Jak pisać teksty sponsorowane i gdzie je umieszczać?
4 min
4 min
Na skróty
Treści sponsorowane są niezwykle ważnym elementem każdej strategii marketingowej. To właśnie one są jednym z największych czynników wpływających na wizerunek konkretnego przedsiębiorstwa. Nie tylko pokazują je z dobrej perspektywy, ale także zachęcają do skorzystania z oferty albo chociaż zapoznania się z nią. Duży wpływ mają także na SEO. Zdecydowanie warto inwestować w teksty sponsorowane, ale muszą mieć one także odpowiednią jakość. Jak je tworzyć, aby spełniały wszystkie oczekiwania czytelników?
Teksty sponsorowane to treści, które są reklamą, ale nienachalną. Są niezwykle ważne dla każdej marki, która chce się promować w internecie (i nie tylko). Artykuły sponsorowane pojawiają się bowiem również w prasie. Jednak popularność gazet jest teraz o wiele mniejsza. Ludzie z wygody i z szybszego dostępu do informacji decydują się na to, aby czytać blogi i teksty online.
Dlaczego warto decydować się na teksty sponsorowane? Jeśli masz własną firmę, to koniecznie rozważ wykorzystanie, wśród różnych metod reklamy, treści sponsorowanych. Dzięki nim możesz stworzyć wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Przekażesz merytoryczną wiedzę, zostaniesz zauważony, a co za tym idzie zyskasz popularność. Bez względu na to czy firma jest duża, czy też mała warto decydować się na artykuły sponsorowane. Można dzięki nim promować całą markę, ale także konkretnych pracowników firmy, którzy odpowiadają za różne dziedziny działania przedsiębiorstwa.
Tworzenie pozytywnego wizerunku marki to jedna z podstawowych kwestii marketingu. Jeśli firma kojarzona jest dobrze przez wiele osób, to przy chęci zakupu jakiegoś produktu, użytkownik w pierwszej chwili pomyśli właśnie o markach, które lubi oraz ceni. Artykuły sponsorowane to przede wszystkim sposób, aby nowe osoby dowiedziały się w ogóle o istnieniu firmy. Jeśli jest ona mała, to najpewniej nie jest w ogóle znana na rynku krajowym. Dobrze napisane artykuły sponsorowane wzmacniają pozytywny wizerunek marki. W jaki sposób? Jeśli takie teksty pojawiają się na serwisach, które są czytane często przez dane osoby, to automatycznie marki w nich przedstawione zyskają pewne zaufanie internautów. Jak się to dzieje? To prosty mechanizm, jeśli czytasz regularnie treści pojawiające się na danym portalu, to darzysz go sympatią. W sytuacji gdy ten poleca jakiś produkt czy markę, to jesteś skłonny przynajmniej zapoznać się z nim. Skoro promuje to właśnie ten serwis, to marka czy usługa nie mogą być niskiej jakości, prawda? Właśnie tak to wygląda. Użytkownicy już na starcie stają się zainteresowani. Jeśli dodatkowo tekst sponsorowany będzie napisany w dobry sposób, to zyskasz sympatię internautów, a Twój wizerunek bardzo na tym zyska.
Treści sponsorowane mają wiele celów. Jednym z nich jest właśnie budowanie wizerunku i zachęcanie użytkowników do tego, aby zapoznali się z daną marką. Jednak teksty sponsorowane posiadają jeden ważny szczegół, który ma bardzo duży wpływ na SEO Twojej marki. Są to linki do Twojej strony. Im lepszej jakości witryna, która do Ciebie odsyła, tym większe znaczenie ma to dla algorytmów Google. Ważne jest również to, iż te serwisy, które mają duży ruch, automatycznie zyskują na reputacji. Podczas decydowania się na teksty sponsorowane z linkami zwróć uwagę na kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim zachowaj równowagę pomiędzy do-follow i no-follow. Zbyt duża liczba linków do-follow nie wygląda naturalnie dla algorytmów. Ponadto dodawaj tylko aktywne linki do Twoich stron i podstron oraz sprawdzaj co jakiś czas czy te podstrony nie zostały przez Ciebie usunięte.
Skuteczne teksty sponsorowane to treści napisane dobrze i umieszczone w odpowiednich miejscach. Te dwie zasady (plus linki, o których była już mowa) pozwolą Ci osiągnąć sukces i mocno wpłynąć na to, jak postrzegane jest Twoje przedsiębiorstwo. Najpierw poznaj kilka zasad dotyczących tego, w jaki sposób tworzyć takie treści, a później dowiedz się gdzie je publikować.
Najważniejszy jest pomysł na tekst. Co z tego, że napiszesz artykuł sponsorowany i umieścisz go w dobrym miejscu, skoro nie będzie on ciekawy? Nikt nawet w niego nie kliknie, jeśli tematyka nie będzie ciekawa. Zawsze musi być dobry pomysł na tekst. Skąd czerpać pomysły? Warto pisać o rewolucyjnych i innowacyjnych rozwiązaniach z Twojej branży, internauci zawsze lubią nowinki. Poza tym patrz na to, co jest trendy w danym czasie i weryfikuj to, na bazie upodobań użytkowników internetu twórz tematy. Pamiętaj, że pomysły na tekst powinny odpowiadać na zainteresowania odbiorców.
Nie tylko wymyślaj tytuły dla odbiorców, ale pisz dla nich. Co to oznacza? Przekaż w artykule sponsorowanym konkretną i wartościową wiedzę! Pokaż wskazówki, które z chęcią wykorzystają czytelnicy i zapamiętają Cię jeszcze bardziej. Warto najpierw dowiedzieć się tego, jakie wątpliwości na dany temat mogą mieć czytelnicy i odpowiedzieć na nie właśnie w artykule.
Pamiętaj, że artykuł sponsorowany to subtelny sposób na reklamę. Nie może on więc ociekać sztucznymi frazami, które wybielą Twój wizerunek. Niech artykuł sponsorowany będzie naturalny, tworzony w celu przekazania odbiorcom ciekawych i interesujących informacji, a przy okazji zaprezentuj się dobrze. Tak powinny wyglądać priorytety.
Jak udowodnić eksperckość? Pokazać, że znasz się na rzeczy. Nie tylko radzić, ale obrazować to metaforami i konkretnymi przykładami. Podkreślaj swoje doświadczenie i osiągnięcia w danej branży.
Jednym z rodzajów tekstów sponsorowanych są wywiady. Jeśli napiszesz wywiad sam ze sobą, to zawsze będzie on sztuczny. Niech ktoś z redakcji przeprowadzi z Tobą prawdziwy wywiad. Będzie autentyczny i niezwykle cenny.
Jest kilka metod rozważania tego, gdzie umieścić artykuły sponsorowane. Warto przefiltrować trochę internet. Najpierw wybierz serwisy związane z Twoją branżą, jeśli chcesz przekazać newsy, to weź pod uwagę także strony informacyjne. Potem sprawdź popularność tych serwisów i wybierz te z największym ruchem i zaangażowaniem czytelników. Następnie zweryfikuj czy serwis trafia do Twojej grupy docelowej. Bez sensu jest publikowanie tekstu o diecie wegańskiej na portalu z przepisami doyyczącymi wyłącznie diety karniwora. Dlatego zawsze, bezwzględnie weryfikuj grupę odbiorców danego portalu. Po takiej weryfikacji wyłonią się serwisy, na których warto umieścić teksty sponsorowane.