Semcore Słownik UX (User Experience)

Czym jest UX (User Experience)?

User Experience, czyli UX to termin, który dosłownie oznacza „doświadczenie użytkownika”. Z perspektywy administratora strony, albo programisty będą to więc wszystkie doznania oraz wrażenia użytkownika podczas korzystania/interakcji ze stroną internetową/aplikacją. UX designer dba o przeżycia odbiorcy, który wchodzi na daną witrynę czy otwiera aplikację. Sprawdza, czy proces posługiwania się nimi jest przyjazny oraz intuicyjny dla użytkownika.

Jak wprowadzić UX i co to dokładnie jest?

Nie masz pojęcia jak wprowadzić UX i co oznacza ten termin? To skrót pochodzący z języka angielskiego, po rozwinięciu oznaczający user experience, czyli doświadczenie użytkownika. Co przez to rozumiemy? UX to doznania płynące z korzystania ze strony internetowej, jakie oddziaływają na użytkowników. Można stwierdzić, iż user experience stanowi całokształt tego, jak prezentuje się i działa serwis, portal, czy sklep online.

Jak wprowadzić UX na stronie? To wieloetapowe działanie, o które musisz zadbać. Na user experience składa się wiele elementów. To między innymi poprawnie zaprojektowany interfejs, atrakcyjna stylistyka, właściwe działanie wszystkich funkcji oraz przycisków, sposób wyświetlania animacji, czy struktura serwisu. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jak wprowadzić UX, bowiem to szereg działań, mający na celu uatrakcyjnić korzystanie z Twojej strony internetowej.

Jeżeli masz już własny serwis i chcesz o niego zadbać, przeanalizuj dokładnie to, w jaki sposób działają wszystkie funkcje, wyświetlają się treści, animacje, itp. Wychwyć każdy błąd, a następnie je wyeliminuj. Zastanów się, w jaki sposób możesz wpłynąć na użytkownika, aby internauta kojarzył Twoją stronę internetową z komfortem oraz przyjemnością. Gdy będziesz wiedzieć jak wprowadzić UX i podejmiesz odpowiednie kroki, witryna zyska nowe życie.

User Experience, czemu jest tak zaniedbywane?

Czemu UX jest takie ważne? – konwersja

Zastanawiasz się, czemu UX jest ważne? Źle zaprojektowana strona internetowa lub sklep nie sprzyja konwersji. Nie ważne, jaki konkretnie cel będzie Cię interesować – słabe UX po prostu odrzuci użytkownika, a ten nie złoży zamówienia, nie zapisze się do newslettera i nie wypełni formularza kontaktowego. Musisz liczyć się z tym, że zaniedbane user experience to poważna sprawa. Internauci pragną wygody – spójrz tylko na siebie. Gdy chcesz zamówić jakikolwiek produkt online, chcesz zrobić to jak najszybciej i bez żadnych przeszkód. Źle działająca strona internetowa tylko przysporzy Ci nerwów, a w efekcie prawdopodobnie klikniesz czerwony krzyżyk, następnie otwierając sklep internetowy konkurencji.

Zobacz:  Web Usability

Czemu UX jest ważne? Ponieważ pozwala czerpać przyjemność z poruszania się na stronie. To nie tylko nowoczesny design czy animacje pozytywnie wpływające na user experience. Postaraj się zbudować wartościowy content oraz wzbogacić witrynę o przydatne funkcje, na przykład czat online, czy porównywarkę produktów.

Wpływ UX na SEO

Pozycjonowanie to człon marketingu internetowego, który ciągle się rozwija. Bez dwóch zdań SEO stanowi skuteczną metodę zwiększania widoczności w sieci, natomiast coraz częściej, proces ten łączony jest z UX. W efekcie powstaje coś całkowicie nowego, wręcz innowacyjnego, czyli SXO (SEO+UX=SXO). Tego rodzaju działania przynoszą stronom i sklepom wiele korzyści, a najważniejszą jest zmiana ruchu organicznego w ruch konwertujący. Już wiesz, czemu UX jest ważne? Podczas łączenia optymalizacji user experience z pozycjonowaniem, możesz liczyć na zwiększony współczynnik konwersji.

Jeżeli wiesz jak wprowadzić UX oraz potrafisz samodzielnie przygotować kompleksową strategię SEO, nic nie stoi na przeszkodzie, aby na własną rękę zadbać o stronę internetową. Możesz także skorzystać z pomocy specjalistów. Bez względu na to, jaką drogę wybierzesz, pamiętaj, że UX to niezwykle ważna część marketingu internetowego. Postaraj się zapewnić użytkownikom jak najlepsze doznania płynące z poruszania się po Twojej stronie lub sklepie. Wprowadzone zmiany możesz obserwować i analizować, aby następnie narzucać ewentualne poprawki. Wówczas uda Ci się przygotować jak najlepsze UX dopasowane do użytkowników.

User Experience, czemu jest tak zaniedbywane?

Pomyśl o UX na swojej stronie internetowej

Spójrz na to, jak teraz wygląda Twoja witryna i zastanów się, czy nie przydałaby się jej mała aktualizacja pod kątem UX. Możesz porównać stronę z konkurencją, aby mniej więcej spostrzec różnice. Przypomnij sobie także popularne serwisy, z których regularnie korzystasz. Z pewnością pamiętasz, jak dana witryna prezentowała się jakiś czas temu – nawet największe marki regularnie aktualizują interfejs oraz UX, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort.

Rozbudowane strony i sklepy posiadające wiele opcji muszą działać nie tylko sprawnie, ale także intuicyjnie. To szczególnie ważne w przypadku nowych użytkowników, którzy jeszcze do końca nie wiedzą, w jaki sposób poruszać się po Twojej witrynie. To właśnie dlatego dobrze przygotowane UX jest ważne. Wiele osób zaniedbuje tę kwestię, uważając, że user experience nie ma praktycznie żadnego znaczenia. Ogromny błąd! Jeżeli chcesz zatrzymać użytkownika na dłużej, przedstawiając mu swoją stronę internetową, witryna musi być dobrze zaprojektowana, aby dawać maksymalną satysfakcję z użytkowania.

Zobacz:  Mikrokonwersja

UX designer – kim jest?

Zadania UX designera są ściśle związane z odbiorcą treści. Nie musi więc znać języków programowania, a jedynie rozumieć mechanizmy tworzenia, jak również zdawać sobie sprawę z ograniczeń technologicznych. Duża część pracy UX designera związana jest z procesami badawczymi. Jego zadaniem jest ustalenie projektu, który zostanie wdrożony ze współpracą z UI designerem. 

Zadania UX designera

Współcześnie każdy odbiorca treści w różnej formie (strona internetowa, aplikacja WWW, program) przykłada dużą wagę do tego czy podczas korzystania nie gubi się, łatwo znajduje to, czego potrzebuje, a także czy jest to przyjemne i związane z dodatkowymi pozytywnymi bodźcami (dźwięki, estetyka, dobra grafika). Obecnie jest  tak duża konkurencja twórców treści w technologiach informatycznych, że nie możemy już wyłącznie dobierać programów i stron pod kątem tego, czy osiągniemy dzięki nim swój cel, bo to stanowi standard. Ważna jest sama droga dojścia do tego, czego użytkownicy potrzebują od oprogramowania. Wymagają, aby nie była ona zbyt trudna w przeglądaniu, ale jednocześnie nie może być nudna. Witryna/aplikacja powinna być urozmaicona, korzystanie z niej ma sprawiać nam przyjemność przy odkrywaniu  konkretnych funkcjonalności czy dotarcia do interesujących nas treści. I właśnie od tego jest UX designer – projektuje tę drogę. Sprawdza jakie są ścieżki dotarcia do informacji i funkcji, weryfikuje zachowania użytkownika, porządkuje treści i możliwości systemów, stron, aplikacji. Patrzy na produkt oczami użytkownika. Działania UX designera są obszerne.

 

Czym jest UX?

Badania i analiza

Te działania opierają się na ustalaniu cech konkretnego produktu, którym może być zarówno strona internetowa, sklep online, jak i aplikacja. Pomaga to w stworzeniu doskonałego projektu, który nie jest oderwany od rzeczywistości i doświadczeń użytkownika. UX designer podczas badań korzysta z różnych narzędzi i technik. Przede wszystkim:

  • dokonuje analizy konkurencji
  • sprawdza wymagania i oczekiwania użytkowników
  • na podstawie badań, testów, ankiet weryfikuje dotychczasowe wrażenia i obserwacje odbiorców treści
  • stosuje różnorodne formy sprawdzania tego, co obecnie jest najwygodniejsze dla użytkowników, jakie są ich priorytety i potrzeby.

Określanie grupy odbiorców

Po weryfikacji wszystkich danych UX designer określa grupę odbiorców, a więc osób zainteresowanych konkretnym produktem. Zastanawia się nad tym, w jaki sposób najlepiej spełnić wymagania i oczekiwania użytkowników, jak będą zachowywać się oni podczas korzystania, jakie będą ich wybory. Tworzony jest scenariusz zachowań, który weryfikuje czy projekt będzie dostosowany do odbiorców. Zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i estetyki. UX designer rozpisuje wszystkie kroki składające się na interakcje odbiorcy ze stroną internetową czy aplikacją. Dzięki temu otrzymuje dokładny obraz tego, czy ścieżka jest wygodna, łatwa i przyjemna dla odbiorcy.

Zobacz:  Mikrokonwersja

Architektura informacji

Architektura to nic innego jak porządkowanie i kategoryzowanie. Służy wyróżnieniu istotniejszych części systemu, wprowadzania hierarchii informacji. Projektant zastanawia się jak pogrupować funkcje/części projektu, aby użytkownik intuicyjnie mógł przemieszczać się po stronie/aplikacji. Chodzi o wyeliminowanie chaosu, ale również utworzenie takiego porządku, który będzie łatwy do zrozumienia, bez ukrywania w niespodziewanych miejscach ważnych informacji i danych.

Współpraca

Te i kilka pośrednich etapów prowadzi do współpracy z innymi specjalistami, którzy zajmują się weryfikacją założeń UX designera i tworzeniem produktu. Najbardziej ścisła współpraca dotyczy UX designera i UI designera.

Testowanie

To już ostatni etap przed wprowadzeniem produktu na rynek (jeśli jest nowy), albo wprowadzeniem zmian (gdy np. witryna internetowa już jest założona). Testy pomogą sprawdzić trafność ustaleń i założeń, a także uwidocznią problemy i niedociągnięcia, które należy wyeliminować.

Czym jest UX?

Po co nam UX designer?

To niezwykle ważna rola. Specjalista będzie w stanie odtworzyć i zrozumieć zachowania odbiorcy treści. Sprawdzi jak łatwo jest dotrzeć do konkretnych funkcji i informacji, zaproponuje udogodnienia i ulepszenia. Opracuje takie rozwiązania, które sprawią, że korzystanie z danego narzędzia przez użytkownika nie będzie trudne, ciężkie, a jednocześnie sprawi mu przyjemność. Obecnie gdy korzystamy z jakiejś aplikacji, albo wchodzimy na stronę internetową, zwracamy uwagę na wygląd, funkcjonalność i intuicyjność. Nie chcemy zastanawiać się jak dotrzeć do informacji czy opcji, wręcz wymagamy aby było to bardzo łatwe. Gdy witryna internetowa nie spełnia tego oczekiwania, to szybko z niej wychodzimy. Wiemy, że za chwilę znajdziemy następną, która szybko doprowadzi nas do celu i zapewni miłe wrażenia. Dokładnie tak samo jest z aplikacjami, programami komputerowymi i wszystkimi projektami technologicznymi.

UX to postęp

UX designer to zawód przyszłości. Teraz dostrzega się jak jest ważny, ale jego rola będzie coraz istotniejsza, a specjaliści w tej dziedzinie będą rozchwytywani. Obecnie wykorzystywanie umiejętności UX designera w Polsce powoli się rozwija. Przyczyną jest nie tylko mała liczba profesjonalistów na rynku, ale także to, że wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy z efektów, jakie można osiągnąć dzięki współpracy z taką osobą. Ma to bezpośrednie przełożenie na wizerunek marki, ilość użytkowników, widoczność w sieci, popularność. Już teraz można zaobserwować jak wielką przewagę uzyskuje się poprzez zwracanie uwagi na UX, jednak dopiero połączenie SEO i UX zwane SXO pozwala osiągać najwięcej.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!