Każda marka powinna kojarzyć się odbiorcom z określonymi cechami. W ten sposób brand może wyróżnić się spośród konkurencji, pozostając w pamięci społeczności. Jak budować świadomość marki? Dlaczego ten proces jest ważny i jak powinien być przeprowadzony? Wyjaśniamy i podpowiadamy.
Czym jest świadomość marki?
Świadomość marki jest często rozumiana jako branding. Pojęcia te nie są jednak dokładnie takie same. Proces brandingu polega na projektowaniu UX/UI, tworzeniu logotypów i komunikacji o odpowiednim tone of voice, a także przydzielaniu marce konkretnych cech. Poprawnie wykonany branding nie sprawia od razu, że brand jest rozpoznawalny. To dopiero budowanie świadomości marki ma na celu generowanie zasięgów. W tym pomocny może być branding – jeżeli konkretna organizacja posiada ciekawe slogany, wyróżniające się logo oraz inne tym podobne elementy, społeczność szybciej i na długo ją zapamięta. Świadomość marki jest określana także jako brand awareness.
Korzyści płynące ze świadomości marki:
- budowa zaufania i zasięgów,
- łatwość w nawiązywaniu relacji,
- większa szansa na pozyskanie lojalnych klientów,
- szansa na podniesienie wartości brandu,
- wzrost rozpoznawalności oraz szansa na zwiększenie sprzedaży.
Zbudowanie świadomości marki jest procesem ciągłym, a nie jednorazowym. Efektem staje się duża rozpoznawalność brandu oraz jego wyjątkowych cech. Wystarczy zaprezentować kilka praktycznych przykładów:
- Coca-Cola – czerwony kolor, orzeźwienie,
- Nike – swoosh, biały kolor, wygoda,
- Apple – nadgryzione jabłko, innowacyjność,
- RedBull – byk, energia.
Zbudowanie świadomości marki to nie wszystko. Następnie należy ją rozwijać i utrzymywać. Gdyby duże marki, które rozpoznajesz po samym logo, z dnia na dzień przestały inwestować w marketing, nie zapomnisz o nich od razu. Natomiast z czasem zostaną zastąpione przez konkurentów, którzy będą znacznie lepiej stosować branding oraz budując świadomość marki na rynku.
Świadomość marki a marketing
Budowanie świadomości marku jest częścią marketingu (strategicznego i operacyjnego). Należy kompleksowo zaplanować ten proces, a następnie zacząć go realizować. W tym zakresie pomocną dłonią może służyć brand manager. Warto jednak wiedzieć, że zwykle jedna osoba nie jest w stanie zapewniać budowania świadomości marki na każdym polu. Jest to bowiem pojęcie składające się na:
- content marketing,
- branding,
- i wiele innych.
Podczas budowania świadomości marki ważne jest wybranie kanałów do komunikacji z odbiorcami, które cieszą się popularnością w konkretnej branży. Dla przykładu: salon fryzjerski (nawet bardzo duży!) nie zbuduje silnego brandu wyłącznie email marketingiem. W tym przypadku szczególnie ważne będzie właściwe zaopiekowanie social mediów. Budowanie świadomości marki jest elementem brand marketingu.
Narzędzia do budowania świadomości marki
Istnieje szereg narzędzi, których użycie pozwala efektywnie budować świadomość marki. Ich mądre wykorzystanie potrafi przynieść efekty zarówno w krótkim terminie, jak i długofalowej perspektywie. Możesz wykorzystać je do realizacji różnych zadań. Ostatecznie pomogą realizować główny cel: zwiększać świadomość marki na rynku.
- Brand24 – monitoring mediów społecznościowych wykorzystywany przez firmy, które chcą obserwować wzmianki na swój temat. Pozwala znaleźć „miejsca” do publikacji ciekawych materiałów, dodatkowo służy do śledzenia tego, jak rozwija się marka.
- NapoleonCat – pewnego rodzaju alternatywa dla Brand24. Narzędzie pozwala również efektywniej promować własny brand w social mediach.
- Contadu – choć to narzędzie wspiera przede wszystkim pozycjonowanie, może być także wykorzystywane podczas planowania i tworzenia treści. Dzięki niemu publikowany content będzie znacznie lepiej widoczny w wyszukiwarce.
- Ahrefs – narzędzie przydatne w sytuacji, gdy budowanie świadomości marki jest realizowane również przy pomocy strategii SEO. Pozwala wyszukiwać frazy kluczowe i służy do analizowania konkurencji.
- HubSpot – narzędzie wspierające marketing oraz automatyzację. Może również służyć za firmowy CRM oraz platformę typu sales.
Wszystkie z wymienionych narzędzi są płatne. Jeżeli nie możesz pozwolić sobie na korzystnie ze wszystkich, wybierz te, które będą najbardziej potrzebne w określonej sytuacji.
Sposoby na budowanie świadomości marki
Przedstawiamy sposoby na to, aby budować świadomość marki w sieci. Z pomocą tych technik Twój brand stanie się znacznie bardziej rozpoznawalny. Pamiętaj jednak, aby dobierać strategię odpowiednio do tego, jaki konkretnie biznes prowadzisz i do kogo jest on skierowany.
- Marketing treści – czyli content marketing, o którym wspomniano już wcześniej w artykule. Nic tak nie rozchodzi się po sieci, jak dobrze napisany artykuł lub ciekawe wideo.
- Media społecznościowe – absolutny must-have XXI wieku. Nie ma Cię w social mediach, to nie istniejesz. W ten sposób będziesz komunikować się z odbiorcami.
- Materiały sponsorowane lub gościnne – sposób na to, aby budować świadomość marki poza własnymi kanałami. Możesz pojawiać się w ramach gościnnych wystąpień (publikacja artykułu gościnnego) lub po prostu za to zapłać (wpis sponsorowany).
- SXO – to połączenie SEO oraz UX. W ten sposób strona internetowa staje się widoczna w wyszukiwarce, a pozyskiwany ruch jest wartościowany. Dodatkowym atutem tej strategii jest budowanie rozpoznawalności – wiele osób korzysta z Google, więc w ten sposób może trafić na Twój biznes, zapoznać się z ofertą oraz wartościami, które reprezentuje organizacja. SXO może być stosowane w e-commerce, a także na firmowych stronach internetowych.
FAQ dotyczące świadomości marki
Co to jest świadomość marki?
Świadomość marki to pojęcie tożsame z terminem „brand awareness”. Oznacza rozpoznawalność konkretnej organizacji poprzez kojarzenie jej z określonymi cechami oraz elementami identyfikacji wizualnej.
Jak budować świadomość marki?
Budowanie świadomości marki polega na prowadzeniu działań marketingowych, których celem jest budowanie skojarzeń u odbiorców. Na myśl o organizacji społeczność powinna myśleć o konkretnych charakterystycznych elementach (logo, kolory, dźwięki, produkty, usługi).