TikTok to aplikacja pochodząca z Chin, o której ostatnio zrobiło się całkiem głośno i to nie bez powodu. Rezultaty i sposoby jej wykorzystania do zwiększania zasięgów firmy zostały potwierdzone, a liczba już obecnych publikacji i kursów na ten temat jest zdumiewająca. TikTok w reklamie stał się nie tylko królikiem doświadczalnym specjalistów marketingu, ale także ogromną nadzieją dla wszystkich mniejszych i większych przedsiębiorstw. To właśnie jego ogłoszono najlepszą platformą marketingową w 2020 roku. Na czym więc polega jego fenomen?
Na skróty
TikTok to aplikacja pochodząca z Chin, o której ostatnio zrobiło się całkiem głośno i to nie bez powodu. Rezultaty i sposoby jej wykorzystania do zwiększania zasięgów firmy zostały potwierdzone, a liczba już obecnych publikacji i kursów na ten temat jest zdumiewająca. TikTok w reklamie stał się nie tylko królikiem doświadczalnym specjalistów marketingu, ale także ogromną nadzieją dla wszystkich mniejszych i większych przedsiębiorstw. To właśnie jego ogłoszono najlepszą platformą marketingową w 2020 roku. Na czym więc polega jego fenomen?
TikTok w reklamie – dlaczego warto?
Prawdopodobnie należysz do tej grupy osób, które mają wrażenie, że coś ich ominęło i coś przeoczyli. To fakt, TikTok w reklamę i polski rynek wkroczył szybko i niespodziewanie. Doskonale dostosował się do profilu dzisiejszego użytkownika internetu i bardzo trafnie odpowiedział na potrzeby największych grup docelowych. No dobra, to na czym on w końcu polega? TikTok to platforma, na którą wrzuca się krótkie nagrania, trwające od kilku do kilkudziesięciu sekund. Wyglądem przypominają teledyski, ponieważ muzyka i dźwięki są poniekąd nieodłącznym elementem ich kreacji. Podstawową zasadą tworzenia na TikToku jest zabawa i próba zwrócenia uwagi odbiorcy. Na tym drugim marketerom e-commerce zależy najbardziej, a TikTokowe filmiki wydają się być wprost do tego stworzone. Po pierwsze są śmieszne, po drugie krótkie. To sprawia, że nie tylko chcemy je oglądać, ale przede wszystkim możemy to robić w każdym momencie dnia codziennego. W tym miejscu warto wziąć pod uwagę, że na TikToku znajdują się już 4 miliony polskich użytkowników, a liczba ta sukcesywnie wzrasta. Można powiedzieć, że aplikacja ta zaserwowała zupełnie darmowy dostęp do milionów odbiorców, na których w innym miejscu konieczna by była inwestycja ogromnych nakładów pieniężnych. Do ostatecznego sukcesu Twojego TikToka w e-commerce przyda Ci się jednak jeszcze szczypta kreatywności i… szczęścia.
Od TikToka w reklamie przeszliśmy do reklamy w TikToku. Brzmi przewrotnie, ale jest prostsze, niż Ci się wydaje. Do tej pory ustaliliśmy, że Twoim głównym celem prowadzenia TikToka jest zwrócenie uwagi odbiorcy. Co więc zrobić, żeby tego dokonać? Po pierwsze, nawiązuj do rzeczy aktualnie ważnych. Mogą to być wydarzenia, takie jak wybory lub nieco mniej poważne aspekty, na przykład rozgrywki sportowe czy największy hit muzyczny ubiegłego tygodnia. Drugim krokiem jest obranie strategii. Określ, czy w swojej kreacji chcesz wpływać na emocje, czy wolisz przekazać jakąś wartość. Ważne, by odbiorca znalazł powód do dzielenia się Twoją treścią z innymi. Co może Ci pomóc? Zastanów się, co Ty ostatnio udostępniłeś i dlaczego? Kiedy Twoja kreacja będzie gotowa, czas na wisienkę na trocie. Chodzi oczywiście o trafne nawiązanie do Twojej firmy, która przecież jest powodem całego zachodu. To jak to zrobisz, zależy od Ciebie. Logo firmy możesz zamieścić dopiero na końcu nagrania lub nieustannie nawiązywać do niego w trakcie. Wykorzystuj także otoczenie i rekwizyty kojarzące się z Twoją działalnością, usługami i produktami. Czerp inspiracje od innych twórców. Na pewno szybko wyczujesz, o co chodzi.
TikTok w E-Commerce
Nie ulega wątpliwości, że TikTok zwiększa rozpoznawalność marki w sposób efektywny i szybki. Naszym zadaniem jest przekucie tego rezultatu działań w realne zyski. Najczęściej odbywa się to poprzez wzrost sprzedaży. Aby efektywnie stymulować ten, proces pamiętaj, by w swoich Tiktokowych kreacjach nawiązywać do produktów swojej firmy lub cech, które ją charakteryzują. Tworząc jakąkolwiek treść, musisz nieustannie mieć na uwadze, do jakiej grupy docelowej się zwracasz. To, co rozśmieszy gimnazjalistę, niekoniecznie będzie trafione dla matki z dzieckiem. Nie zapomnij także, by w swoim BIO na profilu zamieścić link prowadzący bezpośrednio do Twojej strony e-commerce. Warto wykorzystać moment, w którym aplikacja ta jeszcze nie jest tak popularna wśród polskich przedsiębiorców – dzięki temu szybciej zyskasz przewagę nad konkurencją. Wyczucie tego medium z wyprzedzeniem i poznanie jego szerokiej funkcjonalności pozwoli na szybki wzrost skuteczności działań. TikTok oferuje bowiem takie opcje jak tysiące filtrów i efektów specjalnych dla Twojego contentu, duety, konto PRO czy hashtagi. Szczególną uwagę warto jednak poświęcić jego formatom reklamowym. Należy do nich między innymi Brand Takeover, który wyświetla się zaraz po uruchomieniu aplikacji lub In-feed video. In-feed video to reklama, która pojawia się w zakładce „Dla Ciebie”, czyli w treściach dobranych dla użytkownika na podstawie tego, co oglądał do tej pory. Podsumowując trudno się nie zgodzić z faktem, że TikTok dla branży e-commerce to prawdziwy strzał w dziesiątkę i zdecydowanie warto włączyć go do swojej strategii i działań marketingowych. Im szybciej się na to zdecydujesz, tym lepiej. Wszystko wskazuje na to, że w zagości z nami na długo. Z pewnością można się także spodziewać jego licznych ulepszeń i modyfikacji.