Na skróty
Wartościowy content jest fundamentem każdej strategii SEO. To właśnie w nim znajdują się frazy kluczowe, ponadto treść przyciąga użytkowników, którzy są zainteresowani konkretnym tematem, bądź zakupem produktów. Jednak tworzenie jakościowej treści, dodatkowo wspierającej pozycjonowanie, wymaga odpowiedniej strategii i wiedzy.
Zanim podpowiemy, jak pisać teksty SEO, postaramy się dokładnie przeanalizować, czym są takie treści i dlaczego należy ogromną uwagę zwrócić na sposób ich tworzenia. Poprzez content witryna w pewnym sensie wskazuje robotom Google, co znajduje się na konkretnej podstronie, informując wyszukiwarkę, na jakie słowa kluczowe domena powinna być wyświetlana. Jednocześnie te treści są wartościowe dla użytkowników – tworzy się je nie tylko pod wytyczne Google, ale przede wszystkim pod wymagania społeczności. Content ma służyć internautom, a SEO powinno być wartością dodaną – pewnego rodzaju „skutkiem ubocznym”. Wiele osób zastanawiających się jak pisać teksty SEO, uważa, że im więcej treści znajduje się na stronie, tym lepiej. Niestety, takie podejście do tworzenia contentu nie zawsze jest efektywne. Przede wszystkim algorytmy Google (podobnie jak użytkownicy) zwracają uwagę na jakość, a nie ilość. Jeżeli opisujesz skomplikowane zagadnienie, na przykład tworząc ekspercki artykuł, naturalnie content będzie dłuższy. Natomiast błędem jest sztuczne przedłużanie treści, tylko po to, aby osiągnąć większą liczbę znaków.
Istnieje kilka typów tekstów SEO. Poszczególne rodzaje contentu różnią się od siebie wyglądem, jednak zwykle mają wspólny cel: podnieść widoczność strony internetowej we wyszukiwarce. To przede wszystkim:
Artykuły blogowe – ten typ treści tworzy się przede wszystkim dla użytkowników. Jednak muszą być widoczne w wyszukiwarce Google, aby społeczność mogła je przeczytać. Dlatego tworząc artykuły blogowe, wykorzystuje się frazy kluczowe (często o charakterze long tail), aby podnieść pozycję contentu.
Opisy – te treści mogą znajdować się na wielu podstronach. Opisy stosuje się przy produktach, usługach, czy kategoriach. Tego rodzaju content powinien mieścić się także na stronie głównej witryny i we wszystkich innych zakładkach. Treści z frazami kluczowymi sprawią, że dany adres URL będzie osiągać wyższą pozycję w wyszukiwarce Google.
Teksty sponsorowane – to publikacje umieszczane na zewnętrznych portalach. Mogą mieć dużą wartość dla SEO, gdy w treści znajduje się link z atrybutem dofollow. Dodatkowo takie materiały budują rozpoznawalność i mogą kreować wizerunek eksperta.
Teksty zapleczowe – dziś to stosunkowo rzadko spotykany typ treści w SEO. Ten content publikowany był na zewnętrznych serwisach, podobnie jak materiały sponsorowane. Dawniej, gdy link building opierał się na ilości, a nie jakości, tworzenie takiego contentu było niezwykle powszechne. Zwykle teksty zapleczowe charakteryzowały się niską jakością oraz wysokim nasyceniem frazami kluczowymi, dodatkowo w treści znajdowały się linki prowadzące do pozycjonowanej domeny. Bardzo często content powstawał poprzez generowanie synonimizowanych treści.
FAQ – (Frequently Asked Questions, czyli często zadawane pytanie) to typ treści, który znajduje się na stosunkowo niewielu stronach internetowych. Choć przede wszystkim ma za zadanie służyć użytkownikom, to przy okazji warto pomyśleć o SEO, umieszczając w treści nieco fraz kluczowych. Dodatkowo FAQ może być dodane do wyszukiwarki (to lista wyświetlana bezpośrednio pod tytułem strony oraz meta description). Taki element występuje w postaci uporządkowanych danych. Implementacja tego rozwiązania wymaga wiedzy technicznej, ale jest niezwykle korzystna z punktu widzenia SEO.
Trudno w kilku zdaniach opowiedzieć, jak pisać teksty SEO. Zawodowo takie usługi świadczą copywriterzy, którzy posiadają nieco wiedzy na temat pozycjonowania. Tworzenie contentu SEO wymaga więc lekkiego pióra, znajomości języka polskiego oraz nieco doświadczenia w branży marketingu internetowego. Przygotowane treści muszą być dopasowane do potrzeb użytkowników oraz robotów Google jednocześnie. Spamerski content niskiej jakości sprawi, że pozycja strony internetowej nie ulegnie zmianie. Co więcej, w ekstremalnych przypadkach algorytm może obniżyć widoczność witryny poprzez nałożenie filtra. Jak pisać teksty SEO na własną stronę internetową? W przypadku artykułów zacznij od wyboru tematu – przy opisach kategorii, produktów lub usług nie musisz tego robić, ponieważ z góry wiesz, o czym będzie traktować treść. Następnie przejdź do wyboru fraz kluczowych. To właśnie te słowa zostaną umieszczone w treści i to na nie ma wyświetlać się strona w wyszukiwarce Google. Należy dobrać wyrażenia, które są regularnie wyszukiwane przez użytkowników – teoretycznie im częściej społeczność generuje konkretne zapytanie w Google, tym lepiej. Jednak w praktyce oznacza to większą konkurencyjność, dlatego należy wziąć ten aspekt pod uwagę. Optymalnym rozwiązaniem jest znalezienie „złotego środka”. Wyszukaj więc zarówno frazy o dużej, jak i małej konkurencyjności. Następnie implementuj je w tekstach. Tworzone treści muszą omawiać temat od A do Z. Stosuj tę zasadę, a przekonasz się, że w kontekście SEO content może zdziałać cuda. Warto szukać fraz long-tail. To wyrażenia składające się z minimum 3-4 słów, cechują się ścisłym dopasowaniem oraz niską konkurencją. Do analizy fraz wykorzystaj specjalistyczne narzędzia takie jak: SEMSTORM, SEMrush, Senuto, SurferSEO. Pamiętaj, aby słowa kluczowe umieszczać w treści naturalnie. Możesz je odmieniać w dowolnej formie. Nie wklejaj fraz w sztuczny sposób, tylko po to, aby wpłynąć na wyszukiwarkę.
Odpowiadając na pytanie jak pisać teksty SEO, należy przede wszystkim przestrzegać tych wytycznych:
Wiesz już, że w treści powinny znajdować się frazy kluczowe. Jak często należy je stosować? Każdy copywriter i specjalista SEO może mieć na ten temat inne zdanie. Tak naprawdę tekst musi być po prostu naturalny, więc łatwo wywnioskować, że słowa kluczowe w takim przypadku będą występować „co jakiś czas”. Jeżeli jednak potrzebujesz konkretnej wytycznej, możesz zastosować zasadę, według której na każde 1000 znaków ze spacjami, fraza kluczowa będzie występować maksymalnie dwa razy. Pamiętaj również o tym, aby unikać kopiowania treści (zarówno z zewnętrznych serwisów, jak i w obrębie Twojej domeny). Ponadto nie spamuj frazami kluczowymi w tekstach i nie ukrywaj słów, na przykład dodając biały tekst na tle o tej samej barwie. Algorytm Google jest w stanie wyłapać takie działania. W tekście pogrubiaj najważniejsze fragmenty, a także frazy kluczowe. Jeżeli planujesz wdrożyć pozycjonowanie oparte na tworzeniu jakościowej treści, pomyśl o inwestycji w specjalistyczne narzędzie, na przykład SurferSEO. W przypadku, gdy nie możesz strategii content marketingowej wdrożyć samodzielnie, skorzystaj z pomocy copywritera.