Rozmiary zdjęć i obrazów w sklepie internetowym. Co musisz wiedzieć?
4 min
4 min
Na skróty
Obrazy i zdjęcia – wszelkie grafiki zamieszczane w witrynie, mają ogromny wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Często niewiele uwagi przypisujemy ich atrybutom „alt” oraz innym ważnym aspektom. Szczególnie rozmiar, tzw. „waga” pliku wiąże się z procesem pozycjonowania. Zdjęcia, logo i inne grafiki to elementy bardzo znacząco oddziałujące na tempo w jakim strona ładuje się i wyświetla na monitorze. Nawet, jeżeli dla przeciętnego odbiorcy może nie być to zauważalne, to roboty Google z pewnością wychwycą prędkość takiego ładowania i odnotują to podczas indeksowania Twojego adresu. Warto zatem zadbać o to, aby nie tylko treści pisane, ale również obrazy pod nim występujące były właściwie zoptymalizowane.
W dobie internetu oraz licznych gotowych, szablonowych rozwiązań nie istnieje jedna, odgórnie ustalona specyfikacja jeżeli chodzi o to jakie rozmiary zdjęć www mają być na nich stosowane. W zależności od serwisu, twórcy CMS lub innego masowo używanego „szablonu” – najczęściej podawane są one indywidualnie.
I tak na przykład popularny Facebook podaje bardzo ściśle określone wymiary grafik jakie można zamieszczać w poszczególnych miejscach na swojej stronie. A zatem:
Także Google określa dokładnie jakiego rozmiaru grafika może pojawić się na przykład w wyświetlanej przez Google reklamie (popularne GoogleAds). W tym przypadku plik nie może przekroczyć 150 KB. Google w przypadku popularnych banerów dokładnie wskazuje dopuszczalne wymiary obrazka, chociaż przynajmniej daje możliwość wyboru pomiędzy różnymi wielkościami grafiki widocznej na ekranie. Ponadto stosuje rozróżnienie pomiędzy typowymi grafikami przeznaczonymi na klasyczną stronę a tymi dostosowanymi do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
Z kolei na innego typu stronach, na przykład tych opartych o CMS WordPress, podawane są co prawda optymalne rozmiary grafiki. Jednak bywa, że możemy zamieszczać na nich zdjęcia także w innych rozmiarach. Tymczasem biorąc pod uwagę kwestię optymalizacji witryny – najlepsze są zawsze zdjęcia wgrane tam w rozmiarach, jak sama nazwa wskazuje, podanych jako optymalnych.
Chociaż nie istnieje jeden, sztywny kanon dotyczący rozmiarów zdjęć zamieszczanych w różnych serwisach, to na szczęście rozmiar zdjęć na stronę w wybranym spośród nich łatwo dostosować w ogólnodostępnych w sieci służących do tego narzędziach.
Grafiki często traktowane są przez amatorów przy pracy nad SEO nieco po macoszemu. Niesłusznie, ponieważ wiele związanych z nimi czynników ma niebagatelny wpływ na ostateczne miejsce witryny w wyszukiwarkach. Tempo ładowania strony, choć wydaje się na pierwszy rzut oka mało istotną kwestią, oddziałuje silnie na ostateczne rezultaty pozycjonowania. Właśnie dlatego należy bacznie zwracać uwagę na wielkość plików graficznych – zwykle im większa grafika, tym dłużej strona się ładuje. Chodzi tutaj naturalnie nie o tę względną wielkość obrazka, jaką widzimy na monitorze, ale o jego realną „wagę”, na którą składają się jego rozdzielczość i wymiary. Rozmiar zdjęć na stronę należy zatem dokładnie przemyśleć tak, aby przy jak najmniejszym rozmiarze pliku były one jednocześnie wystarczająco wyraźne. Zazwyczaj stosuje się grafikę w rozmiarze pomiędzy 150 a 200 px.
Przechodzimy zatem do bardzo istotnego aspektu, jakim jest optymalizacja rozmiarów grafik zamieszczanych tak licznie w internetowych sklepach. Przez dekady istnienia komputerów oraz cyfrowej fotografii powszechnie utarło się przekonanie, że im więcej pikseli tym zdjęcie jest wyraźniejsze. Jest to jeden z licznych mitów dotyczących wszystkiego, co związane z wciąż stosunkowo młodą, a jednocześnie obszerną i dynamicznie ewoluującą dziedziną jaką są nowoczesne technologie. Zatem jeżeli pikseli jest dużo a zdjęcie jest stosunkowo małe – wcale nie musi ono wyglądać dobrze. Jeżeli pikseli jest zbyt mało – również efekt może pozostawiać wiele do życzenia. Kiedy zastanawiamy się jakie rozmiary zdjęć www najlepiej będą komponowały się na stronie, to pamiętajmy, że ważnymi czynnikami są tutaj: rozdzielczość oraz możliwość kompresji. To głównie odpowiednia rozdzielczość pozwala na dostosowanie zdjęcia do różnych rozmiarów bez uszczerbku na jego jakości. Dzięki odpowiednim narzędziom obecnie prawie każdą grafikę można skompresować i dostosować do wymagań poszczególnych stron. Kiedy posiadamy obrazy w odpowiednich rozmiarach wystarczy już tylko sięgnąć po wiedzę o tym:
Przede wszystkim najlepiej kiedy obrazy są oryginalne. W internecie istnieje wiele serwisów oferujących nawet za darmo różnego rodzaju grafiki. Jednak ich istotnymi mankamentami, biorąc pod uwagę SEO, są właśnie ich powtarzalność oraz ogólnodostępność. Wszystko, co powtarzalne, nie wypada dobrze podczas kontaktu z robotami przeglądarek. O ile jest to możliwe najlepiej zamieszczać własne, niepowtarzalne zdjęcia. Ważne, aby były one mniejsze niż 200KB, posiadały własny tytuł, tak zwany przyjazny adres URL oraz odpowiedni opis alternatywny (tzw. atrybut alt). O ile istnieje taka możliwość w przypadku grafiki warto także postawić na format PNG zamiast popularnego JPG. Rozmiar zdjęć na stronę, którą budujemy od podstaw, w przeciwieństwie do wspomnianych wyżej szablonowych serwisów, możemy na szczęście ustalać sami. Pamiętajmy jednak przy tym co jest dla nas dobre ze względu na nasze potrzeby w zakresie SEO, zanim wgramy to co jawi się po prosu jako miły dla oka „ładny obrazek”. Jakkolwiek jego treść jest ważna jako przeznaczona przede wszystkim dla innych oprócz mechanicznych wyszukiwarek odbiorców.