Zawód copywritera jest coraz bardziej popularny, ale wciąż istnieje mnóstwo błędnych przekonań dotyczących tego rodzaju pracy. Jednym z nich jest twierdzenie, iż copywriter kopiuje treści. Przyczyna tkwi w mylnie interpretowanej nazwie i kojarzeniu cząstki “copy” jako kopiowanie. Kim tak naprawdę jest copywriter i czy trudno jest nim zostać?
Na skróty
Czym zajmuje się copywriter?
Zawód copywritera opiera się na tworzeniu tekstów różnego rodzaju. Mogą to być zarówno proste treści – opisy produktów do sklepu internetowego, artykuły informacyjne, ale też hasła reklamowe, artykuły sponsorowane, marketingowe, blogowe, eksperckie. Większość początkujących rozpoczyna swoją przygodę od tworzenia treści, które nie wymagają opanowania umiejętności językowych na najwyższym poziomie. Jednak już po kilku miesiącach pisania i dokształcania się, osoba “czująca ten zawód” potrafi uczynić tekstem wiele. Żongluje różnymi stylami językowymi, stosuje zmienne sposoby narracji, zachęca, intryguje, przyciąga uwagę, a nawet sprzedaje.
Dobrze, jeśli copywriter zna perfekcyjnie jedną, albo kilka dziedzin. Wtedy nie musi każdorazowo uczyć się nowych zagadnień przed przystąpieniem do pisania tekstu na dany temat. W takim przypadku wyeliminowane jest ryzyko popełniania błędów merytorycznych – wynikających z nieznajomości tematu, czy braku zrozumienia danego zagadnienia. Copywriter tłumaczy i przedstawia odbiorcom różne zagadnienia. Można być copywriterem sportowym, kulinarnym, ale też takim, który pisze głównie opisy produktów. Największe zarobki osiągają osoby, które mocno znają jedną, konkretną dziedzinę, na przykład prawo karne. Specjaliści posiadający wiedzę czy wykształcenie z danego obszaru nie tylko zarabiają więcej, ale także stają się popularni, czytani i tworzą z czasem własną markę.
Czy trzeba mieć studia dziennikarskie, albo polonistyczne?
Nie, w tym zawodzie jest wiele osób, które odkryły pasję do pisania już po ukończeniu innych studiów, albo nawet nie rozpoczynając ich. Ważne, aby dobry copywriter znał zasady językowe i nie robił błędów. Nie chodzi tu o zwykłe pomyłki ortograficzne i literówki, które można łatwo wychwycić dzięki weryfikacji w programach przeznaczonych do edycji tekstów. Najistotniejsze jest to, aby nie mieszać stylów, nie używać słów w złym kontekście i dbać o odpowiednią odmianę wyrazów przez przypadki.
Jakie umiejętności powinien posiadać dobry copywriter?
Praktyka pozwala na udoskonalanie warsztatu pisarskiego, jednak copywriter musi być kreatywny. Czasem ta kreatywność odnosi się do pisania stu opisów podobnych produktów – problemem jest tworzenie za każdym razem unikalnego i ciekawego opisu. Jednak nierzadko chodzi o to, aby w nowy, ciekawy i intrygujący sposób przedstawić temat poruszany już setki razy. “Wszystko już było!” głosili dekadenci. Teraz wiemy, jak bardzo się mylili, ale niejednokrotnie copywriterzy muszą mierzyć się z tym problemem. Tworzą treści, na których temat wypowiadało się już mnóstwo osób. I jak tu się wyróżnić? Właśnie w tym momencie potrzebna jest kreatywność copywriterska. To, że jakaś historia została już opowiedziana nie znaczy, że nie można tego zrobić inaczej. Inaczej – czyli jak? Ciekawiej, dokładniej, z innej perspektywy, odwołując się do różnorodnych, nieznanych i zapomnianych źródeł. Zupełnie inną wartość niż tekst pisany na bazie powszechnie znanych tekstów, czy opracowań ma tekst ujmujący dany temat w inny sposób. Skuteczność copywritera często nie zależy od tego o czym pisze (bo w każdej dziedzinie jest mnóstwo odbiorców treści), ale czy potrafi tematem zaciekawić i opisać go w taki sposób, aby nawet znawcy tematu chętnie zapoznali się z daną treścią. Kolejną ważną cechą jest umiejętność dostosowania tekstu do typu odbiorców. Grupa docelowa treści ma bardzo duże znaczenie. Niekiedy teksty tworzone przez copywriterów są mocno specjalistyczne i skierowane wyłącznie do osób z danej branży. Pisanie takich artykułów wymaga umiejętnego operowania różnymi wariantami językowymi.
Droga do zostania dobrze płatnym copywriterem nie zawsze jest łatwa. Na początku najważniejsza jest nauka od najlepszych. Dlatego warto zainwestować w różnorodne materiały edukacyjne. Głównym źródłem wiedzy powinny być publikacje stworzone przez samych copywriterów, blogerów, dziennikarzy – mistrzów słowa! Szkolenia prowadzone przez osoby, których tekstów nie można znaleźć w internecie można z góry określić jako wątpliwe merytorycznie. Warto również udać się na staż, albo praktyki do agencji marketingowej. Nie należy traktować tego jako marnie płatną pracę, a naukę, za którą dodatkowo otrzymujemy wynagrodzenie. Pisanie pod opieką specjalistów jest bardzo rozwijające i daje ogromne efekty. Konkretne uwagi, cenne wskazówki, wartościowe rady… to jest bezcenne.
Część osób nie może pozwolić sobie na taki sposób nauki z prostego powodu – muszą jakoś się utrzymać. To częste u ludzi, którzy chcą się przekwalifikować. Jest wyjście z tej sytuacji. To trudniejsza droga, ale również pozwala na naukę. Warto rozpocząć pisanie tekstów poprzez serwisy umożliwiające copywriterom znajdowanie zleceń. Stawki dla początkujących są niskie, jednak to jeden ze sposobów, aby nauczyć się copywritingu w praktyce. Stron internetowych ze zleceniami jest mnóstwo. Po pewnym czasie warto brać lepiej płatne zlecenia i bardziej cenić swoje umiejętności. Niestety często jest tak, iż początkujący copywriterzy zaniżają stawki rynkowe, ponieważ nawet nie wiedzą ile warta jest taka praca. Warto przeglądać oferty, udzielać się na forach i starać się poznać innych copywriterów.
Jeśli lubisz pisać, jesteś osobą pełną pomysłów i masz chęci do ciągłej nauki – ta praca jest dla Ciebie. Nie zniechęcaj się na początku swojej drogi i traktuj ten zawód jak swoją pasję. Warto na początku zajmować się tym dodatkowo, by po rozwinięciu swoich umiejętności postawić na jedną kartę.