Storytelling: co to jest? Jak wykorzystać opowieść w biznesie?
8 min
8 min
Na skróty
Storytelling to technika content marketingowa, opierająca się na opowiadaniu historii. Takie rozwiązanie stosuje wiele mniejszych i większych marek, aby wzbudzić zainteresowanie odbiorców, a następnie zachęcić ich do skorzystania z konkretnej oferty. Storytelling to przede wszystkim teksty – jednak metodę tą spotkać możemy również w materiałach wideo, czy audycjach radiowych.
Choć ogromną popularnością cieszy się storytelling w formie materiałów wideo, to musisz wiedzieć, że content pisany także ma sporą wartość – szczególnie jeżeli Twój blog jest chętnie odwiedzany przez użytkowników. Ale jak wygląda taki tekst? Czym powinien się wyróżniać? Zacznijmy od pewnych wyjaśnień.
Storytelling to nie tylko losy bohatera, czy opis jakiejś sytuacji. Technika ta jest wykorzystywana po to, aby poruszyć odbiorcę. Cele takiego contentu są różne – zwykle nie ma za zadanie on bezpośrednio prowadzić do sprzedaży. Nietypowa historia zakończona sloganem „Nie czekaj, kup teraz” zwykle okaże się fatalnym rozwiązaniem, które po prostu nie zadziała. Przykład możesz wziąć z dużych marek, wdrażający inteligentny storytelling od lat. Pamiętaj, że content ten powinien być dla Ciebie inspiracją, a nie źródłem kopiowania.
Technikę opowiadania angażujących historii genialnie wykorzystuje Allegro. Wystarczy zapoznać się z taką reklamą jak „English for beginners”, która od lat doskonale zdaje egzamin. Jeżeli choć odrobinę interesujesz się marketingiem, prawdopodobnie ją kojarzysz. Jeżeli nie – poświęć chwilę na zapoznanie się. Naprawdę warto.
Zobacz: Czy warto inwestować w SEO na prestiżowe frazy o dużej konkurencyjności?
Jak wygląda skuteczny storytelling? Zwykle taki content porusza przynajmniej jedną z najczulszych emocji u człowieka. Może być to:
Zobacz: Kim jest i za co odpowiada Brand Manager?
Ważne zasady storytellingu – jak wykorzystać storytelling?
Najistotniejsze jest to, aby historia była konsekwentna i nie zawierała elementów, które sobie zaprzeczają. Odbiorcy od razu zauważą nieścisłości czy błędy w opowieściach. Dlatego tak istotne jest zaplanowanie wszystkich treści i bycie autentycznym. Kolejną zasadą jest to, aby poprzez storytelling tworzyć relacje, opowiadane historie muszą więc zaciekawiać i interesować odbiorców. Dlatego należy je dopasowywać do grup docelowych, zarówno pod kątem językowym, jak i konstrukcji opowieści. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o storytellingu, to obserwuj naszego bloga.
Zobacz: Marketing 4P – koncepcja w praktyce
To nie jest bezpośrednia forma reklamy, nie namawia do kupna. Przyciąga klientów poprzez stworzenie community i przekazu opartego o wyobraźnie i emocje, dobre historie oraz umiejętne sprostowania. Dzięki takiej strukturze opowieści pojawia się sympatia do marki, skutkująca nakłonieniem użytkowników do zakupu bez wydźwięku reklamowego.
Jest o wiele większe prawdopodobieństwo tego, że dana osoba kupi produkt od firmy, która ją rozbawia i zaciekawia, niż od przedsiębiorstwa, które jest dla niej neutralne. Ponadto dzięki ciekawym historiom firma czy produkty są zapamiętane. Zostają w głowie konkretnej osoby i w przypadku pojawienia się potrzeby zakupu danych przedmiotów, na myśl przychodzi właśnie ta marka. Ważnym narzędziem storytellingu jest wpływanie na emocje odbiorców treści. Wzruszenie, rozbawienie, sentyment, radość – storytelling jest w stanie obudzić każde uczucie czy emocje. Poruszające historie, które rozśmieszają czy wręcz doprowadzają do łez wzruszenia, będą bardzo silnie zapamiętane. Akcje marketingowe, w których pojawiał się storytelling wprowadziło wiele polskich firm. Ich skuteczność sprawiła, że coraz więcej przedsiębiorstw próbuje korzystać ze storytellingu.
Storytelling w marketingu, czyli marketing narracyjny, polega na opowiedzeniu historii, która pobudza wyobraźnię odbiorcy, tworząc silniejszą więź z marką. Definicja storytellingu opiera się na umiejętności przekształcania suchych faktów w dobrą opowieść, która pozostaje długo w pamięci. Dobra historia w reklamowym spocie czy kampanii to nie tylko przedstawienie danych osobowych, czy produktów, lecz sztuka tworzenia kontekstu i idei, z którymi odbiorca może się utożsamiać.
Kluczowym aspektem jest umiejętne wykorzystanie storytellingu do budowania wizerunku marki. Poprzez opowiedzenie historii, marka może wyrazić swoje wartości, misję i wizję, przekształcając informacje w przeżywanie emocjonalne. Storytelling pomaga w budowaniu relacji z klientem, umożliwiając zrozumienie i zapamiętanie marki na dłużej. Dzięki temu, że storytelling jest skuteczny, marki mogą realizować cele biznesowe, jednocześnie tworząc wartość dla swoich odbiorców.
Jedną z metod jest wykorzystanie 6 typów opowieści, które bazują na różnych archetypach, umożliwiając marce na różnorodne przedstawienie swojej oferty i wartości. Przykłady storytellingu pokazują, jak opowiedzieć historię, która przemawia do odbiorców i sprawia, że treść zostaje z nimi na dłużej. Dobre storytelling w marketingu to sztuka przetwarzania informacji w sposób, który sprawia, że odbiorcy chcą sprawdzić więcej, angażując się w dalszą interakcję z marką.
Istnieje kilka sposobów na dystrybucję storytellingu. Twoim celem jest nie tylko napisanie atrakcyjnej historii, ale także jej publikacja. W jaki sposób dotrzeć do umysłu odbiorcy? Istnieje kilka skutecznych rozwiązań.
Publikacja artykułów wspiera nie tylko storytelling, ale także SEO. W ten sposób możesz zaciekawić społeczność, równocześnie pozycjonując serwis na określone słowa kluczowe, pozyskując ruch. Artykuły jednak mają to do siebie, że opowiadanie naprawdę nieszablonowych historii, które przy okazji mają charakter content marketingowy, jest po prostu trudne do zrealizowania. W materiałach wideo użytkownika zachęceni nie tylko przesłanie danego materiału, ale także oprawa audiowizualna. Przy okazji storytelling SEO wymaga wiedzy na temat pozycjonowania, a nie tylko umiejętności z zakresu tworzenia contentu.
Zobacz: Content plan – jak przygotować krok po kroku?
Zdj 1. Blog – idealne miejsce do publikacji dobrego storytellingu pomagającego w pozycjonowaniu (SEO).
Źródło: Blog Zalando.
Odpowiednim miejscem na publikację angażujących treści są także portale społecznościowe, takie jak Facebook. To serwisy, gdzie często istnieje możliwość łączenia przekazów tekstowych i materiałów wideo. Możesz więc samodzielnie zdecydować, jaki storytelling będzie lepszy dla Twoich odbiorców. Z mediów społecznościowych korzysta wielu internautów – istnieje więc duża szansa, że na Facebooku, Instagramie lub LinkedInie znajdziesz szerokie grono odbiorców, wchodzące w skład Twojej grupy docelowej.
Zobacz: Ile kosztuje obsługa sklepu internetowego?
Pozostaje jeszcze kwestia dedykowanych serwisów wideo – takich jak YouTube. W takich miejscach możesz udostępniać swój content za pomocą płatnych reklam. Dzięki temu materiał zobaczy znacznie więcej osób. Korzystanie na przykład z reklam usług YouTube (pod kątem rozwiązania, jakim jest story telling) nie będzie szczególnie drogie, a przynosi naprawdę znakomite efekty (stara, dobra metoda – storytelling in business). Potrzebujesz jednak solidnej historii, która przy okazji zostanie ładnie „zapakowana” poprzez oprawę audiowizualną.
Zdj 2. Storytelling w postaci wideo na YouTube.
Źródło: Kanał Apart na YouTube
Czy istnieje możliwość synergii storytellingu i SEO? Oczywiście, że tak. Należy to jednak zrobić „z głową”, aby przypadkiem nie wpłynąć negatywnie na doznania użytkowników, którzy swój czas poświęcą na przeczytanie interesującej historii. Oto kilka porad, jak tego dokonać:
Zobacz: Analiza treści – dla użytkowników i SEO
Zdj 3. Atrybut ALT w grafikach blogowych.
Źródło: Search Logistics.
Zobacz: Techniki SEO, które bardziej Ci zaszkodzą niż pomogą
W e-commerce, sztuka opowiadania historii, czyli storytelling, odgrywa kluczową rolę w budowaniu zaufania odbiorców do twojej marki. Storytelling pozwala na przedstawienie idei przedsiębiorstwa w kontekście angażującej opowieści, która urzeknie twoich odbiorców. Przykładem wykorzystania tej techniki jest opowieść ucząca, która poprzez struktury opowieści przekazuje wartości i misję marki, jednocześnie odpowiadając na ewentualny sprzeciw wobec przetwarzania danych (jeśli tego dotyczy temat).
Każda opowieść powinna być skonstruowana w taki sposób, aby naturalnie wpisywała się w kontekst Twoich produktów, wzmacniając pozytywne skojarzenia z daną marką. Zalety storytellingu w e-commerce to przede wszystkim możliwość tworzenia głębszej, emocjonalnej więzi z klientem. Pamiętaj, że historie marki powinny być spójne z jej tożsamością i jednocześnie dostosowane do formatu i specyfiki twojego biznesu.
Storytelling umożliwia także sprostowania błędnych informacji w sposób, który nie jest inwazyjny, ale budujący zaufanie. Dzięki zastosowaniu różnych typów opowieści (np. relacja z podróży), masz szansę wywołać zainteresowanie i chęć dalszego słuchania ciekawych opowieści o Twojej marce.
Storytelling i SEO na pierwszy rzut oka wydają się słabo powiązane. Jest to jednak technika, dzięki której Twoja marka może zyskać lepszą widoczność w sieci. Istotę odgrywa zachęcenie użytkownika do wejścia na stronę. Dlatego ustawienie odpowiednich znaczników meta strony jest szczególnie ważne. Chwytliwy tytuł (ale nie kłamliwy lub cyniczny!) zwiększy wskaźnik CTR, co pozytywnie wpłynie na ruch. Ponadto storytelling SEO pozwala budować widoczność dla wielu fraz – często nawet tych, o których nie myśleliśmy podczas planowania strategii pozycjonowania. Jak to możliwe? Tworzenie merytorycznego contentu sprawia, że zupełnie naturalnie w tekście zawrzesz przeróżne wyrażenia – również te, które wyszukują użytkownicy. W efekcie istnieje szansa, iż strona będzie osiągać lepsze pozycje właśnie dla tych fraz.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat storytellingu?
Co to jest storytelling i dlaczego jest ważny w marketingu?
Storytelling to sztuka tworzenia i opowiadania historii, umożliwiająca budowanie głębszej relacji z odbiorcą. Jest kluczowym elementem marketingu, gdyż pozwala lepiej komunikować wartości i tożsamość marki. Używając ciekawych historii, możesz przykuć uwagę grupy docelowej, tworząc pozytywne skojarzenia z Twoją marką.
Jak storytelling wpływa na percepcję marki?
Storytelling pozwala nadać osobowość i głębię samej marce, wzbogacając ją o emocjonalny wymiar. Historie pozwalają na prezentację produktów lub usług w kontekście, który “współgra” z myślami Twoich odbiorców, wzmacniając spójność i rozpoznawalność marki.
Jakie są najważniejsze elementy skutecznego storytellingu?
Najważniejsze elementy to m.in. spójna narracja, silna persona, czyli bohater marki, oraz wiarygodność historii. Ważne jest także uwzględnienie ochrony danych osobowych, szczególnie w nowych trendach wykorzystujących nowe technologie. Dobra historia pozwala na połączenie faktów i liczb z emocjonalnym przekazem.
Jak tworzyć historie, które rezonują z moją grupą docelową?
Aby tworzyć historie, należy zrozumieć potrzeby, zainteresowania oraz wartości klientów. Używaj tzw. narratologii i drogi bohatera, aby tworzyć opowieści, w których bohater przeżywa przygody odzwierciedlające doświadczenia i aspiracje odbiorców.
W jaki sposób storytelling może być wykorzystany w nowych technologiach?
W nowych technologiach storytelling może być wykorzystany do tworzenia interaktywnych i angażujących doświadczeń. Dzięki zastosowaniu w marketingu, jak VR czy AR, możliwe jest tworzenie historii, które oferują unikalne doświadczenia i zwiększają zaangażowanie odbiorców.
Czy storytelling może być inwazyjny? Jak temu zapobiegać?
Storytelling może być odbierany jako inwazyjny, jeśli narusza prywatność lub jest zbyt agresywny w swoim przekazie. W celu zapobiegnięcia, zadbaj aby historie były etyczne, szanowały granice odbiorców i były zgodne z zasadami ochrony danych osobowych.
Jakie rodzaje historii najlepiej sprawdzają się w kontekście mojej marki?
Rodzaj historii, który najlepiej sprawdzi się w kontekście twojej marki, zależy od jej charakteru, wartości oraz grupy docelowej. Aby pokazać autentyczność i wartości, które reprezentujeTwoja marka wykorzystaj opowieści o pochodzeniu marki lub historie klientów,