Marketing w firmie – jak zdobywać klientów?
8 min
8 min
Na skróty
Każda firma, która wkracza na nowy rynek lub funkcjonuje na nim już od dłuższego czasu, powinna stworzyć skuteczny dział marketingu. Promocja oferowanych usług lub produktów, dotarcie do klienta oraz zachęcenie go do skorzystania z oferty to działania, które determinują sukces przedsiębiorstwa. Dowiedz się, jak efektywnie prowadzić marketing w firmie.
Marketing to wszelkie działania podejmowane przez firmę, które mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów lub usług znajdujących się w ofercie. Aby osiągnąć zamierzone cele i zyski niezbędne jest dotarcie do klientów, poznanie lub wykreowanie ich potrzeb i zaoferowanie im rozwiązania. Marketing w firmie jest złożonym działaniem podejmowanym na różnych płaszczyznach, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa.
Choć głównym celem działań marketingowych jest zwiększenie sprzedaży i zysków, nie skupiają się one wyłącznie na promowaniu oferty. Obejmują między innymi także:
To tylko kilka przykładów tego, na czym polega marketing. Tego typu działania musi podjąć każde przedsiębiorstwo, niezależnie od wielkości oraz stażu na rynku. To one pozwalają się rozwijać, wkraczać na nowe rynki i utrzymywać dobre relacje z klientami. Marketing daje możliwość poznania potrzeb konsumentów, ale też ułatwia dokonanie analizy konkurencji. Dobrze zaplanowane i skutecznie prowadzone strategie są tym, co rozwija biznes i utrzymuje na ścieżce pnącej się ku coraz większym sukcesom.
Odpowiednie prowadzenie działań marketingowych wymaga doświadczenia, wiedzy oraz współpracy wielu osób. Każda decyzja powinna być oparta na opracowanej wcześniej strategii. To od niej zaczynają się wszystkie akcje marketingowe. Warto więc dobrze zrozumieć, na czym polega tworzenie takiej strategii i co taki plan powinien zawierać.
Zobacz: Reklama warsztatu samochodowego w Internecie – poradnik
Dobrze opracowana strategia marketingowa pozwala wykorzystać potencjał produktu, dobrze wprowadzić go na rynek i utrzymać zainteresowanie klientów. Wszystkie te działania muszą być jednak zgodne z ogólną strategią firmy, dlatego wymagają przeprowadzenia szczegółowej analizy oraz dokładnego planowania. Praca działu marketingu zaczyna się więc nie od patrzenia poza przedsiębiorstwo, a w jego głąb. Tworzenie strategii wymaga precyzyjnego określenia, jakie są cele oraz wartości biznesu, co chce on przekazać swoim klientom oraz jaki obraz marki zbudować. Na tym etapie ważne jest także zwrócenie uwagi na to, czym firma wyróżnia się na tle konkurencji i co nowego może zaproponować odbiorcom.
Zdj 1. Przykładowe działanie marketingowe – pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Źródło: Google.
Kolejnym krokiem tworzenia strategii marketingowej jest analiza grupy docelowej, jednak nie dotyczy to wszystkich osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane ofertą. Listę odbiorców trzeba zawęzić do takich, którzy oprócz wyrażenia ciekawości produktem, będą także skłonni go zakupić. Oznacza to, że precyzyjną grupą docelową dla danej oferty nie będą np. kobiety ogólnie, a jedynie młode matki, kobiety w określonej grupie wiekowej czy wywodzące się z konkretnej grupy społecznej.
Dopiero ostatnim etapem tworzenia strategii marketingowej jest zaplanowanie konkretnych działań. To moment, w którym marketerzy określają cele, którymi może być:
Oprócz stworzenia planu działania, dział marketingowy powinien również określić narzędzia komunikacji i media, które zostaną w tym celu użyte. Firma może wykorzystać kanały własne, czyli stronę www oraz bloga, a także newsletter. Jednak w przypadku witryny internetowej problem może stanowić niewłaściwe pozycjonowanie. Jeśli strona jest niewidoczna dla użytkowników, przekazywane za jej pośrednictwem informacje nie docierają do odpowiedniej grupy i w efekcie nie spełniają swojego zadania. Dlatego podczas korzystania z kanałów własnych, trzeba pamiętać również o uwzględnieniu działań z zakresu SEO.
Firma może skorzystać też z obcych kanałów komunikacji, do których należą social media, inne portale czy fora. Te kanały są częścią promocji z zakresu e-marketingu, jednak w zależności od produktu i rodzaju oferty działania można połączyć z tradycyjnym marketingiem (reklamy w gazetach, radiu czy telewizji, billboardy, ulotki).
Sprawdź teraz: Reklama gastronomii w Internecie – poradnik
Marketing w działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy jest to niewielka firma, czy bardzo duże przedsiębiorstwo, musi opierać się na starannie opracowanej strategii. Konieczne jest szczegółowe przeanalizowanie potrzeb potencjalnych klientów i wybór odpowiednich grup docelowych, ponieważ to na tej podstawie później dobierane będą właściwe działania. Warto mieć też na uwadze, że trendy w marketingu wciąż się zmieniają, także za sprawą pandemii i innych nie do końca spodziewanych zdarzeń.
Zobacz: Subdomena czy podkatalog – co będzie lepsze?
Nie bez znaczenia jest oczywiście branża, w jakiej działa firma. Marketing dla gastronomii będzie wyglądał inaczej niż dla e-commerce czy medycyny. Mimo wszystko cel podejmowanych działań zwykle jest ten sam, a więc zwiększenie zysków i bycie rozpoznawalnym. Staje się to możliwe tylko wtedy, gdy firma pozna potrzeby i oczekiwania swoich klientów, a następnie na podstawie tej wiedzy zbuduje strategię. Obecnie marketing skupia się przede wszystkim na działaniach w sferze online i obejmuje kilka obszarów:
W zależności od grup docelowych i potrzeb klientów zastosowanie może też znaleźć np. marketing szeptany, influencer marketing czy działania ATL, a więc obejmujące tradycyjne kanały reklamowe i outdoor (m.in. billboardy).
Zdj 2. Działania marketingowe online – Google Ads.
Źródło: Google.
Rozpoczynając i wdrażając strategię marketingową, trzeba pamiętać, że nie jest to działanie jednorazowe. Po zakończeniu jednego planu powinno się stworzyć kolejny. Pomiędzy budowaniem strategii należy również zadbać o wiele innych aspektów, które zaliczają się do marketingu firmy, a decydują o jej powodzeniu i rozwoju. Marketerzy w przedsiębiorstwie bardzo często współpracują z innymi działami, przede wszystkim odpowiedzialnymi za public relations.
W codziennym funkcjonowaniu firmy marketing odgrywa dużą rolę. Przede wszystkim decyduje o tym, jak przedsiębiorstwo ma być postrzegane przez klientów, z czym mają oni kojarzyć markę i w jaki sposób ten obraz będzie budowany. Dobry marketing pozwala stworzyć właściwe relacje z grupą odbiorców, a jednocześnie prowadzić do rosnącego zaufania. Odpowiedni wizerunek firmy oraz oferta dopracowana pod kątem jakości i promocji znacznie poprawia pozycję przedsiębiorstwa na rynku. O to trzeba jednak dbać każdego dnia.
Budowanie zaufania, odpowiadanie na potrzeby odbiorców, planowanie i realizowanie akcji poprawiających wizerunek marki oraz wiele innych działań to proces, który w firmie nigdy nie ma końca. To codzienna praca wymagająca zaangażowania osób na różnych stanowiskach. Dlatego już na początku swojej drogi każda firma powinna zbudować pełen zespół marketerów dążących do zwiększenia zysków i poprawy pozycji biznesu na rynku. Często działania marketingowe wymagają współpracy z zewnętrzną firmą, taką jak agencja SEO, która pozwala zadbać o stronę biznesową będącą jednym ze środków komunikacji.
Skuteczny marketing to więc nie tylko chwytliwe hasła, ciekawe reklamy i intensywna, ale krótka promocja, po której firma znika ze świadomości użytkowników na kilka tygodni. Jeśli już od początku wszelkie działania są skrupulatnie zaplanowane z uwzględnieniem misji i celów firmy, rynku, konkurencji oraz potrzeb i emocji konsumentów, przedsiębiorstwo ma dużą szansę na szybkie osiągnięcie sukcesu. Utrzymanie wysokiej pozycji i przewagi nad innymi biznesami wymaga jednak ciągłej analizy sytuacji oraz dopasowywania ogólnej strategii do zmieniających się realiów.
Zobacz: Kanał na youtube o Twojej branży – jak to zrobić krok po kroku?
Za SEO w Twojej firmie może odpowiadać profesjonalna agencja:
Strategia marketingowa i powiązane z nią działania to tylko jeden z elementów zarządzania ogólnie pojętym marketingiem w firmie. Oprócz tworzenia planów zespół wykwalifikowanych specjalistów powinien także zająć się:
Wszystkie wymienione działania wymagają dużych nakładów pracy, dlatego tak ważne jest, aby od początku zbudować zgrany zespół, w którym istotną rolę odgrywają eksperci z doświadczeniem. Dzięki temu każdy marketer odpowiedzialny jest za niedużą część wszystkich operacji, co znacznie większa efektywność całego zespołu. Działania marketingowe to procesy czasochłonne i wymagające, a niektóre z zadań powiązane są z innymi dziedzinami, jak PR czy działania SEO, SEM czy UX.
Dobrze przygotowany marketing dla firm pozwala na wybranie i zastosowanie najlepszych metod promocji, co skutkuje poszerzeniem grona klientów oraz wzrostem zainteresowania produktami czy też usługami. Dzięki niemu możliwe jest także poznanie mocnych i słabych stron własnego biznesu, a to ułatwia opracowanie planu, co należy poprawić, aby odnieść jeszcze większy sukces. Odpowiednio prowadzony marketing marki pokazuje, jakie działania trzeba podjąć, aby wyróżnić się wśród konkurencji i reagować na zmiany zachodzące na rynku czy na ruchy wykonywane przez innych.
Co prawda wdrażane w firmie działania marketingowe mają na celu zaspokajanie potrzeb klientów i zwiększanie swoich zysków, jednak niektórzy za mocno skupiają się na tej drugiej części. Nie należy więc zapominać, że aby osiągnąć sukces, najpierw trzeba dać innym coś od siebie. Coś, czyli dopracowane produkty lub wykonywane rzetelnie usługi, w zależności od branży. Konieczne jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów i podjęcie próby nawiązania trwałej relacji. Marketing w firmie nie może opierać się na bardzo nachalnych i nie do końca przemyślanych działaniach. Zbyt intensywne namawianie do zakupu przyniesie efekt inny od zamierzonego, może wręcz zniechęcić potencjalnych klientów, którzy w konsekwencji wybiorą konkurencję.
Sprawdź teraz: Dobry i zły buzz marketing – jak to rozróżnić?
Warto mieć także na uwadze, że wszystkie chwytliwe hasła, starannie przygotowana strona internetowa, aktywnie prowadzone media społecznościowe czy regularnie wysyłane e-maile to tylko narzędzia. Oczywiście mają w sobie bardzo duży potencjał, ale to, czy okażą się naprawdę skuteczne, uzależnione jest od operatora, czyli osoby, która nimi zarządza. Same w sobie nie dają gwarancji na sukces, trzeba je we właściwy sposób wykorzystać, żeby firma zaczęła odnotowywać większe zyski. Nieszablonowy, dobry marketing sprawia, że biznes zaczyna być rozpoznawalny, więc coraz częściej się o nim mówi. Ten rezultat osiąga się za pomocą starannie przemyślanych działań, co oznacza, że nikt nie traci czasu i pieniędzy na akcje, które są zbędne i mało efektywne. Nie bez znaczenia jest również nawiązanie trwałej więzi z klientami i zdobycie ich zaufania. Dzięki temu możliwe jest nie tylko pozyskanie grupy lojalnych osób, które będą wracać do firmy, ale również uzyskiwanie informacji, jak udoskonalać swoje produkty i usługi, aby skuteczniej zaspokajać potrzeby. Tym samym oferta staje się coraz lepiej dostosowana do oczekiwań i zwiększają się zyski, a sam biznes jest pozytywnie odbierany i cieszy się dobrą opinią. Choć prezentowanie lepszej strony firmy jest głównym zadaniem public relations, niektóre działania marketingowe idą w parze z tym obszarem. PR a marketing to dwa różne pojęcia, jednak wzajemnie się uzupełniają
Bez marketingu odniesienie sukcesu jest bardzo trudne, a zwykle wręcz niemożliwe. Zignorowanie go już na samym początku działalności jest poważnym błędem niosącym za sobą sporo problemów i nieprzewidzianych konsekwencji. Każda firma musi pamiętać, że marketing powinien na bieżąco być udoskonalany, ponieważ sytuacja na rynku wciąż się zmienia. Warto przy tym korzystać z pomocy specjalistów, którzy wiedzą, jakie rozwiązania będą odpowiednie dla danego biznesu.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.