Świadomość marki w marketingu
4 min
4 min
Na skróty
Każda marka powinna kojarzyć się odbiorcom z określonymi cechami. W ten sposób brand może wyróżnić się spośród konkurencji, pozostając w pamięci społeczności. Jak budować świadomość marki? Dlaczego ten proces jest ważny i jak powinien być przeprowadzony? Wyjaśniamy i podpowiadamy.
Świadomość marki jest często rozumiana jako branding. Pojęcia te nie są jednak dokładnie takie same. Proces brandingu polega na projektowaniu UX/UI, tworzeniu logotypów i komunikacji o odpowiednim tone of voice, a także przydzielaniu marce konkretnych cech. Poprawnie wykonany branding nie sprawia od razu, że brand jest rozpoznawalny. To dopiero budowanie świadomości marki ma na celu generowanie zasięgów. W tym pomocny może być branding – jeżeli konkretna organizacja posiada ciekawe slogany, wyróżniające się logo oraz inne tym podobne elementy, społeczność szybciej i na długo ją zapamięta. Świadomość marki jest określana także jako brand awareness.
Korzyści płynące ze świadomości marki:
Zbudowanie świadomości marki jest procesem ciągłym, a nie jednorazowym. Efektem staje się duża rozpoznawalność brandu oraz jego wyjątkowych cech. Wystarczy zaprezentować kilka praktycznych przykładów:
Zbudowanie świadomości marki to nie wszystko. Następnie należy ją rozwijać i utrzymywać. Gdyby duże marki, które rozpoznajesz po samym logo, z dnia na dzień przestały inwestować w marketing, nie zapomnisz o nich od razu. Natomiast z czasem zostaną zastąpione przez konkurentów, którzy będą znacznie lepiej stosować branding oraz budując świadomość marki na rynku.
Budowanie świadomości marku jest częścią marketingu (strategicznego i operacyjnego). Należy kompleksowo zaplanować ten proces, a następnie zacząć go realizować. W tym zakresie pomocną dłonią może służyć brand manager. Warto jednak wiedzieć, że zwykle jedna osoba nie jest w stanie zapewniać budowania świadomości marki na każdym polu. Jest to bowiem pojęcie składające się na:
Podczas budowania świadomości marki ważne jest wybranie kanałów do komunikacji z odbiorcami, które cieszą się popularnością w konkretnej branży. Dla przykładu: salon fryzjerski (nawet bardzo duży!) nie zbuduje silnego brandu wyłącznie email marketingiem. W tym przypadku szczególnie ważne będzie właściwe zaopiekowanie social mediów. Budowanie świadomości marki jest elementem brand marketingu.
Istnieje szereg narzędzi, których użycie pozwala efektywnie budować świadomość marki. Ich mądre wykorzystanie potrafi przynieść efekty zarówno w krótkim terminie, jak i długofalowej perspektywie. Możesz wykorzystać je do realizacji różnych zadań. Ostatecznie pomogą realizować główny cel: zwiększać świadomość marki na rynku.
Wszystkie z wymienionych narzędzi są płatne. Jeżeli nie możesz pozwolić sobie na korzystnie ze wszystkich, wybierz te, które będą najbardziej potrzebne w określonej sytuacji.
Przedstawiamy sposoby na to, aby budować świadomość marki w sieci. Z pomocą tych technik Twój brand stanie się znacznie bardziej rozpoznawalny. Pamiętaj jednak, aby dobierać strategię odpowiednio do tego, jaki konkretnie biznes prowadzisz i do kogo jest on skierowany.
Świadomość marki to pojęcie tożsame z terminem „brand awareness”. Oznacza rozpoznawalność konkretnej organizacji poprzez kojarzenie jej z określonymi cechami oraz elementami identyfikacji wizualnej.
Budowanie świadomości marki polega na prowadzeniu działań marketingowych, których celem jest budowanie skojarzeń u odbiorców. Na myśl o organizacji społeczność powinna myśleć o konkretnych charakterystycznych elementach (logo, kolory, dźwięki, produkty, usługi).