Maile są ważnym elementem marketingu internetowego. Trafiają do odbiorców, którzy zapisali się na newsletter i chcą otrzymywać informacje od danej firmy. Dlatego też warto postarać się o to, aby były one profesjonalne i zachęcające. Jednak proces email marketingu jest niezwykle czasochłonny i warto zastosować narzędzia do automatyzacji. Pomagają one nie tylko monitorować reakcje odbiorców, ale weryfikować to, jakie treści były dla nich najbardziej ciekawe. W jaki sposób automatyzować maile?
Na skróty
Email wciąż uważany jest za bardzo ważną formę komunikacji. Za sprawą swojej ogromnej powszechności i specyfiki użytkowania, email możemy porównać do korespondencji listowej, w której każde słowo jest przemyślane a treść listu szczegółowa i spersonalizowana. Taka kolej rzeczy w istotny sposób wpływa, na to w jaki sposób email jest odbierany. Nasz korespondent z pewnością potraktuje wiadomość mailową o wiele poważniej niż losowo przychodzący komunikat z facebooka, a treść takowego maila z dużym prawdopodobieństwem zostanie przeczytana i przemyślana. Prawdziwy problem pojawia się jednak w momencie, w którym naszych korespondentów jest dużo, a maile do nich wysyłane są nie tylko zróżnicowane, ale i bardzo czasochłonne w pisaniu. Technologia mailowa, choć stale oparta na elektronicznej skrzynce, znacznie ewoluowała przez ostatnie lata, dając nam dużo więcej możliwości, niż prowizoryczne kopiuj/wklej. Użytkowany dziś przez wszystkich email automation w znaczny sposób poprawia efektywność naszej pracy z mailem, czyniąc ją jedną z najbardziej efektywnych form kontaktu znanych dziś w elektronicznym świecie.
Email Marketing Automation – czym jest?
Email automation jest niczym innym, jak systemem, pozwalającym na masowe wysyłanie maili w sposób przemyślany i zaplanowany za pośrednictwem naszego usługodawcy. W praktyce korzystanie z email automation polega na seryjnym utworzeniu wielu wersji, najczęściej wysyłanych przez nas maili. Następnie odpowiedniej ich segregacji i organizacji, oraz tworzeniu strategii i kolejności w jakiej będą one wysyłane do naszych odbiorców. Większość systemów, pozwalających na implementację email automation, daje nam szansę na konstrukcję wielu wersji ciągów wysyłanych wiadomości, zaplanowaniu czasu ich wysyłania, hurtowej podmianie w ich strukturze wielu różnych zmiennych, takich jak numery telefonów, imiona, nazwiska, adresy, lokalizacje, wartości liczbowe czy dane personalne. Naszą strategię w wielu przypadkach możemy oprzeć o bramki logiczne, pozwalające, na zmianę kolejności w ciągu, bądź czasu wysyłanych maili. Przykładowo, możemy poinformować użytkownika, o możliwości pozostawienia w formularzu daty swoich urodzin. Jeśli nasz korespondent dokona takiej czynności, system automatycznie wyśle mu w dniu urodzin kartkę z życzeniami, uzupełnioną o wpisane wcześniej dane i ustawione parametry. Choć z pozoru skomplikowana automatyzacja maili staje się z czasem bardzo intuicyjna, a efekt skali jaki daje tworzenie za jej pomocą kampanii, przynosi nieporównywalnie dobre rezultaty w porównaniu do większości strategii marketingowych.
Powszechnie uważa się, że automatyzacja to proces, który sprawia, że za człowieka wszystko wykonują programy i maszyny. Jeśli chodzi o automatyzację marketingu internetowego nie można zastosować takiego wytłumaczenia. Wciąż potrzebne są działania ze strony twórcy czy administratora strony. Jednak dzięki wielu danym wie on w jaki sposób formułować wiadomości i jak budować relacje z klientami.
EMA pozwala sprawdzać to, w jaki sposób odbiorcy emaili reagują na nie. Czy je otwierają, klikają w link odwiedzając stronę, wypełniają ankietę, a może dokonują zakupów. Zbieranie takich danych powala na generowanie coraz lepszych i bardziej angażujących komunikatów. Mnóstwo marek decyduje się na to, aby korzystać z narzędzi pozwalających na automatyzację tego procesu. Zarówno jeśli chodzi o branże usługowe, jak i blogi czy sklepy internetowe. E-mail to doskonały sposób na interakcję z odbiorcą, przesyłanie mu ciekawych treści, albo dostępu do darmowych materiałów (ebooki, wideo, broszury). Narzędzia do automatyzacji email marketingu oferują wiele interesujących funkcji. Różnią się w zależności od tego, jaki system wybierzesz, jednak część z nich jest wspólna.
Jakie informacje dostarczają narzędzia do automatyzacji mailingu?
Wśród nich jest mnóstwo przydatnych i istotnych pod względem strategii internetowej wskazówek. Dzięki automatyzacji dowiesz się:
Jaki jest % otwieralności Twoich wiadomości
Jak tworzyć wiadomości spersonalizowane – dostosowane do różnych typów odbiorców
Na jakie zachowania odbiorców reagować
Jaki jest efekt maili – określone działania wykonywane przez odbiorców wiadomości
Jak długo dana osoba przebywa na stronie
Jaki % osób zapoznało się z ofertą/artykułem i czy wykonało określone działanie (zapis na webinar, pobranie dokumentów itd.)
Jak wygląda w praktyce automatyzacja email marketingu?
Otrzymujesz szczegółowe informacje na temat zachowań i reakcji odbiorców wiadomości. Działania użytkowników są monitorowane. Po dokładnej analizie możesz zdecydować się na zmiany w wysyłanych komunikatach. Pozwala Ci to na tworzenie wiadomości dopasowanych do konkretnych typów odbiorców.
Jeśli zaobserwujesz, że użytkownicy dodali produkty do koszyka i porzucili go, możesz przesłać im maila z przypomnieniem. Osobom, które zakupiły dany produkt często przesyła się rabat na następne zakupy wraz z propozycjami (dopasowanymi według tego, co znajdowało się w zamówieniu). Użytkownikowi, który zainteresował się ofertą i spędził określony czas na jej przeglądaniu można wysłać wiadomość zachęcającą, związaną z danym produktem lub usługą.
Jednym z celów jest to, aby odbiorca poczuł, że wysyłane wiadomości są skierowane specjalnie do niego, a nie do grupy różnych osób. Może też poczuć więź do danej marki, szczególnie gdy nie tylko otrzymuje wiadomości powiązane z jego zachowaniem, ale także widzi reakcje na określone działania.
Klienci cenią sobie dopasowane treści. Nie lubią sztucznych i przerysowanych reklam, które skierowane są dla wszystkich. Dlatego jeśli zobaczy, iż firma reaguje na jego zainteresowania zakupowe, czy działania na stronie, to uzna, że dopasowana oferta uwzględnia głównie jego potrzeby, a nie chęć jak największego zysku.
Osiąga się to poprzez pośredni etap procesu, jakim jest pogrupowanie odbiorców, czyli utworzenie profili każdego z nich i dopasowanie ich do większych grup posiadających jakieś cechy/wykonujących określone działania. Tylko wtedy można idealnie dopasować treści do typów odbiorców, ich potrzeb i zachowań.
Celem ostatecznym jest zwiększenie popularności marki oraz wpływ na sprzedaż Dopasowane maile są skuteczne i często stanowią przyczynę odpowiednich działań. Czyli takich, jakie są pożądane przez Ciebie jako właściciela danej strony internetowej.
Po co nam email automation i jak możemy go wykorzystać?
Email automation, będzie zawsze miał ogrom zastosowań tam, gdzie liczba naszych korespondentów znacznie przekracza naszą zdolność do ich obsłużenia. Często natrafiamy na sytuacje, gdy jeden mail musi być wysłany do wszystkich członków firmy, albo gdy zbudowana przez nas baza klientów wymaga rozesłania informacji odnośnie nowych ofert i promocji. Stosując email automation nie tylko zaoszczędzimy mnóstwo czasu na tworzeniu maili, ale również na ich rozsyłaniu do ignorantów i nieaktualnych adresów email, które często pojawiają się nawet w najlepiej zorganizowanych listach i bazach danych. Wiele osób myśli, że wysyłane automatycznie maile w dużym stopniu ograniczają kontakt z naszymi współpracownikami, czy konsumentami. W praktyce jednak, odpowiednio zaplanowana strategia mailowa, rzadko traci na komunikacie, czy personalizacji. Często nawet pozwala na lepszy kontakt z naszym korespondentem, bo ogranicza dobrze nam wszystkim znane ludzkie błędy. System nigdy nie zapomina o osobach, do których ma wysłać email, nigdy nie pomyli ich kolejności, czy treści. W hurtowo wysyłanych mailach nigdy nie pomylą się nam imiona czy nazwiska, indywidualne dane dotyczące naszych konsumentów zawsze mogą być przez nas przechowywane w osobnych plikach, do których nasz usługodawca podpina tylko swój system. Wiele systemów email-automation posiada także opcje śledzenia statystyk, zapisywania historii korespondencji oraz automatyczne przekierowanie naszych odbiorców na dalsze etapy rozmowy. Są to rozwiązania szczególnie przydatne przy analizie korespondencji, odpowiadania naszym rozmówcom w automatyczny sposób na powtarzające się pytania, lub tworzeniu masowych akcji marketingowych, które mają dotrzeć do sprecyzowanej grupy osób. Na email marketingu szczególnie korzystają więc organizacje, o zbudowanej już w głowach swoich konsumentów świadomości istnienia marki, a także te, w których organizacja pracy wymaga często integracji działania wielu osób i podmiotów.
Automatyzację działań marketingowych warto wdrażać nie tylko w przypadku maili do klientów, ale także innych kanałów kontaktu. Jednak to właśnie email marketing jest jednym z najistotniejszych, ponieważ polega na bezpośrednim kontakcie i wysyłaniu dopasowanych wiadomości bezpośrednio na skrzynkę odbiorczą konkretnego klienta. Podczas prowadzenia kampanii mailingowych pamiętaj o przepisach RODO, a także dbaj o bezpieczeństwo danych odbiorców Twoich wiadomości. Sprawdź też w jaki sposób możesz zwiększyć liczbę wartościowych wejść na Twoją stronę dzięki treściom sponsorowanym. Przeczytasz o tym tutaj.
Pełny potencjał tego typu marketingu nie został do dzisiaj przez nikogo wykorzystany w pełni, a szybko prosperująca technologia, sprawia, że na pozór rozwiązania powracają dziś do życia w zupełnie nowym świetle. W świecie, w którym większość komunikacji elektronicznej prowadzona jest dziś, przez kanały social media. Zastosowanie maila jest często wyróżniające na rynku i odbierane pozytywnie, nawet przez dobrze zaznajomionych już z tą formą odbiorców.