Jak sprawdzać statystyki strony?
3 min
3 min
Na skróty
Liczy się zawsze pierwsze wrażenie. Odbiorca po wejściu na stronę internetową zwraca uwagę na logo, grafiki, zawartość strony głównej. Przegląda podstrony w poszukiwaniu potrzebnych informacji. Ocenia nawigację strony, jej użyteczność. Każda strona internetowa powstała, aby realizować ściśle określone cele biznesowe: reklamujący landing page, strona prezentująca usługi. Przekaz strony powinien być spójny z ideą przewodnią marki: szata graficzna, przekaz słowny. Aby sprawdzić, w jakim stopniu ten cel jest realizowany, stworzono narzędzia do weryfikacji statystyk strony www.
Dzięki statystykom właściciel jest w stanie na bieżąco monitorować wyniki oraz dostosowywać stronę do potrzeb odbiorców. Regularne sprawdzanie statystyk strony daje gwarancję, że Twoja witryna przyniesie wymierne korzyści. Możesz wprowadzać zmiany, rozszerzać strategię i dzięki temu powodować, że witryna będzie miała wysoką konwersję.
Analiza statystyk strony udzieli odpowiedzi na pytania:
Narzędzia do weryfikacji danych SEO i zachowań użytkowników umożliwią Ci dokładne zbadanie zmian, przyczyn oraz jeszcze lepsze dostosowywanie różnych aspektów witryny. Zarówno pod kątem użytkowników, jak i robotów. Pierwszym krokiem jest połączenie witryny z systemem do zbierania danych i statystyk ze strony. W większości przypadków odbywa się to poprzez dodanie kodu śledzącego do strony internetowej. Istnieje wiele systemów zbierających statystyki strony internetowej, jednak Google Analytics oraz Google Search Console są najpopularniejsze. Oferują wiele danych oraz liczb, które później warto wykorzystać przy pozycjonowaniu strony. Poza nim warto wymienić: Ahrefs, Senuto, Semstorm, Semrush czy Similar Web. Część z nich posiada bezpłatne pakiety podstawowe; bardziej zaawansowane opcje są płatne.
Aby móc korzystać ze statystyk strony dostarczanych przez Google Analytics, należy posiadać konto w Google. Założenie takiego konta jest w zasięgu możliwości każdego, kto choć trochę zna internet.
Po założeniu konta w Google należy połączyć je ze stroną internetową, aby system mógł pobierać dane. Wystarczy wprowadzić kod śledzący bądź tzw. wtyczkę i już można korzystać ze statystyk dla www oferowanych przez Analytics, by potem tworzyć z nich raporty, zaznaczając dowolne ramy czasowe. Warto podkreślić, że w obecnych czasach klienci, dla których prowadzi się usługi pozycjonowania oraz opiekę nad stroną www, są bardziej świadomi i wymagają comiesięcznych raportów. Daje to im miarodajny obraz rozwoju ich biznesu.
Bez zbędnego zagłębiania się w specyfikę możemy skorzystać z gotowych raportów, które dadzą pełną statystykę strony internetowej; przygotowaną przez system Google Analytics. Do wyboru mamy:
Raport ten informuje o tym, co w czasie rzeczywistym dzieje się w naszym serwisie, pokazując liczbę użytkowników odwiedzających stronę, lokalizację, oraz źródło ich wizyty, czyli czy trafili do nas poprzez wyszukiwanie organiczne, czy klikając w link; oraz jakie wykorzystali do tego urządzenie: mobilne czy stacjonarne.
Raport ten kolekcjonuje dane dotyczące użytkowników oglądających naszą stronę. Dzięki analizie tych danych otrzymujemy wiedzę o: danych demograficznych, np. wiek; danych geograficznych, takich jak: lokalizacja użytkownika; zachowania użytkownika, bowiem rozróżnimy powracającego i nowego gościa na stronie; technologii: urządzenie oraz używana przeglądarka. Powyższe wartości pokazują kierunek ulepszeń serwisu, np. dopracowanie wersji mobilnej strony.
Raport ten dostarczy dane, w jaki sposób użytkownik znalazł się na naszej stronie. Różne kanały ruchu poddane analizie zostają, np.: paid search, organic search, referral, direct czy social, czyli wejścia za pośrednictwem serwisów społecznościowych: Facebook, Instagram.
Opcja „Alerty niestandardowe” prezentuje dane w przypadku nagłych spadków odwiedzin, mniejszej konwersji, zatem warto o niej pamiętać, ustawiając parametry pobierania danych.
Kluczowe wskaźniki oferowane przez Google Analytics: