Najważniejsze trendy SEO w 2021
7 min
7 min
Na skróty
Jeżeli posiadasz swoją stronę internetową, zapewne wiesz, jak dynamiczny jest świat wyszukiwarek online. Aby nie znaleźć się na niskich pozycjach w wynikach Google i nie dać się wyprzedzić konkurencji, konieczne jest śledzenie stale zmieniających się i ewoluujących trendów w pozycjonowaniu. Optymalizacja SEO to długofalowa praca, a zmiany w algorytmach zmuszają marketerów do nieustannej weryfikacji dotychczasowych praktyk. Rok 2021 nie jest wyjątkiem od reguły. Jeżeli chcesz rozwijać się i być widocznym na pierwszej stronie SERP, musisz pracować nad swoją stroną zgodnie z nowymi trendami SEO. W tym artykule znajdziesz pięć głównych trendów SEO, o których należy pamiętać w 2021 roku.
Zanim przejdziemy do omawiania najważniejszych trendów w SEO w 2021 roku, przypomnijmy krótko temat niedawnej aktualizacji wprowadzonej przez Google. Tak, chodzi o Core Web Vitals.
W ostatnich latach Google poważnie zaczęło integrować UX (user experience) z kryteriami rankingu witryny. Efektem tego jest niedawna aktualizacja Core Web Vitals (CWV), która uwzględnia trzy nowe wskaźniki wpływające na ranking strony w SERP. Należą do nich:
Powyższe wskaźniki powinny mieścić się w skali przygotowanej przez zespół Google. Dzięki temu strona internetowa ma większe szanse zająć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a tym samym zdobyć większy ruch organiczny. Brak dostosowania witryny w 2021 roku do Core Web Vitals może stanowić znaczne utrudnienie w zakresie optymalizacji i prowadzenia działań SEO. Więcej informacji na temat Core Web Vitals znajdziesz w tym artykule.
Konkurencja w internecie wraz z upływem czasu staje się coraz większa. Aby być widocznym w sieci w 2021 roku, posiadanie samej strony internetowej nie jest wystarczające, nawet jeżeli spełnia ona wszystkie kryteria Core Web Vitals. Trzeba myśleć szerzej i pracować nad globalną strategią online. Aktywna i skuteczna obecność w mediach społecznościowych to świetny sposób na uzyskanie widoczności i ruchu. Pokazuje Google, że zarządzasz aktywnie całym środowiskiem wokół swojej witryny.
W 2021 roku konieczna jest również praca nad zasięgami witryny i linkami zwrotnymi. Wszystkich istotnych elementów, które warto wziąć pod uwagę, budując swoją cyfrową strategię marketingową, jest mnóstwo. Dlatego na potrzeby niniejszego artykułu wybraliśmy pięć najistotniejszych trendów, bez których uzyskanie widoczności w internecie może okazać się praktycznie niemożliwe.
Decydującym czynnikiem rankingu witryn niezmiennie od wielu lat pozostaje treść. Pod tym kątem, w zakresie trendów SEO w 2021 roku nic się nie zmienia. Im lepsze treści tworzysz, tym więcej osób trafi na Twoją stronę internetową, a co najważniejsze, te osoby będą wracały, ponieważ docenią wartość publikowanych przez Ciebie materiałów. Poświęć czas na tworzenie unikalnych treści wysokiej jakości. Teksty, które publikujesz powinny być ciekawe i przydatne dla użytkowników.
Istnieje kilka prostych zasad, którymi możesz się kierować, tworząc teksty na stronę, aby za ich pomocą przyciągnąć i zainteresować odbiorców. Przede wszystkim jednak:
Pamiętaj: praktyki takie jak duplikowanie treści, a w szczególności ich kradzież są nie tylko nielegalne, ale też szkodliwe dla Twojej witryny i jej pozycji w Google!
Duplicate content sprawia, że wyszukiwarki nie mają pewności co do tego, które treści udostępnić użytkownikowi, a prezentowanie kilku wyników zawierających te same informacje jest bezcelowe. Z tego względu właściciele witryn, które posiadają duplikaty treści, zauważają spadki ich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Fragmenty rozszerzone, znane także jako rich snippets, zostały zaprojektowane, aby – jak sama nazwa wskazuje – rozszerzyć wyniki wyświetlane w Google. Tego typu treści wyświetlane są na pierwszej stronie wyników, bezpośrednio pod reklamami. Użytkownik nie musi wchodzić na stronę internetową, aby zapoznać się z jej zawartością, dlatego te fragmenty bywają również nazywane wyszukiwaniem bez kliknięcia (lub z zerowym kliknięciem).
Dostarczenie przydatnych informacji, które będą wyświetlane we fragmentach rozszerzonych, świadczy o tym, że Twoja witryna zawiera wartościową treść. Aby wyszukiwarka uwzględniła to w swoich algorytmach, warto prezentować publikowane informacje w formie wypunktowanych list oraz stosować łatwe do zrozumienia dla robotów indeksujących tabele HTML. Najpopularniejszym przykładem treści, zapewniającej użytkownikom szybkie i łatwe uzyskanie odpowiedzi są strony z najczęściej zadawanymi pytaniami, czyli FAQ.
Od 2015 roku Google promuje strony internetowe, które dostosowują się do formatu ekranu używanego przez internautę. Te witryny, z ich responsywnym projektem, są uważane za „przyjazne dla urządzeń mobilnych”. Już w 2018 roku Google zaktualizował swój indeks, dając pierwszeństwo mobilnemu wyświetlaniu stron www. W 2021 roku wdrożenie mobile first indexing powinno zostać zakończone, a tym samym indeksacja wszystkich witryn będzie dokonywana tylko na podstawie analizy ich mobilnej wersji. Prawidłowe działanie i wygląd strony na urządzeniach przenośnych jest zatem niezbędny, aby Twoja strategia SEO odniosła sukces w 2021 roku.
W celu ułatwienia pracy Google i uzyskania wysokich wyników w pozycjonowaniu warto upewnić się, że wersja mobilna strony zawiera te same treści i elementy, co wersja na komputery stacjonarne. Sprawdź, czy niektóre z fragmentów strony nie są ukryte w trakcie wyświetlania jej wersji mobilnej. Podczas tworzenia lub przebudowywania witryny należy brać pod uwagę każde urządzenie (komputer, tablet, telefon komórkowy), na którym użytkownicy mogą ją przeglądać. Aby zweryfikować szybkość strony internetowej na telefonie komórkowym, możesz skorzystać z narzędzia Google Test My Site. Google Search Console również daje cenne wskazówki, które pomogą CI zoptymalizować stronę dla telefonów komórkowych.
Ten trend nie jest zupełnie nowy, jednak nabrał dużego znaczenia podczas pandemii Covid-19, ponieważ wiele restauracji, hoteli, firm, czy sklepów komunikowało się ze swoimi klientami za pomocą lokalnych wyników wyszukiwania i profili Google Moja Firma. W ten sposób informowali ich o bieżącej sytuacji, godzinach otwarcia, czy formie świadczenia usług. Kryzys zdrowotny na dobre zmienił nawyki konsumentów. Obecnie wielu z nich bardziej niż kiedykolwiek chce dokonywać zakupów lokalnie. Wybuch pandemii spowodował więc, że Google wyraźnie zwiększyło udział lokalnych wyników w SERP.
Jeżeli posiadasz sklep lub lokal, w którym mogą odwiedzać Cię Twoi klienci, upewnij się, że jesteś dla nich widoczny. Niezbędne będzie zoptymalizowanie i regularne uzupełnianie wizytówki w Google Moja Firma, a także praca z lokalnymi słowami kluczowymi. Dzięki temu zapewnisz sobie dobre pozycjonowanie lokalne.
Wyszukiwanie głosowe nabiera coraz większego znaczenia. Liczba korzystających z niego użytkowników stale rośnie. Jak wynika z aktualnych danych, już ponad 27% użytkowników korzysta z opcji wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych. Nie dziwi zatem fakt, że wyszukiwanie głosowe stało się jednym z głównych trendów SEO w 2021 roku. Ta oparta na rozpoznawaniu głosu technologia umożliwia wyszukiwanie poprzez wypowiadanie komunikatów do telefonu lub asystenta, takiego jak Siri, Alexa, czy Google Assistant.
Pamiętaj, że wyszukiwanie głosowe znacząco różni się od tradycyjnego. Przede wszystkim, inna jest forma zadawania pytania lub hasła. Przy użyciu voice search, użytkownicy zadają bardziej spontaniczne pytania i nie wyszukują informacji według słów kluczowych, tak jak to ma miejsce w standardowym wyszukiwaniu. Podczas optymalizacji treści na stronie warto zatem skupić się na frazach długiego ogona. Ponadto gdy internauta korzysta z wyszukiwania głosowego, w przeciwieństwie do wizualnego SERP, oferowany jest mu tylko jeden wynik. Ten wynik jest często słynną pozycją “zero”, o którą warto zawalczyć.
Aby jak najlepiej zoptymalizować słowa kluczowe pod kątem wyszukiwania głosowego, warto skorzystać z podpowiedzi autouzupełniania Google lub takich narzędzi, jak Answer the Public, aby dowiedzieć się, w jaki sposób internauci poszukują interesujących ich informacji.
Najpopularniejsze wyniki wyszukiwania dla frazy “krem do opalania” wg Answer the Public
Jeśli mówimy o cyberbezpieczeństwie w 2021 roku, nie możemy pominąć tematu RODO i certyfikatów SSL. Narzędzia te zostały opracowane w ostatnich latach w celu zapewnienia bezpieczeństwa internautom i ochrony ich danych osobowych. Być może zastanawiasz się, co to ma wspólnego z SEO? Jak być może wiesz, Google bardzo interesuje się bezpieczeństwem swoich internautów. Wyszukiwarka od jakiegoś czasu tworzy algorytmy, które odpowiednio podnoszą ranking bezpiecznych witryn w wynikach wyszukiwania.
Strona internetowa zabezpieczona protokołem HTTPS, z widoczną zamkniętą kłódką.
Jeśli protokół HTTPS nie został dotychczas zainstalowany w Twojej witrynie, nadszedł czas, aby go wdrożyć. Certyfikat SSL zapewnia Google i użytkowników, że dana strona internetowa jest bezpieczna, a transmisja danych – szyfrowana. Jest to szczególnie ważne w przypadku stron e-commerce, gdzie klienci podają wiele danych osobowych, w tym adres fizyczny. Obecność protokołu HTTPS to jeden z istotniejszych czynników, na podstawie których klienci kupujący online podejmują decyzje zakupowe.
Ponadto warto również zadbać o obecność na stronie takich dokumentów jak polityka prywatności i plików cookies, aby zachować zgodność z obowiązującymi przepisami cyfrowymi. RODO jest niezbędne dla zapewnienia ochrony danych osobowych internautów.
Podsumowując, pamiętaj, że SEO to praca długoterminowa. Musisz rozwijać swoją treść i stronę internetową zgodnie z wprowadzanymi zmianami w algorytmach i obowiązującymi trendami. W 2021 roku warto skupić się na wrażeniach użytkowników i bogactwie treści. Są to kluczowe aspekty dla osiągnięcia widoczności online i realizacji efektów sprzedażowych. Jeżeli zależy Ci na osiągnięciu najlepszego, możliwego wyniku nie wahaj się skontaktować z profesjonalną agencją, która przeanalizuje Twoją strategię SEO i pomoże Ci opracować nowe rozwiązania zgodnie z obecnie stosowanymi najlepszymi praktykami.
Oczywiście eksperci z Semcore są zawsze gotowi, aby Cię wesprzeć! Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy Ci zaproponować w celu zwiększenia Twojego potencjału online.
https://www.wordstream.com/blog/ws/2021/01/12/top-seo-trends-2021
https://blog.marketingblatt.com/en/seo-updates-2021
https://www.honchosearch.com/blog/seo/mobile-first-indexing-2021-what-you-need-to-know/
https://worldfinancialreview.com/how-to-use-local-seo-for-post-covid-19-business-recovery/
https://www.digitalmaas.com/blog/local-seo-trends-in-2021/
https://www.globalwebindex.com/hubfs/Downloads/Voice-Search-report.pdf
https://www.searchenginewatch.com/2019/11/21/optimizing-for-future-of-voice-search/
https://developers.google.com/search/blog/2014/08/https-as-ranking-signal
https://swsu.ru/sbornik-statey/pdf/Online%20Shopper%20Behavior%20Influences.pdf