Trendy SEO w 2022 roku – jak to wygląda w praktyce?
3 min
3 min
Na skróty
Branża marketingu online nieustannie się zmienia. Klienci każdego dnia wymagają od nas coraz większego zaangażowania, a my staramy się temu sprostać. Między innymi przez regularne wprowadzanie zmian w pozycjonowaniu, które w 2022 roku nie ogranicza się wyłącznie do zwracania uwagi na wartość strony z punktu widzenia robotów Google, ale także użytkowników – w tym przypadku kluczowy jest aspekt UX (z ang. User Experience). Zatem, jak wyglądają trendy SEO w 2022 roku? Podpowiadamy!
Pozycjonując strony w 2022 roku, zwracamy uwagę przede wszystkim na wrażenia użytkowników, jakich doświadczają podczas korzystania z wybranych witryn. Ważna jest także jakość i unikalność treści (Google od pewnego czasu nie indeksuje bardzo podobnych artykułów, których w sieci jest już bardzo dużo) oraz wdrażanie wysokiej jakości grafik z tzw. altami.
Strony powinny być dodatkowo responsywne (w niektórych branżach nawet 80% potencjalnych klientów to użytkownicy mobilni) i zgodne z zasadami Core Web Vitals. Polecamy również starannie dywersyfikować odnośniki zewnętrzne, a co więcej – ograniczać wyświetlane reklamy sponsorowane.
Jedną z najlepszych metod na zdobycie „podziwu” zarówno wśród robotów Google’a, jak i użytkowników jest optymalizacja strony zgodnie z wytycznymi SXO. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o prawidłowe dostosowywanie poszczególnych elementów witryny (np. przycisków Call to Action) – tak, aby nakłonić internautów do korzystania z Twojej strony www, zmniejszając tym samym bounce rate (współczynnik odrzuceń). Kluczowa jest także wydajność witryny oraz odpowiednia optymalizacja ścieżki konwersji zakupowej – użytkownicy od wejścia na stronę powinni być kierowani do sfinalizowania zakupu.
Content w 2022 roku musi być jeszcze lepszy niż w poprzednich latach. Współpracując z naszymi klientami, zauważyliśmy, że liczą się nie tylko wartościowe i merytoryczne treści, ale również unikalne. I to nie pod względem plagiatu w Google, ale również tzw. plagiatu ukrytego. Otóż crawlery w GSC naszego klienta (gdy wykonywaliśmy audyt SXO) wskazywały problem w treściach, które cechowały się bardzo podobną budową do innych z tej samej branży, a co więcej – miały identyczny sens. Warto na to zwrócić uwagę!
Teksty powinny zawierać jakościowe grafiki z opisem alternatywnym – dzięki temu wyszukiwarka otrzyma precyzyjne informacje o tematyce danego obrazu, co podniesie wartość Twojej strony w wynikach organicznych.
Zapamiętaj!
Atrybut Alt powinien zawierać konkretne słowo kluczowe, być przydatny i dostarczać kluczowych informacji.
Zadbanie o responsywność witryny jest zadaniem web developerów na etapie projektowania strony. To bardzo ważny aspekt będący elementem pozycjonowania SXO. Jeśli o niego zadbamy, użytkownicy mobilni będą częściej dokonywać pożądanych konwersji (np. nabycie produktu, zapis do newslettera, odbiór darmowego e-booka).
Core Web Vitals to jedna ze składowych wpływająca na wrażenia użytkowników. Elementy LCP, FID oraz CLS są czynnikami rankingowymi od czerwca 2021 roku. Badają one czas, jaki potrzebuje serwer na wygenerowanie najbardziej priorytetowej funkcji (LCP), czas zastosowania dowolnej funkcjonalności, którą użytkownik użyje jako pierwszy (FID) oraz wizualną stabilność domeny.
Link-building nadal jest bardzo ważny, jeśli chodzi o SEO. Rekomendujemy zadbać o pozyskiwanie linków dofollow z najbardziej wartościowych źródeł. Aktualnie odchodzi się od katalogów i nic nieznaczących serwisów ogłoszeniowych na rzecz jakościowych case study czy wpisów gościnnych.
Reklamy sponsorowane na stronach są niemile widziane przez użytkowników (szczególnie te natrętne, wyskakujące podczas czytania bloga, które blokują możliwość dalszego korzystania z witryny). Zmniejszają one wartość wybranej strony z punktu widzenia robotów Google’a i zazwyczaj osiągają niskie pozycje w SERP-ach, pomimo odpowiedniej optymalizacji.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce trendów SEO 2022.
#1 Jakie są najważniejsze trendy SEO w 2022 roku?
Najważniejsze trendy SEO w 2022 roku to między innymi nieustanny rozwój wskaźników Core Web Vitals, tworzenie autorskich infografik oraz automatyzowanie większości procesów (np. podczas analizy SEO). Warto również pamiętać, aby tworzyć głównie ekspercki content blogowy w celu stawania się autorytetem w danej dziedzinie. Pozwala to także zbudować zaufanie społeczne.
#2 Czy trendy SEO na rok 2022 roku jeszcze się zmienią?
Biorąc pod uwagę obecny stan rzeczy – prawdopodobnie drobnej zmianie ulegnie wyszukiwanie głosowe (zostanie ulepszone pod kątem UX), a dodatkowo funkcja Index Now będzie miała wsparcie nie tylko od Microsofta oraz Yandexa. Nie jest to jednak jeszcze oficjalnie potwierdzone.