Jak tworzyć zachęcające grafiki sklepu internetowego i optymalizować je pod SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Obrazki, grafiki, zdjęcia – to standardowe elementy wizualne stron internetowych, zwłaszcza witryn e-commerce. Urozmaicają oraz uatrakcyjniają ofertę, przyciągają uwagę, a dzięki temu zwiększają szanse na sprzedaż danych produktów czy usług. Mawiamy, że jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów i sprawdza się to także w przypadku prezentowania różnorodnych treści w Internecie – jak w pełni wykorzystać potencjał informacyjny, marketingowy czy pozycjonujący publikowanych materiałów? Jak zrobić grafikę na www i odpowiednio ją zoptymalizować?
Profesjonalne grafiki na stronę to kluczowy element rozpoznawalnego e-sklepu. Szczególną uwagę należy zwrócić na zdjęcia produktowe, które, co prawda można wykonać samodzielnie (jeśli dysponuje się odpowiednim sprzętem – takim jak dostosowany do potrzeb aparat, stół bezcieniowy, statyw, oświetlenie itp. oraz podstawową wiedzą i umiejętnościami w tym zakresie), ale łatwiej skorzystać z usług zawodowego fotografa lub agencji czy studia fotograficznego – w ten sposób zyskamy pewność, że prezentowane zdjęcia są wykonane poprawnie, mają odpowiednią jakość i dzięki temu spełnią swoją funkcję, poza tym zaoszczędzimy cenny czas. Co z innymi grafikami? Te, które będą ilustrowały np. artykuły blogowe czy inne, umieszczane na stronie treści można zdobyć, korzystając z ogólnodostępnych, różnorodnych baz zdjęć, które oferuje atrakcyjne i niedrogie rozwiązania w tym zakresie. Co więcej, przy ograniczonym budżecie, np. na początku rozwijania witryny, dostępną i wygodną opcją jest sięgnięcie po darmowe grafiki na stronę, które także znajdziemy w niejednej bazie online, do wykorzystania są choćby te pochodzące z publicznej domeny – jeśli jednak komuś zależy na oryginalności, może to być niełatwe w przypadku korzystania z tego typu obrazów.
Zdobycie grafik to ważny krok, ale szybko pojawi się nowy dylemat, czyli kwestia tego, jak odpowiednio je wykorzystać na stronie. Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na odpowiednią optymalizację zdjęć pod SEO, tak, aby nie przeszkodziły, a pomogły w jak najlepszej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. W tym celu należy zwrócić uwagę na takie aspekty, jak:
– znacznik ALT, czyli tekst alternatywny, które będzie wyświetlany, jeśli z jakiegoś powodu grafiki na stronie nie będą mogły się wczytać. Atrybut należy uwzględniać w każdym, pojedynczym przypadku i pamiętać o tym, że powinien w prosty sposób opisywać to, co znajduje się na danym zdjęciu oraz zawierać frazę kluczową;
– znacznik Title, czyli tekst, który pojawia się, gdy najedziemy kursorem na daną grafikę. Należy pamiętać, aby w tym przypadku nie powielać treści znacznika ALT, znacznik powinien wiązać się z tym, co przedstawia konkretna grafika i również może zawierać frazę kluczową;
– nazwa pliku graficznego – aspekt, który bywa niesłusznie ignorowany. Nazwa pliku nie powinna być przypadkowa czy automatycznie ustawiona, ale powiązana z treścią obrazu i wykorzystująca słowa kluczowe;
– rozmiar i wielkość grafiki – kwestia kluczowa w optymalizowaniu pod SEO. Zdjęcia prezentowanie na stronie powinny mieć wysoką jakość i rozdzielczość, ale jednocześnie powinny być odpowiednio skonwertowane, aby ich waga pozwalała na szybkie wczytanie;
– mikrodane, czyli dane strukturalne grafiki, dodatkowe elementy kodu, ważne szczególnie np. dla zdjęć produktowych, ułatwiają przetwarzanie elementów witryny i ich zrozumienie przez Googleboty, pozwalają generować lepsze wyniki wyszukiwania;
Poza tym warto także zwrócić uwagę na takie kwestie, jak skalowanie zdjęć, ich rozmieszczenie, typ wykorzystywanych plików czy adresy URL. Precyzyjne opracowanie tych wszystkich atrybutów z pewnością pozytywnie wpłynie na skuteczność strategii SEO.
W e-commerce zdjęcia produktowe muszą wyróżniać się odpowiednią jakością. Odbiór wizualny nierzadko decyduje o tym, czy odbiorca zdecyduje się na zakup, dlatego należy wyjątkowo przykładać się do prezentacji oferty poprzez skupienie na:
Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia, czyli, ujęty w tym kontekście, wątek user experience. Wartościowe grafiki wpływają na to, jakie wrażenie konkretna oferta wywiera na odbiorcy. Jeśli zdjęcia będą nieprzemyślane, nie będą w pełni prezentować danych produktów, a ich duży rozmiar sprawi, że użytkownik będzie czekał w nieskończoność na ich załadowanie, nie ma co liczyć na wysoką sprzedaż. Skupienie na wygodzie i łatwości w przeglądaniu oferty, branie pod uwagę oczekiwań i potrzeb potencjalnych klientów, stawianie na jak najwyższą jakość – tylko w ten sposób można realnie zwiększyć konwersję. Konkurencyjność w branży e-commerce nie maleje, dlatego, jeśli użytkownik sieci ma wybrać konkretną ofertę, musi być ona prezentowana z wyjątkową dbałością o user experience.