Remarketing – czy warto w niego inwestować?
4 min
4 min
Na skróty
Remarketing to inaczej ponowny marketing. Na czym polega? Opiera się na wyświetlaniu komunikatów reklamowych użytkownikom, którzy już pojawili się na stronie danego sklepu online czy też witryny internetowej. Remarketing ma na celu przypomnienie się osobom, które być może zechcą skorzystać z oferty sklepu online. Dlatego też zdecydowanie wato rozważyć ten sposób na zwiększenie zysków z witryny czy e-commerce. Dowiedz się więcej na temat tej metody.
Remarketing obejmuje wiele serwisów i sposobów. Ze względu na to, iż widać jego dużą skuteczność. Wiele osób przegląda oferty różnych sklepów internetowych będąc gdzieś w drodze, w czasie krótkiej przerwy i po wyjściu z danej witryny już nie wraca, zapomina. Przypomnienie o sobie sprawi, że potencjalny klient ponownie będzie miał kontakt z marką i być może bardziej przekona się do zakupu. Remarketing można przeprowadzać na kilka sposobów. Oto najpopularniejsze z nich.
Remarketing poprzez Google Ads można przeprowadzać na wiele sposobów. Ponowne komunikaty reklamowe wyświetlają się osobom w wynikach wyszukiwania, na stronach partnerskich Google, na YouTube i kilku innych. Mogą mieć formę tekstową, graficzną (z wyświetlaniem produktów, które były oglądane przez dane osoby) oraz video. Jest wiele zalet remarketingu poprzez Google Ads. W sieci partnerskiej jest bowiem mnóstwo serwisów, ponadto większość polskich użytkowników internetu korzysta z Youtube, wyszukiwarki Google. Jest wielce prawdopodobne, że Twoje komunikaty remarketingowe wyświetlą się użytkownikom, którzy wcześniej byli na Twojej stronie. Plusem remarketingu Google jest intuicyjność tworzenia takich kampanii oraz łatwość śledzenia statystyk. Przy czym dokładnie wiesz za co płacisz i samodzielnie ustalasz budżet.
To najpopularniejszy serwis społecznościowy i remarketing na Facebooku mocno się rozwinął. Jeśli chcesz korzystać z tej opcji, musisz mieć zainstalowany piksel, dzięki któremu będą mierzone działania i zachowania użytkowników względem Twojej firmy. Te dane będą służyły do tworzenia skutecznych przekazów remarketingowych. Samodzielnie wybierasz osoby, którym będą się pojawiały reklamy. W łatwy sposób dopasujesz treść komunikatów oraz ich formę. Zdecydowanie najpopularniejszy jest remarketing dynamiczny. Wyróżnia się tym, iż jest dostosowany precyzyjnie do zainteresowań i oglądanych produktów. Możesz też tworzyć reklamy na podstawie danych z Instagrama. Dzięki czemu można łączyć społeczności z obu swoich social mediów.
Reklamy remarketingowe na Instagramie można również tworzyć również poprzez menagera biznesowego na Facebooku. Dzięki temu połączeniu coraz więcej marek korzysta z tych obu kanałów. Konfiguracja jest łatwa i można stworzyć remarketing na Facebooku i Instagramie w jednym miejscu. Podczas tworzenia komunikatów remarketingowych na Instagramie warto brać pod uwagę cechy charakterystyczne tego serwisu. Na nim ważna jest wartość wizualna, reklamy muszą być bardzo estetyczne. Na Instagramie bowiem przede wszystkim się ogląda.
Zdecydowanie tak. Ten sposób pozwala ponownie trafić do użytkowników, którzy odwiedzili stronę internetową. Pierwszy kontakt z witryną może nie skutkować od razu zakupem. Niekiedy użytkownicy najpierw przeglądają wiele produktów, myślą o zakupach, a dopiero później decydują się na konkretny produkt. Przypomnienie o swojej marce może skutecznie przekonać wstępnie zainteresowanego użytkownika do zakupu.
Są dwa główne rodzaje remarketingu – statyczny oraz dynamiczny. Ten drugi rodzaj jest o wiele skuteczniejszy. Remarketing statyczny pokazuje każdemu użytkownikowi, który odwiedził witrynę, dokładnie tę samą reklamę. Ten sposób reklamy nie jest odpowiedni szczególnie wtedy, gdy posiadasz bogaty asortyment w swoim sklepie online. Użytkownikowi, jaki był zainteresowany konkretnym produktem, może bowiem wyświetlić się przedmiot w zupełnie innym stylu. Nie jest to więc dopasowane do każdego z potencjalnych klientów. Remarketing dynamiczny natomiast cechuje się o wiele większą skutecznością. Głównie z tego względu, iż jest on personalizowany. Wyświetla produkty, które były przeglądane przez użytkownika, a więc pokazuje dokładnie to, co podobało się danej osobie. Każda platforma ma inny sposób konstruowania kampanii remarketingowych. Jako, że Google Ads są najpopularniejszą metodą marketingową i zarazem pozwalają na skuteczny remarketing, opiszemy optymalizację właśnie tego rodzaju kampanii. W remarketingu Google masz do wyboru więcej opcji niż statyczną i dynamiczną. Do Twojej dyspozycji pozostaje jeszcze remarketing wideo, kierowany na listę klientów – wyświetla reklamy zalogowanych użytkowników, którzy byli na twojej stronie (nie jest przypisany do urządzenia, a do osoby), a także listy dla reklam w wyszukiwarce. Ostatni sposób polega na wyświetlaniu reklam osobom, które po odwiedzeniu Twojej witryny wciąż szukają danego produktu w Google. Ten sposób remarketingu pozwala uniknąć wyświetlania komunikatów marketingowych osobom, które już kupiły produkt (na Twojej albo innej stronie). Optymalizacja przekazu remarketingowego, która będzie doskonale dopasowana do Twojego sklepu, nie będzie łatwa do osiągnięcia. Najczęściej polega na testowaniu różnych sposobów na remarketing i podczas bieżącej oceny wybrania najskuteczniejszej metody. Najważniejszy jednak jest wybór sposobu na tworzenie automatycznych list remarketingowych. Możesz zdecydować się na wyświetlanie komunikatów osobom, które zrealizowali jakąś konwersję, na przykład zapisania się na newsletter. Musisz jednak wykorzystać tag konwersji. Ten sposób jest tym, który przynosi największy zysk. Warto jednak decydować się też na przetestowanie wyświetlania reklam każdemu, kto odwiedził Twoją witrynę.
Skuteczność kampanii remarketingowych tworzonych w Google Ads zweryfikujesz w łatwy sposób. Raporty znajdziesz w panelu „wszystkie kampanie” Twojego konta Google Ads. Możesz segregować je według różnorodnych kategorii i sprawdzać klikalność, ale także konwersję. Możesz pobierać raporty, weryfikować grupy odbiorców oraz sprawdzać konfigurację konkretnych kampanii. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia kampanii remarketingowych w Google Ads oraz weryfikowania skuteczności, to koniecznie zapoznaj się z treścią przewodnika od Google, znajdziesz go pod tym adresem.