Reklama sklepu internetowego – poradnik dla e-commerce
4 min
4 min
Na skróty
Skuteczne reklamowanie sklepu internetowego to podstawa, aby zwiększać zyski i osiągać kolejne sukcesy. Nie należy liczyć na to, że klienci sami go znajdą i zrobią zakupy. Oto praktyczny poradnik ze wskazówkami, jak zwiększyć widoczność swojego sklepu online i dotrzeć do odbiorców. Znajdują się w nim zarówno sprawdzone rozwiązania darmowe, jak i płatne.
Niektórym osobom wydaje się, że założenie sklepu internetowego wystarczy, aby odnieść sukces. Niemniej tak jak w przypadku placówek stacjonarnych konieczne jest wykorzystanie reklamy – bez niej potencjalni klienci mogą nawet nie zdawać sobie sprawy z istnienia firmy. Dobrze zaplanowane działania marketingowe pozwalają na poprawę widoczności sklepu w sieci, a tym samym ułatwiają jego znalezienie. Dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców zwiększa szanse na wzrost zamówień i zysków.
Reklamowanie sklepu internetowego jest też niezbędne w celu wyróżnienia się wśród konkurencji. Nawet w niszowych branżach rzadko się zdarza, aby firma nie musiała z nikim konkurować. Rynek e-commerce dynamicznie się rozwija, a to sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie takiej działalności jak sklep online.
Istotne jest również to, że reklama sprzyja kreowaniu pozytywnego wizerunku i wzbudzaniu zaufania. Brak podejmowanych działań promocyjnych działa na niekorzyść biznesu. Potencjalni klienci mogą odnieść wrażenie, że słabo widoczny w internecie sklep nie jest w pełni uczciwy.
Co istotne, reklamowanie swojej działalności nie jest bardzo trudne. Jak już zostało wspomniane, można to robić zarówno za pośrednictwem bezpłatnych, jak i płatnych narzędzi.
Sklep online można reklamować na różne sposoby. Dla wielu podstawę wszystkich podejmowanych w tym zakresie działań stanowi pozycjonowanie. Bez tego strona www nie będzie dobrze widoczna w sieci, co przełoży się na niskie wyniki sprzedażowe. Warto pamiętać, że pozycjonowanie dzieli się na prace on-site, a więc w obrębie witryny i off-site, czyli poza nią. Główne czynniki mające wpływ na widoczność sklepu internetowego to:
Decydując się na profesjonalne pozycjonowanie z agencją SXO lub SEO, można liczyć nie tylko na wyraźnie większy ruch. Sklep dostosowany do potrzeb użytkowników i zapewniający im pozytywne doświadczenia skutecznie zachęca do zrobienia zakupów, a nawet do pozostania z firmą na dłużej.
Kampanie Google Ads to jedna z najbardziej popularnych form reklamy, nie tylko sklepów internetowych. Jest to rozwiązanie płatne, ale przeznaczony na takie działania budżet można samodzielnie konfigurować i zmieniać, gdy będzie to konieczne. Ponadto reklamowanie sklepu internetowego może odbywać się na różne sposoby. Do wyboru jest kilka rodzajów kampanii, a te najczęściej wykorzystywane w przypadku tego typu działalności to:
Reklamowanie sklepu internetowego za pośrednictwem Google Ads daje szybkie efekty. Promujące go materiały (a więc tekst, grafika czy wideo) są widoczne od razu. Jedną z zalet takich kampanii jest płatność za kliknięcie reklamy, a nie jej wyświetlenie. Warto jednak zadbać o to, aby dobrze ją skonfigurować – wybrać najskuteczniejszą formę promocji i precyzyjne słowa kluczowe.
Social media to jedno z lepszych narzędzi marketingowych, które z powodzeniem można wykorzystać do reklamowania sklepu internetowego. Podstawowym serwisem, w którym warto być aktywnym, jest Facebook. Jednak założenie firmowego profilu i regularne publikowanie postów to tylko jedna z możliwości promowania biznesu. Do pozostałych należą:
Profil sklepu jest też dobrym miejscem do gromadzenia opinii zadowolonych klientów. Komentarze nie tylko wpływają na pozytywny wizerunek firmy, ale też zwiększają jej wiarygodność.
Poza Facebookiem warto zadbać o obecność w innych popularnych mediach społecznościowych – ich wybór w dużej mierze zależy od grupy docelowej. Do reklamowania sklepu internetowego często wykorzystywany jest m.in. Instagram (tu również można znaleźć przydatne narzędzia sprzedażowe), TikTok, a nawet YouTube. Niemniej social media nie powinny koncentrować się na samej sprzedaży, tylko na budowaniu trwałych więzi z odbiorcami, aby prowadzić social selling.
Przeczytaj także: Audyt SEO oraz pozycjonowanie lokalne
Każdy właściciel sklepu online musi mieć świadomość, że nie wszyscy użytkownicy odwiedzający stronę od razu dokonują zakupu. Większość osób ogląda dostępne produkty, analizuje je, może też wrzucić coś interesującego do koszyka, jednak nie finalizuje transakcji. Dlatego w kwestii reklamowania sklepu internetowego istotną rolę odgrywa remarketing. Polega na kierowaniu treści promocyjnych do tych, którzy w przeszłości zainteresowali się ofertą, ale nie dokonali konwersji.
Remarketing jest uznawany za skuteczną formę reklamy. Kieruje się go do osób, które miały już styczność ze sklepem internetowym, w pewnym stopniu go znają i mogą zdecydować się na zakup produktów. To oznacza, że komunikaty reklamowe precyzyjnie trafiają do odbiorców. Ponadto dzięki działaniom remarketingowym możliwe jest utrwalenie wizerunku firmy. Nie jest powiedziane, że powinny być one kierowane wyłącznie do osób, które nie złożyły jeszcze zamówienia. Remarketing może być skierowany również do klientów, którzy dokonali zakupu już jakiś czas temu, aby zachęcić ich do powrotu. Kanałów jego wykorzystania jest wiele, to m.in. Facebook Ads, Google Ads czy e-mail marketing.
Reklamowanie sklepu internetowego to angażująca, ale też ciekawa praca. Warto testować nowe rozwiązania i przekonać się, które są najbardziej skuteczne. Cierpliwie i systematycznie prowadzone działania mogą znacząco przyczynić się do kolejnych sukcesów, w tym ciągłego wzrostu liczby zamówień.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.