Na czym polega automatyzacja marketingu? Poradnik
3 min
3 min
Na skróty
Jeżeli jesteś marketerem lub prowadzisz biznes online, każdego dnia zalewa Cię masa informacji pochodzących z różnych narzędzi analitycznych. W oparciu o dane należy podejmować odpowiednie decyzje, które doprowadzą do konwersji, a także zwiększenia rozpoznawalności na rynku. Pomocna w tym jest automatyzacja marketingu, np. w przypadku prowadzonych kampanii. Co warto o niej wiedzieć o automatyzacji działań?
Automatyzacja marketingu to proces, którego celem jest uproszenie i usprawnienie działań marketingowych, co generuje oszczędność czasu oraz optymalizuje wydatki na ten cel. Automatyzacja marketingu może być wdrożone na praktycznie każdej stronie internetowej. W tym celu należy wykorzystywać oprogramowanie do automatyzacji marketingu.
Narzędzia do automatyzacji marketingu to między innymi: HubSpot, User.com, GetResponse. Poszczególne aplikacje służą do automatyzacji odrębnych obszarów marketingu. Za ich pomocą można zautomatyzować wiadomości e-mail (lub bardziej ogólnie: e-mail marketing), formularz na stronie oraz dostosować lejek zakupowy do grupy docelowej. Marketing automation pozwala również zbierać szczegółowe dane o użytkownikach, np. o tym, ile osób otworzyło mailing czy jakie są konkretnie efekty kampanii marketingowej, co jest istotne dla działów marketingu i sprzedaży.
Automatyzacja marketingu polega na automatyzowaniu procesów, których realizacja nie wymaga interakcji marketera. Oznacza to upłynnienie wielu czynności, bez konieczności ręcznej obsługi. W praktyce automatyzacja marketingu generuje oszczędność czasu oraz ogranicza koszty. Najczęściej taki zabieg dotyczy elementów prostych (nieskomplikowanych) i powtarzalnych czynności. W praktyce jednak dostępne są również takie narzędzia, które potrafią automatyzować nawet nieco bardziej złożone kwestie.
Najlepszym rozwiązaniem jest przytoczenie przykładów, które wizualizują procesy wykonywane dzięki automatyzacji marketingu:
Do wdrożenia automatyzacji marketingu konieczne jest korzystanie ze specjalistycznych narzędzi. Wybór odpowiedniego oprogramowania uzależniony jest przede wszystkim od tego, jakie konkretnie elementy będą poddawane procesom automatyzacji. Najczęściej narzędzia działają w oparciu o algorytmy oraz sztuczną inteligencję. Automatyzacja marketingu bardzo często wiąże się z personalizacją, co ma duży wpływ na jakość obsługi klienta. W ten sposób zwiększa się również szansę na realizację konwersji, w efekcie czego można obserwować wzrost sprzedaży.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron oraz SEO
Jeżeli chcesz wdrożyć automatyzację marketingu, musisz najpierw określić, jakie konkretnie aspekty możesz „oddelegować” narzędziom. Czasami to kampanie reklamowe, które mają trafiać do odpowiednich odbiorców w konkretnym czasie, a innym razem mailing. Najpopularniejsze narzędzia do automatyzacji marketingu to:
Wybierz te narzędzia do automatyzacji marketingu, które idealnie sprawdzą się w Twoim przypadku. Nie musisz korzystać z nich wszystkich. Lepsze jest mądre wykorzystywanie jednego oprogramowania niż nieefektywne działania realizowane przez kilka z nich.
Automatyzacja marketingu to przede wszystkim oszczędność: pieniędzy oraz czasu. Dodatkowo odpowiednie planowanie i wdrażanie poszczególnych procesów podnosi współczynnik konwersji. Automatyzacja marketingu może być realizowana jednocześnie z SEO lub kampaniami reklamowymi Google Ads.
Do podstawowych korzyści wynikających z wdrożenia automatyzacji marketingu należą:
Wdrożenie automatyzacji marketingu ma sens nawet w przypadku małych biznesów. W efekcie wiele czynności będzie odbywać się bez interakcji oraz poświęcania czasu. Korzystając z narzędzi marketingowych masz też pewność, że realizowane działania staną się znacznie bardziej efektywne. Pozyskane dane w przypadku marketing automation umożliwiają ogromną optymalizację procesów, na pewno warto więc monitorować w ten sposób Twoją witrynę, a także czynności podejmowane na danej stronie i poza nią przez użytkownika.
Automatyzacja marketingu to proces, którego celem jest uproszenie i usprawnienie działań marketingowych, co generuje oszczędność czasu oraz optymalizuje wydatki na ten cel. Automatyzacja marketingu może być wdrożone na praktycznie każdej stronie internetowej. W tym celu należy wykorzystywać specjalistyczne narzędzia.
Narzędzia do automatyzacji marketingu to między innymi: HubSpot, User.com, GetResponse. Poszczególne aplikacje służą do automatyzacji odrębnych obszarów marketingu.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.