalnej i atrakcyjnej w odbiorze;
- chęć angażowania kadry lub odbiorców – angażowanie w ciekawą kampanię klientów czy pracowników zawsze jest dobrze odbierane, poprawia nastrój w zespole i buduje więź z marką.
Zdj 2. Flash mob może być doskonałą okazją do reklamy firmy
Źródło: https://live.staticflickr.com/7189/6927426811_8f54cd4f28_b.jpg
Flash mob – jak zrealizować tego typu pomysł?
Pamiętaj, że flash mob marketing nie może być wynikiem nagłej, potencjalnie spontanicznej akcji. Wymaga kompleksowego przygotowania. Spontaniczne mogą być wyłącznie reakcje uczestników. Organizator musi bazować na planie. Jak zrealizować marketingowy flash mob?
- Przygotuj plan ramowy. Zdefiniuj w nim cel flash mobu i wybierz miejsce oraz termin akcji.
- Stwórz przewidywany scenariusz. Określ w nim charakter zachowania uczestników i ich zadania.
- Oceń, czy flash mob nie będzie budził zgorszenia, negatywnych emocji, albo nie będzie niebezpieczny dla uczestników i osób postronnych.
- Przeprowadź akcję, wysyłając maile lub SMS do potencjalnych uczestników. Oszacuj ich liczbę.
- Promuj wideo z akcją w swoich mediach społecznościowych i na YouTube. Staraj się zaangażować w to media.
Pamiętaj, że flash mob nie może być zapowiadany, stąd nie promuj go przed akcją. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, wideo stanie się viralem i zacznie „żyć swoim życiem” w sieci.