Na skróty
Za skrótem AMP kryją się słowa Accelerated Mobile Pages, co oznacza z języka angielskiego „Przyspieszone Strony Mobilne”. Czy strony AMP wpływają na pozycjonowanie? Na czym polega ich budowanie? To technika tworzenia witryn w taki sposób, aby otwierały się one jak najszybciej na smartfonach, tabletach i innych urządzeniach przenośnych. Bardzo często AMP jest stosowane w kontekście serwisów informacyjnych, które utrzymują się z publikacji najnowszych wiadomości. Stosowanie tej techniki jest także częste na portalach blogowych, gdzie znajduje się wiele merytorycznych treści poradnikowych.
Jednym z ważnych czynników rankingowych Google jest szybkość wyświetlania się strony internetowej. To, w jakim czasie użytkownik dotrze do interesujących go treści nie tylko wpłynie na tak dzisiaj ważne user experience, ale i nierzadko zdecyduje o tym, czy dokona on konwersji, czyli pożądanych, wartościowych działań dla Twojej firmy takich, jak np. rejestracja w serwisie, zapisanie się do newslettera czy zakup produktu lub usługi. To, jak dynamicznie działa witryna jest coraz bardziej istotne nie tylko dla tych, którzy używają komputera, ale również (a może nawet bardziej) dla tych korzystających z urządzeń mobilnych. Stąd też w 2015 Google uruchomił tzw. Accelerated Mobile Pages.
Zanim dowiesz się jak zrobić strony AMP, należy wspomnieć o głównych zaletach tego rozwiązania. Przede wszystkim koncepcja ta ma za zadanie maksymalnie skrócić czas ładowania strony internetowej. Witryny zgodne z koncepcją AMP posiadają ograniczoną ilość elementów dodatkowych, na przykład grafik, reklam, czy animacji, ale tekst znajdujący się na konkretnej podstronie jest taki sam, jak w przypadku strony bez wdrożonej techniki AMP. Reasumując, content publikowany na domenie powinien być dostępny w dwóch miejscach jednocześnie:
Po co stosuje się strony AMP? Wdrożenie tej techniki pozytywnie wpływa na UX, czyli doświadczenie użytkownika wynikające z interakcji ze stroną internetową. Współczynnik odrzuceń zmniejsza się, a konwersja wzrasta. Internauci są każdego dnia zalewani falą wiadomości i informacji. Z tego powodu wszyscy chcemy korzystać z sieci bardzo szybko – nasza tolerancja na długie ładowanie stron znacznie spadła. Właśnie w takiej sytuacji z pomocą przychodzi AMP. Jeżeli prowadzisz jakikolwiek portal, stronę, czy sklep, warto zainteresować się tym rozwiązaniem. W prosty sposób możesz zwiększyć swoje zasięgi i budować rozpoznawalność, poprzez publikację treści zgodnie z koncepcją AMP.
Accelerated Mobile Pages to propozycja open source’owa, a więc ogólnodostępna, która pozwala na projektowanie stron internetowych, które będą w pełni poprawnie i szybko wyświetlały się na urządzeniach mobilnych. Jest to nowy standard kodowania, który skupia się na łatwiejszym dostarczaniu, odpowiednio zoptymalizowanych treści. Aby w pełni zrozumieć, czym jest Accelerated Mobile Pages, należy przeanalizować jego trzy główne komponenty:
Jest to podzbiór podstawowego języka HTML, wzbogacony o rozszerzenia, elementy standardu AMP, które usprawniają i upraszczają kod, dzięki czemu strona łatwiej dostosowuje się do urządzeń mobilnych.
To z kolei biblioteka języka oprogramowania JavaScript, która pozwala na to, aby wszelkie zewnętrzne zasoby były wczytywane w sposób asynchroniczny, co likwiduje problem opóźnionego renderowania się witryny.
Rozwiązanie opcjonalne, które pozwala Google na przechwycenie zawartości witryny i natychmiastowe wczytanie jej z pamięci podręcznej, co dodatkowo zwiększa wydajność strony. Cache dla większości stron AMP jest dostarczany od 2017 również przez Cloudflare.
Czym jest Accelerated Mobile Pages w połączeniu tych części składowych? Podsumowując to ogólnie – zbiorem działań optymalizujących, które pozwolą na udoskonalenie wrażeń użytkownika poprzez wygodne, komfortowe i skuteczne korzystania z witryny.
Jeśli ciągle zastanawiasz się, po co wdrażać AMP w Google, to musisz wiedzieć, że dzięki tej technice możesz pozytywnie wpłynąć na SEO swojej strony internetowej. Nie od dziś wiadomo, że algorytm Google przywiązuje sporą wagę do prędkości ładowania. Jeżeli zawartość Twojej domeny będzie otwierać się znacznie szybciej niż konkurencja, masz szansę na wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Oczywiście do kompleksowego pozycjonowania witryny nie wystarczy samo AMP w Google, ale bez wątpienia jest to ważna część SEO. W przypadku, gdy Twoje podstrony bardzo długo się ładują, poprzez skrócenie tego czasu możesz liczyć na mniejszy współczynnik odrzuceń, o czym wspomnieliśmy już wcześniej. Bardzo możliwe, że użytkownicy zaczną spędzać więcej swojego czasu na stronie. Warto zweryfikować to poprzez Google Analytics.
Chętnie podpowiemy Ci, jak zrobić strony AMP w Google, ale najpierw musisz wiedzieć, po czym poznać tego rodzaju stronę internetową. Weź w dłoń swój smartfon i wyszukaj dowolną frazę, najlepiej taką, dzięki której Google wyświetli witryny składające się przede wszystkim z artykułów. Mogą być to na przykład słowa: „najnowsze wiadomości”. Po kilku sekundach Google wyświetli wyniki, a przeglądając je, niejednokrotnie natrafisz na link z dodatkową ikoną błyskawicy. W ten sposób poznasz, która strona jest zaprojektowana zgodnie z techniką stron AMP w Google. Błyskawica symbolizuje szybkie ładowanie się zawartości. Co więcej, otwieranie tego rodzaju linków zużywa mniejszą ilość danych, a to ważne, jeżeli nie korzystasz z sieci WiFi, na przykład w trasie.
Jeżeli masz własną stronę internetową, warto wiedzieć, po co wykorzystuje się strony AMP w Google. Za pomocą tej techniki, możesz znacznie polepszyć swoją sytuację w wyszukiwarce, a także zyskasz w oczach użytkowników, którzy będą chętnie przeglądać zawartość witryny, spędzając na niej sporo czasu. Nawet Google promuje to rozwiązanie i zachęca do jego wdrożenia. Nic dziwnego, bowiem zarząd wyszukiwarki chce dla użytkowników jak najlepiej. Z tego powodu Google przygotowało nawet specjalne narzędzie dla webmasterów i osób, które posiadają własną witrynę. To PageSpeed Insights do mierzenia prędkości ładowania zawartości strony internetowej. Nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy, aby skorzystać z tego narzędzia. Im wyższy wynik osiągnie domena, tym lepiej. Dodatkowo oprogramowanie wyświetli znalezione elementy, które opóźniają proces ładowania strony. Wdrażanie stron AMP w Google bardzo często wchodzi w skład strategii SXO, gdzie łączy się SEO (pozycjonowanie) oraz UX (user experience). W efekcie strona staje się znacznie lepiej widoczna oraz przyjazna dla użytkowników.
Zależnie od tego, z jakiego oprogramowania korzystasz, wdrożenie strony AMP Google może być łatwe lub nieco bardziej skomplikowane. Bardzo wiele platform e-commerce typ SaaS (Software as a Service) nie posiada odpowiedniej technologii do tworzenia przyspieszonych stron mobilnych. Sytuacja prawdopodobnie najprościej wygląda w systemie WordPress, gdzie można zainstalować wtyczkę, aby cieszyć się ze strony AMP w Google.
Google przedstawia kilka wymogów, które należy spełnić, aby przyspieszone strony mobilne działały prawidłowo:
Jak zrobić stronę AMP? Tworzenie przyspieszonych stron mobilnych składa się z trzech podstawowych elementów:
AMP HTML – to specjalne tagi w HTML, dzięki którym możliwe jest uproszczenie kodu źródłowego, co pozytywnie wpływa na czas ładowania. Dzięki nim grafiki będą dopasowane do wszystkich urządzeń mobilnych, a zawartość wyświetli się prawidłowo, bez względu na wielkość ekranu telefonu lub tabletu.
AMP JS – biblioteki JavaScript przyspieszające ładowanie strony internetowej.
AMP CDN – zawartość dodatkowa (nieobowiązkowa) odpowiedzialna za poprawianie wydajności strony.
Posiadasz witrynę na WordPress? W takim przypadku koniecznie wypróbuj wtyczkę AMP for WP – Accelerated Mobile Pages. Dzięki niej konfiguracja strony internetowej i jej zawartości będzie znacznie prostsza.
Przykład strony internetowej z AMP w Google. W wyszukiwarce można poznać je dzięki specjalnej ikonie z błyskawicą:
Nieskomplikowane wdrożenie AMP jest możliwe na stronach internetowych w systemie WordPress. Jak zwykle, całość oparta będzie na instalacji wtyczki. W tym celu należy zainstalować plugin AMP for WP – Accelerated Mobile Pages. W ustawieniach wtyczki możesz edytować wiele elementów, aby z łatwością dopasować witrynę do wytycznych od Google. Jeżeli korzystasz z Yoast SEO, zainstaluj dodatkowy plugin Glue for Yoast SEO & AMP, aby zintegrować obie wtyczki.
Jeżeli poszczególne podstrony zostały zbudowane w myśl tego, czym jest AMP, instalacja i włączenie pluginu zwykle wystarcza. Witryny z poprawnie wdrożoną koncepcją wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google, posiadając obok adresu URL symbol błyskawicy. Zawartość takiego portalu powinna ukazać się dość szybko, nawet jeżeli Twoje łącze internetowe nie należy do najlepszych.
Gdy będziesz wdrażać AMP, na Twojej stronie prawdopodobnie zastosujesz dwie wersje jednej strony. Wersja zgodna z Accelerated Mobile Pages powinna wyróżniać się adresem URL, na przykład poprzez dodanie informacji w formie „/amp/”. Pamiętaj jednak, że Google może wstępnie oznaczyć taką zawartość jako duplicate content (powielona treść). W tym celu należy zastosować link kanoniczny, tak zwany cannoncial. Wówczas nie narazisz się na spadki widoczności.
Skoro wiesz, już czym jest AMP, warto omówić kilka zalet, jakie niesie za sobą wdrożenie tej koncepcji. Przede wszystkim możesz spodziewać się znacznie niższego czasu ładowania strony, co z kolei sprawi, że współczynnik odrzuceń spadnie. Szczególnie jeżeli do tej pory zawartość portalu ładowała się naprawdę długo, teraz możesz liczyć na poważne zmiany. Warto analizować tę sytuację poprzez Google Analytics.
Kolejny atut to uzyskanie specjalnego oznaczenia w wyszukiwarce. Użytkownicy, którzy wiedzą, czym jest AMP, zwracają uwagę na to, czy ikonka błyskawicy widnieje obok konkretnego adresu URL. Jej posiadanie może pozytywnie wpłynąć na liczbę odwiedzin i aktywnych internautów.
Wdrożenie AMP wiąże się również z wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania i to z dwóch powodów. Po pierwsze, Google wspiera portale, których czas ładowania jest znacznie krótszy niż u konkurencji. Nie znaczy to, że od razu wylądujesz w TOP 10, natomiast to bardzo ważny czynnik i warto o nim pamiętać. Wystarczy, że Twoje treści będą naprawdę wartościowe oraz zgodne z zasadami SEO. Dodatkowo, posiadając stronę skonfigurowaną pod Accelerated Mobile Pages, Twoja witryna jest zgodna z restrykcyjnymi wytycznymi od Google. Jeżeli pozycjonujesz stronę internetową i zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, aby zyskać lepsze wyniki, wdrożenie AMP powinno Cię zainteresować.
Czym jest Accelerated Mobile Pages pod kątem najważniejszych profitów? Z pewnością rozwiązaniem, co najmniej, godnym zainteresowania. Dzięki niemu mamy szansę:
– ograniczyć złożoność kodu, zachowując jego elastyczność i kontrolę nad nim;
– wykorzystać ogólnodostępne, gotowe komponenty, które w łatwy sposób zwiększą wydajność witryny;
– oszczędzić transfer (mniej dodatków na stronie), odciążyć łącze serwerów;
– wyróżnić witrynę w wynikach wyszukiwania (specjalne oznaczenie stron AMP podczas korzystania z przeglądarki Google na urządzeniu mobilnym);
– zwiększyć szybkość strony oraz jej przejrzystość (z racji stosownych ograniczeń w projektowaniu), a w efekcie: poprawić user experience;
– usprawnić responsywność strony, usunąć ewentualne błędy, zwiększyć ruch w witrynie z urządzeń mobilnych;
– lepiej zoptymalizować witrynę, co z pewnością wpłynie na działania SEO.
Oczywiście nie ma propozycji idealnych, zagłębiając się w temat znajdziemy również wady, a są nimi (konieczne do wprowadzenia AMP, niemniej) różnorodne ograniczenia np.:
– w zastosowaniu JavaScript i CSS (brak możliwości wykorzystania niestandardowych, innowacyjnych rozwiązań);
– co do ilości i rodzaju umieszczanych reklam;
– pod względem analityki (z racji wsparcia Google skorzystamy bez awarii np. z Google AdSense czy Google Analytics, ale z innymi narzędziami mogą być problemy);
– kompatybilnością ze starszymi przeglądarkami (np. Internet Explorer).
Choć więc Accelerated Mobile Pages to opcja kusząca, przy podejmowaniu ostatecznej decyzji, warto przeanalizować wszelkie za i przeciw. Przeznaczenie witryny, dane na temat użytkowników, którzy przeglądają witrynę na urządzeniach mobilnych, nasz cel biznesowy – to bardzo ważne czynniki, na które należy zwrócić uwagę. AMP sprawia, że strona internetowa jest wyżej w wynikach wyszukiwania.
Strony AMP w Google to witryny przystosowane do urządzeń mobilnych, które charakteryzują się krótkim czasem ładowania. Skrót AMP oznacza Accelerated Mobile Page, co oznacza „przyspieszoną stronę mobilną”.
Stronę AMP możesz zaprojektować samodzielnie lub skorzystać z gotowego rozwiązania, na przykład specjalnej wtyczki do systemu CMS WordPress. Strony zaprojektowane w technologii AMP muszą być zgodne ze specyfikacją AMP HTML.