Marketing w wyszukiwarce Google – sposoby i rodzaje
4 min
4 min
Na skróty
Z wyszukiwarki internetowej korzysta każdy internauta. To medium służące do pozyskiwania informacji, poszukiwania produktów, firm, materiałów wideo, muzyki i nie tylko. Dlatego marketing w obrębie wyszukiwarki jest niezwykle wartościowym sposobem na promocję każdego biznesu, który funkcjonuje online. Istnieje wiele technik i sposobów na to, aby wykorzystać Google do własnych celów. Należy znaleźć odpowiednie rozwiązanie dopasowane do konkretnej strony internetowej, które zapewni efektywność.
Wdrożenie marketingu w wyszukiwarce Google niesie ze sobą sporo zalet. Z tego rodzaju technik korzystają zarówno duże, jak i małe marki, które chcą pozyskiwać klientów online. Warto zaznaczyć, że marketing w wyszukiwarce nie jest przeznaczony tylko dla sklepów internetowych. Równie często tego rodzaju techniki są stosowane przez firmowe strony, fora, portale branżowe, czy innego rodzaju serwisy. W ciągu jednej minuty na całym świecie w Google internauci generują ponad 3 miliony zapytań. Medium to jest absolutnie podstawowym źródłem pozyskiwania klientów przez każdą firmę, która działa online. Choć wstępnie może wydawać się to dziwne, nawet biznesy lokalne świadczące usługi stacjonarnie korzystają z marketingu w wyszukiwarce Google. To popularna forma promocji biznesu, ponieważ urządzenia internautów bardzo często udostępniają swoją lokalizację. Wyszukiwarka wykorzystuje te informacje, dopasowując wyszukiwania do tego, gdzie aktualnie znajduje się użytkownik. Ten rodzaj marketingu internetowego jest niezwykle wartościowy, jednak należy przygotować kompleksową strategię działania, aby zmaksymalizować efekty. Istnieje kilka technik, dzięki którym strona może być promowana w Google – przedstawimy je w dalszej części artykułu. Jakie korzyści daje taki marketing? To przede wszystkim:
Widoczność – marketing w wyszukiwarce Google znacznie zwiększa widoczność. Wielu użytkowników w każdym wieku korzysta z systemy wyszukiwania, aby znaleźć coś interesującego. Sporo osób wykorzystuje Google tylko po to, aby zrobić zakupy online. Dlatego ten rodzaj marketingu jest szczególnie przydatny w e-commerce.
Rozpoznawalność – większa widoczność przekłada się na rozpoznawalność. Pamiętaj, że nawet jeśli marketing w wyszukiwarce Google nie zapewni wymiernych korzyści (sprzedaż, zapisanie się do newslettera, pobranie raportu, etc.) to ta forma promocji i tak zwiększy Twoją popularność.
Ruch na stronie – odpowiednio przygotowana strategia marketingowa jest w stanie zwiększyć ruch na stronie. Gdy Twoja widoczność i rozpoznawalność w sieci wzrośnie, analogicznie możesz spodziewać się przypływu użytkowników.
Konwersja – wyższa widoczność i rozpoznawalność wraz z większym ruchem to korzyści, które powinny być uwieńczone konwersją. Jeżeli tak się stanie, możesz śmiało stwierdzić, że strategia marketingowa okazała się efektywna. Pod postacią konwersji kryje się cel, jaki ustalisz, na przykład: sprzedaż, pozyskanie danych kontaktowych, czy spędzenie konkretnej ilości czasu na stronie).
Marketing w wyszukiwarce Google może być przeprowadzony na wiele sposobów. Wyróżniamy jednak cztery podstawowe strategie, które cieszą się skutecznością i mogą być dopasowane do niemal każdego biznesu online. To SEM, PPC, SEO oraz SXO.
Pod skrótem SEM kryją się słowa Search Engine Marketing. W dosłownym tłumaczeniu jest to po prostu „marketing w wyszukiwarce”. Strategia ta opiera się na synergii dwóch technik, za których sprawą witryna może pozyskiwać ruch dzięki Google. To połączenie SEO (pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania) oraz PPC (pay per click, czyli publikacja płatnych reklam). Takie podejście do marketingu sprawia, że strona jest promowana w obu najważniejszych obszarach, jakie udostępnia Google. Aktualnie wiele firm korzysta z tego połączenia, ponieważ jest ono niezwykle skuteczne.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, strategia PPC to płatne reklamy publikowane w wyszukiwarce Google. W tym kontekście popularną propozycją są materiały sponsorowane typu Search: są wyświetlane nad organicznymi wynikami wyszukiwania. To reklamy tekstowe, które swoją budową przypominające darmowe rezultaty, jednak posiadają dopisek „reklama”. W e-commerce stosuje się także materiały sponsorowane PLA (product listing ads). Tego rodzaju reklamy mają charakter graficzny i przyciągają wzrok użytkownika. Lista z proponowanymi produktami również wyświetla się w górnej części listy wyszukiwania.
Zastanawiasz się czasami, dlaczego niektóre strony internetowe są wyżej w darmowych wynikach wyszukiwania w porównaniu do pozostałych? To efekt strategii SEO, która często jest określana jako „pozycjonowanie”. Taki marketing w wyszukiwarce Google skupia się na organicznych wynikach wyszukiwania, bez udziału płatnych reklam. W ramach tej techniki strona internetowa jest optymalizowana i rozbudowywana zgodnie ze wskazówkami dla webmasterów. Owocem takich działań ma być naturalne podniesienie pozycji w darmowych wynikach wyszukiwania. SEO składa się z kilku segmentów i zwykle taką strategię wdraża grono doświadczonych specjalistów. Pozycjonowanie opiera się na: tworzeniu jakościowych treści, optymalizacji technicznej, pozyskiwaniu linków zewnętrznych. Efekty takiego marketingu w wyszukiwarce Google są niezwykle stabilne, a na dodatek utrzymywanie wysokich pozycji nic nie kosztuje, w przeciwieństwie do płatnych reklam.
Strategia SXO (Search Experience Optimization, czyli optymalizacja doświadczeń użytkownika) to innowacyjna wariacja pozycjonowania. Ten rodzaj marketingu w wyszukiwarce Google opiera się głównie na SEO, jednak szczególną uwagę należy zwrócić na optymalizację strony pod kątem użyteczności dla odbiorców. Witryna musi być więc zaprojektowana w taki sposób, aby zagwarantować użytkownikom jak najlepsze doświadczenia. Dlatego powszechnie mówi się, że SXO stanowi połączenie SEO oraz UX (user experience).
Za SEO w Twojej firmie może odpowiadać profesjonalna agencja:
Współczesny marketing w wyszukiwarce Google wymaga dopracowanej strategii, która przyniesie oczekiwane efekty. Klasyczne SEM jest bardzo często zastępowane lub wzbogacane o SXO, aby łączyć pozycjonowanie i optymalizację z dopasowaniem do potrzeb społeczności. Za sprawą UX strona internetowa może użytkownika przekształcać w klienta. Z tego powodu ruch organiczny pozyskany za pomocą SXO jest niezwykle wartościowy i pozytywnie wpływa na konwersję. Bez właściwie przygotowanego UX serwis internetowy naraża się na wysoki współczynnik odrzuceń. Co więcej, user experience ma znaczenie w kontekście algorytmów Google. Strona zoptymalizowana pod UX charakteryzuje się krótkim czasem ładowania oraz przejrzystością, a to istotny czynnik wpływający na pozycję w wyszukiwarce. Warto dodać, że wszystko wskazuje na to, iż user experience w przyszłości stanie się jeszcze ważniejsze. Algorytmy Google „doceniają” witryny dopasowane do potrzeb użytkowników, co może odbić się na wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.