Trendy 2020 w e-commerce i zwiększenie zainteresowania SEO
3 min
3 min
Na skróty
Jakie trendy są obecnie najpopularniejsze w e-commerce i które z nich będą dalej się rozwijać w kolejnych latach? Coraz więcej marek zaczyna dbać o pozycjonowanie, które zapewnia widoczność w sieci. Więcej przeczytasz o nim tutaj. Jak wygląda sytuacja w branży w 2020 roku?
Wiele zaplanowanych na 2020 r. działań musiało zostać zmienionych lub zawieszonych z uwagi na sytuację związaną z pandemią. Ograniczenia i straty finansowe gospodarki wielu krajów sprawiły, że mnóstwo strategii marketingowych uległo zmianom. Kryzys nie dotknął jednak polskiego sektora e-commerce, który odnotował wzrost w porównaniu do roku 2019 r. Jak podaje raport „E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska” ilość osób deklarujących zakupy w internecie wzrosła, w porównaniu do zeszłego roku, aż o 11 proc. Wprowadzenie zasad dystansu społecznego poskutkowało przeniesieniem wielu działań do internetu, co wymusiło przyśpieszenie we wdrożeniach nowych trendów e-commerce.
Powstawanie i rozwój platform sprzedażowych typu marketplace jest już widoczne i będzie rozwijać się w najbliższych latach. Obecnie, widzimy nie tylko wzrost liczby osób deklarujących chęć dokonywania zakupów przez internet, ale także rosnące wymagania już aktywnych klientów sklepów internetowych. Oczekują oni skrócenia czasu transakcji. Rozwój w tym kierunku widać w ciągle rozbudowywanych rozwiązaniach zakupowych wprowadzanych przez portale społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy Snapchat. Promują one budowanie jak najbardziej kompleksowych sklepów w obrębie portalu i minimalizowanie generowania ruchu na zewnątrz witryny. Chcąc zatrzymać użytkowników w swoim serwisie konieczne jest zapewnienie im dostępu do jak największej liczby przedmiotów i usług od różnych, niezależnych od siebie marek. Ten trend e-commerce może być również korzystny dla niszowych producentów, którym ciężko jest przebić się ze swoim asortymentem do szerszego grona odbiorców. Dołączenie do platformy marketplace pozwala na wykorzystanie narzędzi promocyjnych jakie zapewnia właściciel całego serwisu i prezentowanie swoich rozwiązań w ramach tego medium.
Płatności mobilne
Wpływ na zmiany w e-commerce będzie miał również zauważalny, prawie 20 procentowy, wzrost w wykorzystywaniu płatności mobilnych. W opracowanym przez Visa Digital Payments raporcie szacuje się, że tylko do końca 2020 r., aż 86 proc. Polaków, przynajmniej raz, zapłaci za produkty za pomocą telefonu lub zegarka. Rośnie również zaufanie do aplikacji bankowych, w których system zatwierdzania płatności np. poprzez odcisk palca czy rozpoznawanie twarzy jest dużo bardziej zaawansowany niż standardowe potwierdzenia zakupu czterocyfrowym kodem PIN. Utrzymanie tego trendu w najbliższych latach możem skutkować zdecydowanym odejściem od transakcji dokonywanych kartą kredytową.
Rozwijanym od kilku lat trendem, który nie traci na znaczeniu jest IoT od ang. Internet of Things. Termin ten opisuje rosnącą liczbę urządzeń, które mogą zyskać nowe funkcjonalności w wyniku podłączenia do globalnej sieci. W 2020 roku nie mówimy tylko o kontrolowanym zdalnie systemie bezpieczeństwa w domu czy urządzeniach takich jak telewizor lub drukarka połączonych z komputerem poprzez sieć wifi. W przypadku wykorzystania Internetu Rzeczy w e-commerce pojawiają się możliwości maksymalnego odciążenia użytkownika. Nie trzeba już będzie pamiętać o koniecznych do wykonania zakupach. Połączona z konkretną platformą zakupową lodówka sama zamówi brakujące produkty spożywcze, kiedy zarejestruje ich brak. Wspomniana drukarka nie tylko będzie drukować nasze materiały bez konieczności łączenia się z komputerem przez kabel, ale również wyśle zamówienie o kończący się tuszu do sklepu, tak, że paczka z kolejnym tonerem będzie w naszym domu zanim poprzedni wkład ostatecznie się wyczerpie.
Mimo, że przeciętnemu Kowalskiemu sztuczna inteligencja wciąż kojarzy się z popularnymi
w latach 90. filmami science-fiction to jej zastosowanie widzimy praktycznie we wszystkich obszarach funkcjonowania sklepów internetowych. Jej dalsze wykorzystanie w dostarczaniu użytkownikom najlepiej dobranych dla nich produktów jest jednym z trendów e-commerce w 2020 r. Inteligentne rozwiązania wdrożone tak, aby ułatwiać procesy zakupowe użytkownikom są postrzegane pozytywnie, wciąż jednak konieczne jest budowanie zaufania do tego typu usprawnień. Związane jest to z kolejnym bardzo ważnym trendem, który będzie zyskiwać na znaczeniu w najbliższych latach, czyli bezpieczeństwem cyfrowym. Brak jasno określonych, międzynarodowych reguł dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji do analizowania, przetwarzania i wykorzystywania danych użytkowników ogranicza rozwój tej technologii w e-commerce. Wypracowanie rozwiązania, które będzie korzystne dla firm i jednocześnie zadba o ochronę wrażliwych danych użytkowników, będzie jednym z ważniejszych celów dla działających na rynku e-commerce podmiotów.
O tempie wprowadzanych rozwiązań w e-commerce w 2020 roku nie będzie decydowała już dostępność technologii. Wiele z rozwiązań jest możliwych do szybkiej implementacji. Tym co hamuje lub przyspiesza wdrażanie nowych rozwiązań jest zaufanie społeczne. Im bardziej świadomi korzyści płynących z dostępnych w sieci rozwiązań będą ich potencjalni odbiorcy, tym szybciej będziemy widzieć ich wdrażanie przez firmy działające na rynku e-commerce.
Coraz więcej firm zauważa szansę w SEO. Zachowania użytkowników są oczywiste – gdy szukają produktu, to wpisują odpowiednie hasło w Google i przeglądają pierwsze wyniki. Teraz coraz więcej osób kupuje online, a więc zdecydowanie warto inwestować w SEO. Jeśli szukasz profesjonalnego wsparcia, to koniecznie skontaktuj się z nami!