Jaką platformę wybrać, aby założyć swój sklep internetowy?
6 min
6 min
Na skróty
Wybór odpowiedniego systemu do stworzenia i późniejszego zarządzania swoim biznesem e-commerce jest jednym z najważniejszych wyborów. Od niego zależy wiele kwestii, przekładających się tak naprawdę na “być albo nie być” całego projektu. W jaki sposób dokonać właściwego wyboru? W tym artykule dowiesz się na co zwrócić uwagę i czym kierować się podczas swoich pierwszych kroków ze sklepem internetowym.
Fundamentem stworzenia profesjonalnego sklepu internetowego jest wykreowanie biznesplanu, który określi w pełni Twoje możliwości i cele. Choć powinno to być podstawą każdej nowo powstającej firmy, to jednak w dalszym ciągu wiele osób zapomina o tym kroku. Wynika to często ze specyficznego podejścia niektórych osób do internetu i kwestii z nim związanych. Jest to dla nich często dodatek do sklepu stacjonarnego, pewnego rodzaju ciekawostka czy podążanie za modą na e-commerce. Jest to także podstawowy błąd początkujących właścicieli sklepów internetowych. E-commerce, szczególnie w 2020 roku, rozwija się naprawdę intensywnie. Dlatego też warto zmienić nastawienie i z pełnym zaangażowaniem skupić się na planowaniu. Jednym z kluczowych elementów jest ustalenie budżetu, jakim dysponuje się na start. Samo postawienie sklepu będzie wydatkiem kosztownym, dlatego wybór platformy również powinien być dostosowany do zasobów.
Ważne jest też określenie jak wiele unikalnych produktów będziemy oferować w swoim przyszłym sklepie. Określenie tej kwestii pozwoli dostosować platformę do rzeczywistych potrzeb i oddali przyszłego właściciela sklepu od niepotrzebnej inwestycji w rozdmuchany projekt. Choć open source zawsze będzie kusił swoją otwartością i uniwersalnością, to może w przypadku oferty opartej na maksymalnie 50 produktach warto jednak postawić na SaaS?
Takie rozważania łączą się ściśle z możliwościami technicznymi. Najlepszą sytuacją jest samodzielne wdrożenie sklepu przy korzystaniu z własnej wiedzy. Jednak kto może pochwalić się takimi możliwościami, startując ze sklepem internetowym, a szczególnie prowadząc w tym samym czasie stacjonarnie działający biznes? Na pewno niewiele osób. Z pomocą przychodzą oczywiście web developerzy, którzy za odpowiednią opłatą zajmą się tym za nas. Jednak czy nasz budżet wytrzyma tego typu usługę? Cały proces wyboru platformy to zbiór naczyń połączonych, gdzie każdy element na ma wpływ na siebie i dlatego dokładne rozplanowanie całego procesu tworzenia sklepu jest niezbędne. Oczywiście nie wymieniliśmy wszystkich elementów, które wchodzą w jego skład, ale są one na pewno jednymi z najważniejszych. Przedstawiamy nasze propozycje, które przybliżą cię do właściwego wyboru, zgodnego z Twoimi oczekiwaniami odnośnie startu w branży e-commerce.
Shoper działa na zasadach Software as a service (w skrócie SaaS). W skrócie polega to na kupnie rozwiązania przygotowanego przez jego twórcę (zazwyczaj w formie miesięcznego abonamentu) bez obowiązku angażowania się dogłębnie w kwestie techniczne. Dlatego też jest to idealne rozwiązanie dla początkującego, ponieważ większość kwestii jest już z góry zdefiniowana, sam użytkownik może zająć się częściowym dostosowaniem sklepu do własnych potrzeb, a przede wszystkim jego obsługą.
Shoper jest na pewno jednym z najszybszych sposobów na założenie sklepu. Nie trzeba przejmować się tworzeniem swojego szablonu. Zamiast tego można wykorzystać te dostępne z poziomu ustawień. Dodatkowo w przypadku jakichkolwiek problemów, można skontaktować się ze wsparciem technicznym, znającym platformę od podszewki. Sama baza wiedzy na temat Shopera na jego stronie internetowej również jest imponująca, szczególnie dla nowicjusza, dopiero wchodzącego w temat zarządzania sklepem internetowym.
Dużo zmieniają również proste implementacje z innymi platformami (np, Allegro, Ceneo czy firmami kurierskimi), które na platformach open source mogą już przysporzyć więcej problemów, a przede wszystkim być dodatkowo płatne. Shoper posiada również możliwości rozbudowania funkcjonalności sklepu przypominające wtyczki z WordPressa czy moduły z PrestaShop. Choć czasem są one płatne, to jednak szybka i wygodna implementacja potrafi wynagrodzić taki wydatek.
Niestety udogodnienia wiążą się też z pewnymi ograniczeniami. Niektóre zmiany w kodzie witryny mogą spowodować utratę gwarancji, więc nie wszystko da się do swojego sklepu wprowadzić. Tego typu problemy nie występują w platformach typu open source. Dodatkowo comiesięczny abonament też może niektórych odstraszać. Mimo to, Shoper wydaje się godnym zainteresowania wyborem dla prawdziwie początkujących właścicieli biznesu e-commerce.
Obecnie najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce naprawdę wyznacza ogólnoświatowe trendy w kontekście kreowania sklepów internetowych i ich obsługi. Choć jego podstawą jest równie popularny WordPress, a sam WooCommerce to tak naprawdę bardzo rozbudowana, darmowa wtyczka, jest on już od jakiegoś czasu uznawany za pełnoprawną platformę. Dużą zasługę mają w tym jej twórcy, którzy intensywnie ją rozwijają, stopniowo przeganiając wszelką konkurencję na rynku.
Dzięki integracji z WordPressem samo postawienie sklepu na WooCommerce również jest prostsze, z uwagi na to, że tak jak WP, wtyczka jest naprawdę intuicyjna. Oczywiście w dalszym ciągu wiążą się z nią koszty, na jakie trzeba być gotowym, jednak są one w pełni uzasadnione. Sklep na Woo posiada dostęp do setek, a nawet tysięcy rozszerzeń. Choć nie każde jest warte uwagi, to jednak taka baza naprawdę zwiększa pole do popisu dla nieco bardziej doświadczonych użytkowników.
Kolejną z zalet Woocommerce jest także jego elastyczność. Właściciel sklepu wcale nie jest zmuszony do tworzenia biznesu w tym formacie. Może również zdecydować się na utworzenie platformy działającej na zasadzie dropshippingu, B2B czy marketplace. Oprócz tego twórca ma również duże możliwości dostosowania wyglądu sklepu do jego potrzeb i są to perspektywy zdecydowanie szersze niż w przypadku jakiejkolwiek platformy SaaS.
Poza tym WooCommerce znakomicie nadaje się działań z zakresu SEO. Integracje z wtyczkami, pomagające w niemal każdym elemencie wartym konfiguracji w kontekście budowy widoczności, zdecydowanie zachęcają do wyboru WooCommerce (pomocne “kombajny” pod SEO takie RankMath czy Yoast to tylko część takich rozwiązań). Dużo łatwiej też znaleźć specjalistę od pozycjonowania czy samego webdeva z uwagi na popularność platformy.
Oczywiście nie jest to system bez wad, bo specyfika wtyczki powoduje jednak pewne ograniczenia względem wielkości sklepu, jego wyglądu oraz łączenia się z częścią widżetów. Do tego dochodzą aktualizacje WooCommerce i samych wtyczek, które mogą namieszać w kontekście poprawnego funkcjonowania sklepu. Jest to jednak niewiele w porównaniu do tego, ile właściciel biznesu e-commerce może zyskać decydując się na WooCommerce. Można więc stwierdzić, że to na pewno znakomity wybór dla bardziej zaawansowanych osób.
Dla najbardziej zaawansowanych sklepów, również pod względem wielkości, można polecić taką platformę jak Prestashop. Obecnie jest to największy rywal WooCommerce. Stale rozwijany, działający bardziej w modelu darmowej podstawki i płatnych rozszerzeń, również przyciągnął do siebie dużą liczbę użytkowników. Opinie na jego temat są mocno podzielone, jednak posiadając większy budżet, mało platform może zaoferować takie możliwości jak obecna Presta.
Jako otwarte oprogramowanie (tak jak w przypadku WooCommerce) twórca sklepu ma naprawdę duże możliwości dostosowania go do swoich potrzeb. Tutaj również pojawiają się okazje do wdrożeń swoich rozwiązań, a ograniczenia wynikają bardziej z ostatecznie uzyskanej wydajności całego sklepu. Niestety przesadzanie z modułami czy przesadnymi modyfikacjami kodu może powodować niestabilność i powolność działania Presty.
PrestaShop jest na tyle popularny, że firmy kurierskie czy inne platformy powiązane z e-commerce (np. Allegro) opracowują swoje moduły. Kuszące jest także wbudowane wsparcie dla wielojęzyczności, jak również samej lokalizacji, które pomaga rozpocząć sprzedaż za granicą bez konieczności przebudowy sklepu. Do tego można też doliczyć wsparcie marketingowe, obecne w samej podstawowej Preście, pozwalające na łatwe organizowanie promocji czy dystrybucję kodów rabatowych.
Jednak dlaczego akurat w tym nagłówku znalazł się również WooCommerce? Tak naprawdę główną przyczyną górowania PrestaShop nad konkurencyjną platformą jest fakt, że jest ona znakomicie przystosowana do ogromnych przedsięwzięć. Jeśli myślałeś kiedyś o założeniu tzw. multistore, który skupia kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt mniejszych sklepów w jednej strukturze, to Presta nada się do tego, jak mało który system. WooCommerce nie jest polecany w takich przypadkach, a także istnieją opinie, że przy naprawdę dużej liczbie produktów bez poważnej optymalizacji szablonu potrafi wygenerować problemy ze stabilnością i szybkością działania sklepu.
Niestety PrestaShop ma też nieco znaczących wad. Podstawowa wersja jest okrojona, dlatego też pozostaje inwestycja (czasem nie małych) środków w rozszerzenie funkcjonalności albo zatrudnienie webdeva, aby poradził sobie z daną implementacją. Do platformy nie zachęca także brak wstecznej kompatybilności (co odnosi się głównie do modułów), a przeniesienie się na wyższą wersję Presty zazwyczaj oznacza postawienie całego sklepu od nowa, co generuje spore dodatkowe koszty. Sam hosting dla Presty również pochłonie większy budżet, z uwagi strukturę wewnętrzną platformy. Aby Presta działała szybko i sprawnie, wymagane jest także większe skupienie się na jej optymalizacji.
Dlatego też PrestaShop sprawdzi się w przypadku dużych budżetów, planów na rozbudowane rozwiązania e-commerce i przy założeniu, że wdrażaniem i kontrolą nad kwestiami technicznymi zajmie się doświadczony specjalista. Bez tego PrestaShop może być jedynie problematyczny i wtedy właśnie lepiej sprawdzi się WooCommerce. Oba systemy mają swoje duże zalety, pozostaje kwestia rozplanowania potrzeb i konkretnego określenia samego budżetu przed dokonaniem ostatecznego wyboru.
Oczywiście same platformy są na tyle rozbudowane, że nie ma szans na opisanie wszystkich ich elementów. Nasz tekst ma za zadanie wstępnie przybliżyć Cię do wyboru jednej z nich, a nie podać całe rozwiązanie. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielny research połączony z wysłuchaniem opinii cenionych specjalistów, a także wspomniane wcześniej przeanalizowanie swoich możliwości i potrzeb. Takie połączenie pozwoli Ci na świadomą i przemyślaną decyzję opartą na merytoryce, co jest zdecydowanie wskazane przy tak dużej inwestycji pieniędzy, jak i samego czasu, który jest bezcennym zasobem.
Ukończył dziennikarstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Obecnie studiuje mediaworking na Collegium Da Vinci w Poznaniu. W Semcore specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych raportów i planowaniem contentu. Pasjonat SXO. Prywatnie fan e-sportu oraz dobrej yerby.