Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? [Poradnik]
10 min
10 min
Na skróty
Rozwój każdej firmy jest niemożliwy bez zwiększenia sprzedaży. Wpływa na zyski, możliwość inwestycji branżowych, ale także w narzędzia, które sprawią, że Twoja firma będzie jeszcze bardziej rozpoznawalna. W wyniku tych działań rośnie popularność przedsiębiorstwa i sprzedaż ponownie rośnie. Jednak nie wskoczysz w tę machinę rozwoju połączonego z zyskiem bez inwestycji w widoczność, popularność oraz konwersję. W co najlepiej inwestować oraz jak zwiększać sprzedaż posiadając mały, średni oraz duży sklep online? Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się więcej!
Nie ważne czy masz małą sprzedaż i chcesz ją zwiększyć, czy też jest ona na odpowiednim poziomie, ale chcesz by wciąż wzrastała. Możesz skorzystać z naszych wskazówek. Pierwszym działaniem, jakie warto wykonać, powinno być sprawdzenie konkurencji. Dokładna analiza pokaże nie tylko różnice w sprzedaży, ale też przyczyny. Wynikiem tego działania będą konkretne obszary, jakie należy poprawić. Warto połączyć ją z audytem SXO. Dlaczego? Może okazać się, że przyczyną jest mała widoczność w Google, ale nierzadko problem niskiej sprzedaży tkwi w skomplikowanym procesie zakupowym. Może okazać się też, że konkurencja promuje się w social media albo tworzy teksty eksperckie na blogu. Podstawą do opracowania planu działań, które zwiększą sprzedaż, będzie analiza swojego biznesu i działań konkurencji. Poza tym możesz skupić się na następujących działaniach.
Dobrze zaprezentowany produkt to połowa sukcesu. Co się na to składa? Kilka zdjęć, które dokładnie pokazują wszystkie elementy. Potencjalny klient powinien mieć możliwość powiększenia ich i zobaczenia detali. Ponadto ważne, aby tekst opisujący był unikalny i dokładnie określał produkt. Chodzi o materiały, funkcjonalności, korzyści oraz to, co wyróżnia produkt. Ważne, by w opisie były też odpowiednie słowa kluczowe.
Zdj 1. Klarownie zaprezentowane produkty w sklepie internetowym Hebe.
Źródło: Hebe.
Obecnie klienci rezygnują z zakupów w serwisach bez certyfikatu SSL, które nie mają bezpiecznych płatności. To niezwykle ważne i bez zadbania o zabezpieczenie strony nie będziesz w stanie zyskać zaufania klienta.
Ważne jest to, aby klient nie był skazany na zaproponowane przez Ciebie rozwiązania. Musi mieć wybór w wielu dziedzinach – sposób dostawy, płatności, ale również zapakowania produktu. Jeśli umożliwisz klientowi wybór, to będzie on zadowolony i zachęcony do zakupu, ponieważ będzie mógł zdecydować się na najbardziej dopasowane przez niego rozwiązania.
Musisz się wyróżnić, a więc zastosować różne metody promocji. Potencjalni klienci muszą wiedzieć o Twoim istnieniu i przekonać się do Ciebie. W tym celu warto korzystać z pozycjonowania – dzięki temu trafisz do osób, które wyszukują konkretne frazy. Zadbaj też o UX oraz płatne reklamy.
Zdj 2. Skuteczna reklama sklepu internetowego – pozycjonowanie.
Źródło: Google.
Każda branża w e-commerce posiada swoją specyfikę sprzedaży, ale ważne jest to, aby sklep spełniał podstawowe wymagania, są one wspólne dla wszystkich rodzajów biznesów internetowych. Jeśli chcesz rozwinąć sprzedaż w sklepie internetowym – nie ważne czy dopiero zakładasz nowy sklep, czy dopiero będziesz Na początku, aby rozwinąć sprzedaż w sklepie internetowym, warto pamiętać o:
Jak wspomnieliśmy na początku, nie wystarczy być posiadaczem sklepu. Należy wprawić w ruch sprzedaż w sklepie internetowym. Warto poznać wskazówki, które pomogą w realizacji celu rozwoju sprzedaży w sklepie internetowym. Poniżej prezentujemy kilka z nich:
Zdj 3. Skuteczna reklama Google Ads.
Źródło: Google.
Zwiększenie zysków można osiągnąć nie tylko poprzez dotarcie do nowych klientów, ale także zachęcenie obecnych do wrzucania do koszyka więcej przedmiotów. Jak tego dokonać? Jest kilka metod. Pierwsza z nich to darmowa dostawa powyżej jakiejś kwoty. Klient chętniej dobije do minimum ceny zamówienia, aby nie musieć płacić za dostawę. Kolejnym sposobem będzie sugerowanie – pod produktem możesz dodać listwę z przedmiotami z tej samej kategorii, które będą pasowały do danego produktu, jakie warto kupować w zestawie. Możesz też po dodaniu produktu do koszyka przedstawiać mu komunikat o tym, iż dostanie zniżkę na całe zamówienie, jeśli doda kolejny produkt. To metody, które należy umieścić bezwzględnie w każdym sklepie internetowym. Część klientów z pewnością skorzysta z takich możliwości.
Zobacz: Jak planować akcje promocyjne w e-commerce?
Istnieje szereg technik sprzedaży w sklepie internetowym. Każda z nich jest równie skuteczna, o ile zostanie prawidłowo wykorzystywana i zaimplementowana. Oto podstawowe techniki sprzedaży:
Doskonałym sposobem na to, aby zwiększyć sprzedaż będzie inwestycja w dwa obszary – SEO i UX, czyli SXO. Pozycjonowanie sprawi, że Twój sklep internetowy będzie wysoko w wynikach wyszukiwania Google. To sprawi, że ruch na Twojej stronie wzrośnie i coraz więcej osób będzie na niego trafiać. Jednak tym, co przekona potencjalnych klientów do zakupu, to UX. Sposób zaprojektowania sklepu -intuicyjność, odpowiednie kolory, dobre umiejscowienie treści i inne elementy – to bardzo mocno wpływa na poziom sprzedaży. Konwersja będzie wzrastać stopniowo z każdym miesiącem inwestycji w SEO oraz UX. Jeśli chcesz cały czas notować wzrosty, to skorzystaj z pomocy specjalistów i wybierz agencję SXO.
Klienci przychodzą i odchodzą? Niekoniecznie! Możesz sprawić, aby klienci chętnie wracali do Twojego sklepu online. Pierwszą, najważniejszą kwestią z dziedziny UX, o jaką musisz zadbać, jest prosty proces zakupowy. Jak powinien wyglądać? Wymagaj od klienta tylko koniecznych do realizacji zlecenia danych – nic więcej, umożliwiaj śledzenie przesyłki, dodanie komentarza lub prośby do zamówienia. Ponadto zadbaj o to, aby w Twoim sklepie była możliwość szybkiego zakupu bez rejestracji. Wielu potencjalnych klientów zechce kupić coś szybko, ale gdy widzi konieczność wypełnienia formularza rejestracji, to rezygnuje. Jeśli spodoba mu się szybkość zamawiania oraz Twój produkt, to możesz mieć pewność, że zapamięta Twój sklep i wróci.
Kolejną metodą jest email marketing, jednak warto zadbać o personalizację. Wysyłaj urodzinowe rabaty, a także różne zniżki tylko dla subskrybentów. Email klienta możesz wykorzystać do skutecznego zachęcania do ponownych zakupów. Warto, aby pierwszą wiadomością po dostarczeniu produktu był kod rabatowy na kolejne zakupy. Pamiętaj, żeby nie być nachalnym w wysyłaniu maili marketingowych. Nie można wysyłać ich zbyt często!
Prowadź bloga firmowego! Dzięki niemu nie tylko sprawisz, że Twoja firma będzie bardziej popularna, zyskasz wizerunek eksperta, a dodatkowo rozwiążesz liczne problemy swoich klientów. Doradzaj poprzez wpisy poradnikowe, odpowiadaj na najczęstsze pytania i jednocześnie bądź aktywny w komentarzach. Tworzenie bloga sprawi, że Twój sklep będzie też wyżej w wynikach wyszukiwania Google.
Ważne jest także to, aby Twój produkt spełnił oczekiwania klienta. Należy zadbać o to, aby nikt nie czuł się oszukany. Jeśli w opisie produktu obiecasz wiele, ale połowa z tego nie sprawdzi się w rzeczywistości, to klient nie wróci. Dlatego zadbaj o rzetelny opis, który okaże się dopasowany do produktu. Klient będzie Ci ufał i wróci kiedy dostarczysz to, czego obiecałeś, ale jeśli naciągniesz cechy produktu, to uda Ci się zachęcić, ale tylko raz. Taki klient już nigdy nie wróci do Twojego sklepu.
Zobacz: Jak łączyć sprzedaż na portalu marketplace ze sprzedażą w sklepie internetowym?
Strategia SXO (Search Experience Optimization) to rewolucyjne podejście do marketingu online. Jej wdrożenie opiera się na połączeniu kilku niezwykle ważnych elementów, to przede wszystkim UX oraz SEO. Synergia ta prowadzi do wzrostu widoczności w sieci, generuje większy ruch, a także optymalizuje współczynnik konwersji, aby był jak najwyższy. W efekcie możesz więc oczekiwać większej sprzedaży oraz rozpoznawalności online. SXO działa w taki sposób, aby poszczególne segmenty strategii mogły się wzajemnie uzupełniać – dlatego jej wdrożenie wymaga odpowiedniej wiedzy oraz grona wykwalifikowanych specjalistów z zakresu pozycjonowania, UX, analityki, content marketingu i optymalizacji serwisu.
Wiesz już, że do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym przydatne będzie SXO. Dlaczego rozwiązanie to tak pozytywnie wpływa na e-commerce? Aby nieco lepiej wyjaśnić tę kwestię, należy wspomnieć o tym, na czym dokładnie skupia się Search Experience Optimization.
Zacznijmy od contentu. Jakościowe treści od zawsze były, są i będą cenione przez odbiorców. Pamiętaj jednak, że najważniejsza jest jakość, a nie ilość. Choć pod pojęciem content może kryć się film, podcast czy animacja, to w przypadku e-commerce zwykle stosuje się merytoryczne treści, które zachęcają do zakupu i nieco lepiej przedstawiają ofertę. Odpowiednio przygotowany opis kategorii bądź produktu to doskonały sposób na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Dodatkowo w praktycznie każdej branży doskonale sprawdza się firmowy blog, który ukazuje know-how oraz buduje wizerunek eksperta.
Zdj 4. Wysokiej jakości content produktowy na stronie internetowej Notino.
Źródło: Notino.
SXO pozytywnie wpływa na funkcjonalność serwisu. Za pomocą optymalizacji pod UX specjaliści starają się zaprojektować sklep w taki sposób, aby korzystanie z niego było maksymalnie przyjemne. Całość rozpoczyna się kompleksowym audytem – należy znaleźć wszelakie błędy, które mogą pojawiać się w serwisie. Następnie wystarczy je wyeliminować, a jeśli zajdzie taka potrzeba, wdrożyć kilka nowych funkcjonalności. Rozwiązanie to może pozytywnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, przy okazji wydłużając czas trwania sesji poszczególnych użytkowników.
Sklep powinien nie tylko dobrze działać, ale równocześnie doskonale wyglądać. Przestarzałe serwisy z przedpotopową oprawą wizualną zniechęcają i zmniejszają zaufanie społeczności. SXO zwiększy sprzedaż za pomocą atrakcyjności wizualnej – w tym celu warto poddać sklep kompleksowej optymalizacji, przygotowując nowy (ulepszony) projekt wspólnie ze specjalistami. Oczywiście nie każdy e-commerce wymaga tak gruntownych zmian. Czasami wystarczy edytować kilka elementów, aby szata graficzna była maksymalnie atrakcyjna.
Aby doprowadzić do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym, potrzebujesz czegoś jeszcze. Solidny content wraz z optymalizacją pod UX i miłą dla oka oprawą wizualną nie zdadzą się na nic, jeśli serwis nie będzie dobrze widoczny w sieci. Użytkownicy muszą znaleźć Twój e-commerce łatwo i szybko. W tej sytuacji z pomocą przychodzi SEO, czyli pozycjonowanie. Dzięki tym działaniom sklep będzie widoczny w wyszukiwarce Google na frazy związane z ofertę. W ten sposób SXO wpływa na większy ruch oraz widoczność, co przy sprzyjających warunkach wygeneruje sprzedaż.
Zobacz: Multistore – kiedy warto?
Choć strategia SXO wdrażana jest przez wykwalifikowanych specjalistów, to kilka działań w swoim serwisie możesz podjąć się samodzielnie. Jeśli zrobisz to dobrze, istnieje szansa na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.
Za pomocą PageSpeed Insights sprawdzisz szybkość ładowania strony internetowej. Im wyższy wynik, tym lepiej. Powolne witryny zniechęcają użytkowników i mogą wpływać na wysoki współczynnik odrzuceń. Sytuacja ta sprawia, że potencjalny klient opuszcza sklep, zanim dokładnie zapozna się z dostępnym asortymentem. Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym, postaraj się zoptymalizować działanie serwisu w taki sposób, aby każda podstrona ładowała się jak najkrócej.
Stosowanie marketing automation pozwala wdrożyć lejek sprzedażowy. Z łatwością pogrupujesz odbiorców w taki sposób, aby następnie wysyłać im spersonalizowane oferty. Rozwiązanie to jest szczególnie przydatne w mailingu i social mediach. Zautomatyzowane działania marketingowe dodatkowo oszczędzają Twój cenny czas.
Trudno wyobrazić sobie SXO i sprzedaż bez prowadzenia kompleksowej analityki. Nie musisz korzystać z zaawansowanych narzędzi oraz technik – podstawowe informacje o swoim sklepie zweryfikujesz za pomocą Google Analytics oraz Google Search Console. Każde działanie, jakie podejmiesz w e-commerce, powinno wynikać z twardych faktów, jakie udało Ci się uzyskać dzięki odpowiednio prowadzonej analityce.
Zdj 5. Analiza efektów marketingowych w Google Analytics 4.
Źródło: Panel Google Analytics.
SXO to strategia, dzięki której Twoja sprzedaż może być wyższa a widoczność w sieci większa. Czy to rozwiązanie idealne dla każdego? Musisz wiedzieć, że Search Experience Optimization sprawdza się w praktycznie dowolnej branży. Co więcej, to propozycja doskonała nie tylko w przypadku e-commerce. SXO jest wdrażane także na firmowych stronach internetowych, które nie prowadzą bezpośredniej sprzedaży online. Fundamentalną częścią tej strategii jest synergia wielu segmentów marketingu – równoczesne prowadzenie działań z zakresu optymalizacji, SEO, UX i analityki pozwala pozytywnie wpłynąć na współczynnik konwersji oraz sprzedaż.
Zwiększanie sprzedaży i widoczności za pomocą SXO to rozwiązanie stosunkowo nowe, a zarazem innowacyjne. Jak już wiesz, całość opiera się na synergii wielu elementów marketingu online. W ten sposób uzyskasz znaczną przewagę na rynku. Twoja konkurencja korzysta z pozycjonowania sklepu? A może właśnie wdraża audyt UX lub optymalizuje swoją platformę? Twój serwis będzie mieć to wszystko jednocześnie za sprawą SXO! Strategia ta sprawi, że sklep stanie się znacznie lepiej widoczny w wyszukiwarce, a równocześnie pozyskany ruch przełoży się na wyższy współczynnik konwersji. Jeżeli skorzystasz z pomocy specjalistów, Search Experience Optimization będzie wdrażane kompleksowo i płynnie od A do Z. Ty nie musisz się niczym przejmować – wystarczy cierpliwie poczekać na efekty. Oczywiście odpowiednio wcześniej otrzymasz dogłębny audyt SXO, więc będziesz dokładnie wiedzieć, czego się spodziewać.