Prowadząc działalność biznesową w sieci, możemy szybko przekonać się, że atrakcyjna oferta, profesjonalna i widoczna strona internetowa, skupienie na UX (user experience) nie wystarczą, aby wyróżnić się wśród konkurencyjnych firm i dołączyć do czołówki w danej branży. Istnieje jeszcze jeden niezwykle istotny obszar – e-marketingu, czyli wszelkich działań promocyjnych, które prowadzi się w Internecie. Nie chodzi o prostą reklamę, ale o precyzyjnie przygotowaną strategię, która pozwoli dotrzeć do określonej grupy docelowych odbiorców – potencjalnych klientów. Aby taki wieloetapowy plan promocyjny okazał się efektywny, warto skorzystać z ogólnodostępnych i niezwykle pomocnych narzędzi e-commerce do wsparcia marketingu.
Podstawowe narzędzia marketingowe SEO, Google Ads i Google Analytics
Już krótki internetowy research pozwoli dostrzec, że zakres takich programów, platform czy aplikacji jest ogromny. Od czego najlepiej więc zacząć? Oto lista kilku popularnych i podstawowych narzędzi marketingu online.
Google Search Console – czy da się prowadzić działania SEO bez dostępu do ogromnej bazy informacji, którą zapewnia ten system? To narzędzie marketingowe pozwala tworzyć raporty, analizować wyświetlenia, kliknięcia oraz pozycję witryny. Organiczny ruch na stronie to istotny wskaźnik, a lepsze zrozumienie tego, jak działa strona internetowa, jest kluczem do sukcesu.
Google Ads (kiedyś Google AdWords) – większość z Was na pewno słyszała o tym najpopularniejszym systemie reklamowania w sieci. Google Ads pozwala na wyświetlania sponsorowanych linków w wynikach wyszukiwania (świetna opcja, gdy strona firmy jest słabo widoczna), jak również banerów czy reklam tekstowych. Ilość opcji dla branży e-commerce jest, co najmniej, imponująca (np. produktowe reklamy PLA, możliwości remarketingowe), kampanie mogą być przygotowywane w oparciu o ograniczony budżet, zawężoną grupę odbiorców, konkretne słowa kluczowe etc.
Google Analytics – Google Analytics pozwala mierzyć ROI (zwrot z inwestycji w reklamę). Jest to też prawdziwy kombajn wśród narzędzi do analizy, a raporty są nieocenionym źródłem wiedzy dla marketerów. Dzięki nim będziesz właściwie interpretować dane o skuteczności Twoich strategii marketingowych, produktów i treści.
Social media. Narzędzia do marketingu w mediach społecznościowych
Brand24 – idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą śledzić wszelkie wzmianki i opinie na temat swojego produktu czy usługi, ale także monitorować wybrane słowa kluczowe lub informacje o konkurencji. To baza niezwykle cennej wiedzy marketingowej z mediów społecznościowych, forów, blogów oraz innych źródeł, którą można wykorzystać w dowolny sposób.
Canva – grafika na Instagram lub Facebook, firmowa ulotka, logo, a może prezentacja? To tylko część możliwości jakie daje ta platforma. Użytkownicy mogą korzystać z szerokiej bazy gotowych projektów, grafik, zdjęć, ikon, czcionek itp. Projektowanie w Canvie jest łatwe, szybkie i przyjemne, a efekty promocyjne – bezcenne
Zarządzanie i e-mail marketing — jak osiągnąć skuteczność w marketing automation?
Asana – jedno z narzędzimarketingu online, o którym nie powinniśmy zapomnieć, dlaczego? Ponieważ pozwala świetnie zorganizować pracę. Asana daje możliwość tworzenia różnorodnych projektów, dodawania do nich poszczególnych osób, ustalania zadań, deadline’ów, monitorowania statusów itp. Jednym słowem – możemy sprawnie koordynować i organizować pracę w skali mikro i makro.
MailChimp – jedna z czołowych platform, jeśli chodzi o automatyzację e-mail marketingu. Pozwala w łatwy sposób, masowo wysyłać spersonalizowane e-maile do określonych odbiorców, zawierające np. informacje o nowościach, zniżkach, zachętę do zakupu czy wiadomość powitalną.
LoyaltyLion – wśród narzędzi e-commercewarto zwrócić uwagę na oprogramowania lojalnościowe, takie jak LoyaltyLion, który pozwala na wprowadzenie systemu nagradzania klientów (np. w formie rabatów, kart podarunkowych, darmowych dostaw) za określone działania (np. polubienie na Facebooku, obserwowanie na Instagramie, zapisanie się do newslettera).
Najlepsze narzędzia marketingowe do analizy klientów na Facebooku i kampanii
HubSpot – jeśli zastanawiasz się, jak zoptymalizować ścieżkę zdobywania leadów, HubSpot to obecnie jedno z najlepszych narzędzi na rynku. Jego użycie nie ogranicza się jednak tylko do social mediów. Możliwości z zakresu marketing automation obejmują również e-mail marketing, tworzenie landing page’y, a także formularzy na stronach WWW. Świetnie sprawdza się, aby połączyć dział marketingu z działem sprzedaży, aby oba zespoły pracowały nad wspólnymi celami.
Sotrender – korzystając z tego narzędzia łatwiej będzie Ci śledzić organiczne działania w sieci Twojej firmy i ich wyniki. Konkretniej mówiąc, Sotrender jest dedykowanym narzędziem analitycznym do obsługi social mediów, dzięki czemu praca nad wizerunkiem marki oraz kampaniami staje się dużo efektywniejsza.
Google Trends – jeśli chcesz prowadzić działania content marketingowe, jednak nie wiesz, jakie tematy interesują Twoich klientów, wśród dostępnych narzędzi online warto polecić Google Trends. Wystarczy podać odpowiednie słowa kluczowe, aby uzyskać dostęp do wykresów z różnych lat, wskazujących zainteresowanie w wyszukiwarce. Narzędzie Google podsunie również powiązane z frazami tematy.
Powyższe przykłady udowadniają, że planując kampanie marketingowe w Internecie, możemy sięgnąć po bardzo różnorodne usprawnienia. Nie chodzi tylko o automatyzację działań promocyjnych, ale także o organizację pracy, optymalizowanie poszczególnych procesów, szybkie przygotowywanie materiałów reklamowych, analitykę sklepu, monitoring efektów, śledzenie poczynań konkurencji, nowych trendów. Narzędzia e-marketingowe pozwalają zaoszczędzić cenny czas, działać sprawniej i efektywniej, poznać branżę e-commerce od podszewki, podobnie jak aktualne oczekiwania i potrzeby klientów. Dzięki nim marka zdobywa rozgłos, dociera do najbardziej zainteresowanych odbiorców, czuwa nad swoim wizerunkiem i rozwija się nie w nieprzypadkowym, a wyłącznie precyzyjnie określonym kierunki, przez co w oczywisty sposób zwiększa swoje szansę na osiągnięcie sukcesu.
Reklama w sieci – jak wybierać przydatne narzędzia?
Znamy przykłady popularnych narzędzi, wiemy, do czego mogą się przydać, pozostaje jednak pytanie – jak wybrać spośród z tak ogromnej bazy te najlepiej dostosowane do naszych potrzeb? Przede wszystkim należy pamiętać, że większość aplikacji czy programów jest płatna, stąd, jak zwykle, liczy się budżet firmy. Warto najpierw przeanalizować, jaki będzie zakres działań promocyjnych, które ułatwienia będą najbardziej potrzebne i w jakiej kolejności. Na co najpierw stawiamy – contentmarketing, e-mail marketing, działania w mediach społecznościowych, remarketing? Jeżeli mamy ograniczone fundusze, dobrym rozwiązaniem jest sięgnięcie po narzędzia jak najbardziej kompleksowe. Pozostaje jeszcze jedna opcja – jeśli przerasta nas nadmiar możliwości, nie do końca wiemy, od czego zacząć, a w świecie narzędzi e-marketingu raczej nie czujemy się jak ryba w wodzie, być może warto oddać strategię promocyjną w ręce profesjonalistów.
Działania marketingowe promujące marki w Internecie
Zanim zaczniesz działać warto poznać rodzaje marketingu internetowego. Każdy kanał ma swoje zalety i charakterystykę. Należy wybrać te rozwiązania z zakresu strategii marketingu, które będą maksymalnie skuteczne z punktu widzenia indywidualnych potrzeb biznesu. Sprzedaż produktów i usług można zwiększać na wiele sposobów. Dlatego przedstawiamy szereg działań reklamowych, które warto znać:
SEO – czyli pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce. Strategia ta składa się na: tworzenie treści, optymalizację techniczną, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.
Google Ads – prowadzenie kampanii reklamowej w Google Ads sprawia, że witryna jest widoczna na określone frazy w wyszukiwarce.
Social Media – absolutna podstawa firmy w Internecie. Możesz prowadzić i promować biznes na Facebooku, Instagramie, czy LinkedIn.
Marketing szeptany – buzz marketing, wzmianki w sieci, polecenia.
Marketing wirusowy – viral marketing, promowanie biznesu w sposób, który tworzy trend i jest popularny.
Video marketing – promowanie biznesu, produktów i usług przy pomocy materiałów wideo.
Content marketing – tworzenie ciekawych i wartościowych treści.
Działania z zakresu marketingu internetowego możesz realizować jednocześnie. Najważniejsze jest to, aby ostatecznie zrealizować cel w postaci konwersji. Odpowiednio dobrane narzędzia marketingowe pozwalają to osiągnąć.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.