Jak zacząć pracę w SEO?
5 min
5 min
Na skróty
Internet wciąż dynamicznie się rozwija, dlatego o branży SEO mówi się coraz częściej. Wiele osób dostrzega w niej szansę na znalezienie ciekawej pracy zapewniającej dobre zarobki. Czy każdy ma możliwość rozwoju kariery w SEO? Jakie wymagania należy spełnić? Wszystkie niezbędne wskazówki znajdują się poniżej.
Każdy, kto stoi na początku swojej ścieżki zawodowej lub planuje ją zmienić, powinien wiedzieć, na czym polega praca w SEO. Podstawowym obowiązkiem osoby zatrudnionej w tej branży jest optymalizacja i pozycjonowanie stron www. Aby robić to skutecznie, trzeba dobrze znać wszystkie dostępne metody i techniki. Wymaga to ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz śledzenia kolejnych zmian algorytmów czy najnowszych trendów. To konieczne, żeby specjalista SEO działał zgodnie z wytycznymi Google i pozostałych wyszukiwarek. Mimo że tego typu zawód nie ma wieloletniej historii, cieszy się dużą popularnością. Uważa się, że jest to praca przyszłościowa, ponieważ trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez Internetu. Ponadto prawdopodobnie każdy właściciel witryny chce, aby uplasowała się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania i była dobrze widoczna dla użytkowników.
Zakres obowiązków pracownika branży SEO jest zróżnicowany. Zazwyczaj zajmuje się on takimi zadaniami jak:
Osoba pracująca w SEO odpowiada też za kontakt z klientami i zapewnianie im niezbędnego wsparcia, współpracę z innymi specjalistami (np. copywriterami) czy ustalanie i realizowanie strategii link buildingu.
Osoba, której marzy się praca w SEO, musi przeanalizować, czy ma do tego odpowiednie predyspozycje. To specyficzna branża, która dynamicznie się rozwija, dlatego od kandydatów wymaga się przede wszystkim gotowości do zmian oraz dbania o poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności. Konieczne jest śledzenie trendów obowiązujących w SEO, sprawdzanie wszelkich zmian w zakresie algorytmów Google i pozostałych wyszukiwarek, jak również poznawanie nowych dostępnych narzędzi. Tu bardzo przydatna okazuje się znajomość języka angielskiego, gdyż wiele cennych artykułów i materiałów do nauki SEO pochodzi z zagranicznych źródeł. Ponadto wskazane są różnorodne kursy oraz uczestnictwo w branżowych konferencjach i innych eventach.
Każdy, kto marzy o pracy w SEO, powinien mieć przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu takich dziedzin jak copywriting, programowanie czy analityka. Jeszcze przed wysłaniem swojego CV do firm warto opanować podstawowe narzędzia Google (Search Console, Analytics), zapoznać się z popularnymi systemami CMS oraz językami znaczników i programowania. W branży SEO istotną rolę odgrywa też kreatywność, samodzielność, a nawet tzw. lekkie pióro. Wynika to z faktu, że specjaliści SEO nierzadko samodzielnie tworzą teksty. Nie można zapomnieć również o takich cechach jak:
Z uwagi na to, że nie ma studiów skupiających się na pozycjonowaniu stron, każdy kandydat do pracy w SEO musi samodzielnie zdobywać wiedzę i ćwiczyć swoje umiejętności. Jednak nie powinno to być bardzo problematyczne z uwagi na dostępność różnego rodzaju szkoleń, kursów, webinarów i innych pomocy naukowych (choćby tematycznych blogów). Zdobywanie wiedzy teoretycznej powinno iść w parze z praktyką. Dlatego osobom planującym pracę w SEO poleca się realizację niekomercyjnych projektów. Doświadczenie można zdobywać poprzez np. pomaganie w optymalizacji stron prowadzonych przez znajomych, a także pracę non profit dla fundacji, stowarzyszenia lub podobnego podmiotu. Innym dobrym rozwiązaniem jest kilkumiesięczny staż w agencji SEO. Dzięki niemu można przekonać się, jak wygląda praca w profesjonalnej agencji i jednocześnie stawiać swoje pierwsze kroki w wymarzonym zawodzie.
Jak wygląda praca w SEO po zakończonym stażu? Większość osób doskonali swoje umiejętności na stanowisku młodszego specjalisty, gdzie mogą liczyć na pomoc np. starszego specjalisty lub team leadera. Junior Specialist SEO ma już pewną praktyczną wiedzę na temat pozycjonowania, zna narzędzia wykorzystywane w branży i samodzielnie realizuje powierzone obowiązki. Należą do nich m.in.: optymalizacja stron www, opracowywanie audytów, przygotowywanie strategii SEO czy branie udziału w większych projektach realizowanych przez cały zespół. Z czasem młodszy specjalista staje się specjalistą, a później starszym specjalistą SEO. Na tym oczywiście nie kończą się możliwości rozwoju w branży. Pracownicy z wieloletnim doświadczeniem i zaawansowaną wiedzą mają szansę na awans na takie stanowisko jak koordynator działu SEO czy head of SEO (ewentualnie manager SEO).
Są też osoby, które zaczynają swoją karierę jako copywriter SEO. Na tym stanowisku istotną rolę odgrywa nie tylko umiejętność tworzenia treści poprawiających widoczność strony w wyszukiwarkach. Istotna jest też znajomość narzędzi wykorzystywanych w branży, a połączenie tego z ciągłym rozwojem umiejętności i poszerzaniem wiedzy może skutkować awansem na specjalistę SEO. Ponadto zdarza się, że o tego typu stanowisko starają się osoby, które postanowiły zmienić swoje kwalifikacje. Pracy w SEO nierzadko podejmują się pracownicy branży IT, przykładowo UI lub UX designerzy czy web developerzy. Nie mają oni większych problemów z odnalezieniem się w nieco innym obszarze i łatwo oswajają się z jego specyfiką.
W branży SEO wciąż coś się zmienia, dlatego jedną z podstawowych wskazówek dla kandydatów jest ciągły samorozwój. Warto jak najwięcej czytać, rozwijać swoje zdolności analityczne i szkolić się. Dlaczego jest to tak istotne? W SEO bardzo często zdarza się, że coś, co dotychczas przynosiło oczekiwane rezultaty, nagle przestaje być skuteczne (np. ze względu na zmiany algorytmów). Wówczas trzeba szybko zareagować i wdrożyć inne działania pozwalające na utrzymanie dobrej pozycji witryny.
Warto pamiętać, że każda dodatkowa umiejętność działa na korzyść kandydata. Tak jak w wielu innych branżach, pracodawcy nieco przychylniej patrzą na osoby, które ze względu na swoją wiedzę teoretyczną i praktyczną mogą być bardziej samodzielne oraz potrzebują mniej czasochłonnego szkolenia. Dobrym pomysłem jest działanie na własną rękę i testowanie różnych rozwiązań czy technik w domowym zaciszu. Można to zrobić np. poprzez stworzenie prostej strony i sprawdzenie w praktyce dostępnych narzędzi oraz ich możliwości. Pomocne w rozwiązywaniu ewentualnych problemów będą fora internetowe czy też tematyczne grupy w mediach społecznościowych. Osoba, która chce pracować w SEO, powinna też uczestniczyć w różnych branżowych wydarzeniach, takich jak bardzo popularna konferencja SEMKRK oraz Festiwal SEO, czyli najstarsza tego typu impreza w naszym kraju. Są one nie tylko szansą na poszerzenie swojej wiedzy, ale też nawiązanie cennych kontaktów.
Choć praca w branży SEO nie należy do najłatwiejszych, z pewnością nie jest nudna. Tutaj każdy dzień wygląda inaczej i przynosi kolejne wyzwania. Poszerzanie swojej wiedzy i poznawanie nowych technik czy narzędzi pozwala na lepsze pozycjonowanie witryny, a to daje dużo satysfakcji i motywuje do dalszych działań. Praca w SEO rozwija kreatywność i poszerza horyzonty. Z pewnością docenią ją osoby, które lubią się uczyć i podejmować samodzielne decyzje. Warto też mieć na uwadze, że rozwijanie swoich umiejętności w profesjonalnej agencji SEO to tylko jedna z możliwości. Inne dostępne to np. kariera jako freelancer lub praca in-house.
Pozycjonowanie stron to wymagająca, ale jednocześnie bardzo interesująca praca dająca wiele możliwości rozwoju. Co ważne, nie trzeba mieć specjalistycznego wykształcenia czy dużego doświadczenia, aby zyskać szansę w branży SEO. Cierpliwość, ciągłe poszerzanie wiedzy oraz śledzenie zmian i szybkie reagowanie na nie pozwala na zdobywanie kolejnych szczebli kariery, a co za tym idzie, odnoszenie coraz bardziej imponujących sukcesów.
Bibliografia: