Automatyzacja marketingu – wygodna i efektywna
3 min
3 min
Na skróty
Jeżeli jesteś marketerem lub prowadzisz biznes online, każdego dnia zalewa Cię masa informacji pochodzących z różnych narzędzi analitycznych. W oparciu o dane należy podejmować odpowiednie decyzje, które doprowadzą do konwersji, a także zwiększenia rozpoznawalności na rynku. Pomocna w tym jest automatyzacja marketingu. Co warto o niej wiedzieć?
Automatyzacja marketingu polega na automatyzowaniu procesów, których realizacja nie wymaga interakcji marketera. Oznacza to upłynnienie wielu czynności, bez konieczności ręcznej obsługi. W praktyce automatyzacja marketingu generuje oszczędność czasu oraz ogranicza koszty. Najczęściej taki zabieg dotyczy elementów prostych (nieskomplikowanych). W praktyce jednak dostępne są również takie narzędzia, które potrafią automatyzować nawet nieco bardziej złożone kwestie.
Najlepszym rozwiązaniem jest przytoczenie przykładów, które wizualizują procesy wykonywane dzięki automatyzacji marketingu:
Do wdrożenia automatyzacji marketingu konieczne jest korzystanie ze specjalistycznych narzędzi. Wybór odpowiedniego oprogramowania uzależniony jest przede wszystkim od tego, jakie konkretnie elementy będą poddawane procesom automatyzacji. Najczęściej narzędzia działają w oparciu o algorytmy oraz sztuczną inteligencję. Automatyzacja marketingu bardzo często wiąże się z personalizacją. W ten sposób zwiększa się szansę na realizację konwersji.
Jeżeli chcesz wdrożyć automatyzację marketingu, musisz najpierw określić, jakie konkretnie aspekty możesz „oddelegować” narzędziom. Czasami to kampanie reklamowe, które mają trafiać do odpowiednich odbiorców w konkretnym czasie, a innym razem mailing. Najpopularniejsze narzędzia do automatyzacji marketingu to:
Wybierz te narzędzia do automatyzacji marketingu, które idealnie sprawdzą się w Twoim przypadku. Nie musisz korzystać z nich wszystkich. Lepsze jest mądre wykorzystywanie jednego oprogramowania niż nieefektywne działania realizowane przez kilka z nich.
Automatyzacja marketingu to przede wszystkim oszczędność: pieniędzy oraz czasu. Dodatkowo odpowiednie planowanie i wdrażanie poszczególnych procesów podnosi współczynnik konwersji. Automatyzacja marketingu może być realizowana jednocześnie z SEO lub kampaniami reklamowymi Google Ads.
Do podstawowych korzyści wynikających z wdrożenia automatyzacji marketingu należą:
Wdrożenie automatyzacji marketingu ma sens nawet w przypadku małych biznesów. W efekcie wiele czynności będzie odbywać się bez interakcji oraz poświęcania czasu. Dodatkowo realizowane działania staną się znacznie bardziej efektywne dzięki specjalistycznym narzędziom.
Automatyzacja marketingu to proces, którego celem jest uproszenie i usprawnienie działań marketingowych, co generuje oszczędność czasu oraz optymalizuje wydatki na ten cel. Automatyzacja marketingu może być wdrożone na praktycznie każdej stronie internetowej. W tym celu należy wykorzystywać specjalistyczne narzędzia.
Narzędzia do automatyzacji marketingu to między innymi: HubSpot, User.com, GetResponse. Poszczególne aplikacje służą do automatyzacji odrębnych obszarów marketingu.