Czym jest pozycjonowanie szerokie?
4 min
4 min
Na skróty
Działalność biznesowa w sieci dynamicznie się rozwija, rośnie konkurencja, zmieniają się nawyki i gusta użytkowników – wszystko to wpływa między innymi na opracowywanie strategii SEO. W branży e-commerce coraz częściej, oprócz tradycyjnych metod, wykorzystuje się tzw. pozycjonowanie szerokie, zwane również pozycjonowaniem long tail. Takie podejście do SEO nie tylko pozwala osiągnąć pożądane efekty w zakresie poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania, ruchu na stronie, jego jakości etc., ale może także być wykorzystywane jako jedno z podstawowych działań marketingowych. Czym jest owa metoda i na czym polega?
Pozycjonowanie szerokie, na tzw. długi ogon, jak wskazuje już sama nazwa, polega na działaniach SEO z wykorzystaniem licznych, rozbudowanych (złożonych z kilku wyrazów) fraz kluczowych. Skąd popularność takiego rozwiązania? Między innymi z racji tego, iż ogólne, najpopularniejsze frazy są coraz trudniejsze do wykorzystania – takie pozycjonowanie wymaga sporego zaangażowania, jest długotrwałe i problematyczne, ponieważ dana firma musi konkurować z wieloma innymi, które działają na rynku od dłuższego czasu i mają ugruntowaną pozycję. Niegdyś pozycjonowanie pod frazy typu „fryzjer Warszawa” czy „agencja marketingowa Poznań” było po prostu o wiele łatwiejsze, dzisiaj wykorzystanie podobnych fraz nie gwarantuje szybkiego sukcesu. Co więcej, zmieniły się także przyzwyczajenia użytkowników Internetu – wielu z nich dokładnie wie, czego szuka i sięga po precyzyjniejsze, dłuższe frazy.
Nie bez powodu coraz częściej słyszymy o pozycjonowaniu szerokim. Takie podejście do SEO ma wiele zalet. Jakich? Między innymi:
• obniża konkurencyjność – łatwo zauważyć, że fraza, w której oprócz nazwy danego produktu umieścimy konkretną lokalizację, nazwę producenta, model i kolor będzie znacząco mniej konkurencyjna niż taka, w której pojawią się np. wyłącznie dwie cechy produktu;
• pozwala uzyskać wartościowy ruch – wykorzystanie długich fraz, które dokładnie opisują szczegóły Twojej oferty, gwarantuje, że użytkownicy, którzy trafią na Twoją stronę, nie okażą się przypadkowi, nie opuszczą szybko witryny itd. W związku z tym ruch, który generują frazy long tail jest bardziej wartościowy z biznesowego punktu widzenia;
• zmniejsza koszty pozycjonowania – użycie rozbudowanych fraz jest tańsze, ponieważ nie wymaga od pozycjonera tak wiele wysiłku, jak wykorzystanie fraz ogólnych. Zdobyte w ten sposób oszczędności można wykorzystać np. do wzmocnienia działań w zakresie strategii marketingowej;
• poprawia konwersję – jeśli dany użytkownik celowo trafia na daną stronę internetową, całkiem prawdopodobne, iż zdecyduje się na zakup konkretnego produktu lub usługi, przesłanie zapytania, wypełnienie formularza czy jakiekolwiek inną, docelową konwersję;
• daje szansę na uzyskanie szybszych rezultatów – promowanie witryny na mniej popularne frazy, znowu – z racji mniejszej konkurencyjności, pozwala cieszyć się szybszymi i trwalszymi rezultatami;
• ogranicza ryzyko – pozycjonowanie pod liczne, niemniej długie frazy jest naturalne i tym samym ogranicza ryzyko związane np. z nałożeniem kar (tzw. filtru algorytmicznego) przez Google;
• pozytywnie wpływa także na pozycjonowanie pod frazy ogólne – w związku z tym, iż we frazach long tail zazwyczaj znajdują się też frazy ogólne, poprawiają one wyniki pozycjonowania w obu przypadkach.
Kiedy takie pozycjonowanie może okazać się nieefektywne? Jeśli zdecydujemy się na nie w przypadku nieodpowiedniej witryny i branży. Aby w pełni wykorzystać potencjał takiej strategii SEO, musimy mieć do czynienia z rozbudowaną, złożoną witryną, która docelowo planuje być rozwijana, która ma szansę być wyszukiwana poprzez frazy z długiego ogona (z racji specyfiki oferty, rodzaju asortymentu itd.). Stąd też tak często po ten rodzaj pozycjonowania sięga się w przypadku sklepów internetowych.
Jak w takim razie rozwijać pozycjonowanie szerokie w praktyce? Przede wszystkim należy rozpocząć od precyzyjnej analityki i opracowania biblioteki fraz kluczowych. Należy odpowiedzieć sobie między innymi na takie pytania, jak np.: Kto jest moim docelowym odbiorcom? W jaki sposób wyszukuje informacje w sieci? Czego najczęściej szuka? Jakiego języka używa? Co może przyciągnąć jego uwagę? Kolejny krok to zbadanie konkurencji – które frazy long tail nasi rywale wykorzystują najczęściej, jakie elementy ich strategii odnoszą sukces i dlaczego, gdzie możemy szukać swojej niszy itp. Następnie należy rozpocząć długoterminową pracę nad optymalizacją strony i link buildingiem. Szczególną uwagę warto poświęcić działaniom w zakresie contentu. W przypadku pozycjonowaniu pod frazy z długiego ogona świetnie sprawdza się prowadzenie firmowego bloga – regularne publikowanie wartościowych artykułów, o odpowiednie strukturze i hierarchii treści, z uwzględnieniem wybranych fraz etc. daje bardzo dobre efekty. W przypadku optymalizacji treści w sklepach internetowych warto również wykorzystać potencjał opisów kategorii czy też opisów produktów/usług. Należy także zwrócić uwagę na zagrożenie związane z duplikacja contentu – im więcej treści, tym łatwiej o taką pomyłkę, która może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Oprócz tego dobrze również uwzględnić kwestię meta znaczników, sposobu, w jaki dana strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie szerokie, ale i to tradycyjne, to zadania dla wytrwałych profesjonalistów, z bogatą wiedzą i doświadczeniem. Jeśli uda nam się nawiązać współpracę z właściwą osobą na właściwym miejscu, całkiem możliwe, że droga od audytu witryny do TOP 10 w wynikach wyszukiwania nie będzie brzmiała jak iluzja, ale stanie się całkiem realna. Warto otworzyć się na nowe rozwiązania, znaleźć indywidualną szansę na umocnienie swojej marki i pozycji na rynku. Zamiast poświęcać kolejne miesiące na nieskuteczne pozycjonowanie pod frazy, które wykorzystywaną są przez większość firm w branży, lepiej odważyć się na wybór tych, które pozwolą odkryć własną niszę i przyciągnąć szerokie grono potencjalnych klientów, a tym samym zwiększyć zyski. Oryginalność, również w zakresie pozycjonowania, może stać się źródłem Twojego biznesowego sukcesu.