Marketing w firmie – dlaczego jest ważny?
6 min
6 min
Na skróty
Nawet najlepszy pomysł na własny biznes może nie zapewnić wysokich zysków, jeśli nikt nie zadba o działania marketingowe. Założenie firmy to dopiero pierwszy krok, konieczne jest też dotarcie do klientów i zachęcenie ich do skorzystania z oferty. Marketing odgrywa bardzo ważną rolę w każdej branży. Przekonaj się, dlaczego jest potrzebny.
Najpierw warto uświadomić sobie, na czym dokładnie polega marketing. Według najprostszej definicji to zaspokajanie potrzeb i osiąganie zysków, a więc obejmuje wszystkie działania mające na celu dotarcie do klientów i umożliwiające sprzedaż produktów czy też usług. Omawiane pojęcie jest bardzo szerokie, ale możemy wyróżnić jego trzy podstawowe obszary (biorąc pod uwagę miejsce w działalności organizacji):
Działania marketingowe są dla firm jak siła napędowa. Bez nich trudno poinformować potencjalnych klientów o istnieniu biznesu, który może ich zainteresować. To dzięki nim można też pokazać odbiorcom, jak konkretne produkty czy usługi rozwiążą ich problemy i jakie potrzeby zaspokoją. Jednak marketing pełni nie tylko funkcję informacyjną. Pozwala on także na stworzenie więzi z klientami i podtrzymywanie dialogu, aby pozostali z firmą na dłużej. Ponadto to dzięki niemu możliwe jest zdobycie zaufania oraz zbudowanie pozytywnego wizerunku, a przy tym wyróżnienie się na tle konkurencji.
O marketingu należy pamiętać na każdym etapie rozwijania biznesu, nie tylko tuż po jego założeniu. Stworzenie systemu identyfikacji wizualnej, zareklamowanie firmy i zaprezentowanie oferty to dopiero pierwszy krok. Chwilowe zdobycie uwagi odbiorców nie pozwoli na osiągnięcie planowanego sukcesu. Marketing dla firm musi zostać pokierowany w taki sposób, aby cieszyły się one zainteresowaniem przez cały czas i wciąż mogły zwiększać swoje zyski.
Warto mieć świadomość, że działania marketingowe nie skupiają się wyłącznie na reklamie. Dotyczą one także wielu innych kwestii, takich jak:
Marketing w działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy jest to niewielka firma, czy bardzo duże przedsiębiorstwo, musi opierać się na starannie opracowanej strategii. Konieczne jest szczegółowe przeanalizowanie potrzeb potencjalnych klientów i wybór odpowiednich grup docelowych, ponieważ to na tej podstawie później dobierane będą właściwe działania. Warto mieć też na uwadze, że trendy w marketingu wciąż się zmieniają, także za sprawą pandemii i innych nie do końca spodziewanych zdarzeń.
Nie bez znaczenia jest oczywiście branża, w jakiej działa firma. Marketing dla gastronomii będzie wyglądał inaczej niż dla e-commerce czy medycyny. Mimo wszystko cel podejmowanych działań zwykle jest ten sam, a więc zwiększenie zysków i bycie rozpoznawalnym. Staje się to możliwe tylko wtedy, gdy firma pozna potrzeby i oczekiwania swoich klientów, a następnie na podstawie tej wiedzy zbuduje strategię. Obecnie marketing skupia się przede wszystkim na działaniach w sferze online i obejmuje kilka obszarów:
W zależności od grup docelowych i potrzeb klientów zastosowanie może też znaleźć np. marketing szeptany, influencer marketing czy działania ATL, a więc obejmujące tradycyjne kanały reklamowe i outdoor (m.in. billboardy).
Kluczem do sukcesu firmy jest dobry plan marketingowy. Nie należy podejmować działań spontanicznie, ponieważ to zwykle nie przynosi korzyści. Łatwo można popełnić poważny błąd, który zaważy na dalszych losach biznesu i skutecznie zniechęci klientów do wyboru oferowanych przez niego produktów lub usług. Dobry marketing to starannie przemyślane działania realizowane z wykorzystaniem odpowiednio dobranych narzędzi.
Pierwszym krokiem jest określenie, do kogo firma zamierza dotrzeć. Wybór grupy docelowej (lub kilku różnych grup) ułatwia późniejsze dostosowanie kanałów umożliwiających kontaktowanie się z odbiorcami i samej treści komunikatów. Warto dowiedzieć się o potencjalnych klientach jak najwięcej. Podstawą są takie dane jak wiek, miejsce zamieszkania, płeć i wykształcenie. Uzupełnieniem są informacje na temat zainteresowań, problemów, wyzwań czy wątpliwości. Segmentacja klientów to jeden z elementów składających się na model biznesu.
Planowanie marketingowe wymaga także szczegółowej analizy obecnej sytuacji firmy. To nie tylko sprawdzenie efektów dotychczasowych działań, ale i ruchów wykonywanych przez konkurencję czy obowiązujących aktualnie trendów w danej branży. Znacząco ułatwia to opracowanie strategii, dzięki której marketing wejdzie na wyższy poziom, a sama firma zacznie odnotowywać większe zyski. Plan działania należy rozbić na kroki realizowane jeden po drugim, w odpowiednim tempie. Powinien on obejmować nie tylko bezpośrednią komunikację z klientami, gdyż marketing to znacznie szersze pojęcie. W strategii trzeba uwzględnić także takie aspekty jak polityka cenowa czy relacje z pracownikami, ponieważ to oni są często głównymi ambasadorami marki.
Zaplanowany marketing pozwala firmie przygotować się na każdą okoliczność. Trzeba mieć świadomość, że nie zawsze wszystko będzie szło po Twojej myśli. Przewidywanie niesprzyjających zdarzeń oraz opracowanie postępowania w trudnych sytuacjach jest bardzo pomocne. Dzięki temu można często uniknąć poważnych kryzysów, również wizerunkowych. Jak wynika z badań, obecnie strategię marketingową ma ok. 54% firm. To stosunkowo dobry wynik, choć jednocześnie pokazuje, że wiele przedsiębiorstw wciąż ma problem z pełnym zrozumieniem swoich celów i podążaniem we właściwym kierunku.
Dobrze przygotowany marketing dla firm pozwala na wybranie i zastosowanie najlepszych metod promocji, co skutkuje poszerzeniem grona klientów oraz wzrostem zainteresowania produktami czy też usługami. Dzięki niemu możliwe jest także poznanie mocnych i słabych stron własnego biznesu, a to ułatwia opracowanie planu, co należy poprawić, aby odnieść jeszcze większy sukces. Odpowiednio prowadzony marketing marki pokazuje, jakie działania trzeba podjąć, aby wyróżnić się wśród konkurencji i reagować na zmiany zachodzące na rynku czy na ruchy wykonywane przez innych.
Co prawda wdrażane w firmie działania marketingowe mają na celu zaspokajanie potrzeb klientów i zwiększanie swoich zysków, jednak niektórzy za mocno skupiają się na tej drugiej części. Nie należy więc zapominać, że aby osiągnąć sukces, najpierw trzeba dać innym coś od siebie. Coś, czyli dopracowane produkty lub wykonywane rzetelnie usługi, w zależności od branży. Konieczne jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów i podjęcie próby nawiązania trwałej relacji. Marketing w firmie nie może opierać się na bardzo nachalnych i nie do końca przemyślanych działaniach. Zbyt intensywne namawianie do zakupu przyniesie efekt inny od zamierzonego, może wręcz zniechęcić potencjalnych klientów, którzy w konsekwencji wybiorą konkurencję.
Warto mieć także na uwadze, że wszystkie chwytliwe hasła, starannie przygotowana strona internetowa, aktywnie prowadzone media społecznościowe czy regularnie wysyłane e-maile to tylko narzędzia. Oczywiście mają w sobie bardzo duży potencjał, ale to, czy okażą się naprawdę skuteczne, uzależnione jest od operatora, czyli osoby, która nimi zarządza. Same w sobie nie dają gwarancji na sukces, trzeba je we właściwy sposób wykorzystać, żeby firma zaczęła odnotowywać większe zyski. Nieszablonowy, dobry marketing sprawia, że biznes zaczyna być rozpoznawalny, więc coraz częściej się o nim mówi. Ten rezultat osiąga się za pomocą starannie przemyślanych działań, co oznacza, że nikt nie traci czasu i pieniędzy na akcje, które są zbędne i mało efektywne. Nie bez znaczenia jest również nawiązanie trwałej więzi z klientami i zdobycie ich zaufania. Dzięki temu możliwe jest nie tylko pozyskanie grupy lojalnych osób, które będą wracać do firmy, ale również uzyskiwanie informacji, jak udoskonalać swoje produkty i usługi, aby skuteczniej zaspokajać potrzeby. Tym samym oferta staje się coraz lepiej dostosowana do oczekiwań i zwiększają się zyski, a sam biznes jest pozytywnie odbierany i cieszy się dobrą opinią. Choć prezentowanie lepszej strony firmy jest głównym zadaniem public relations, niektóre działania marketingowe idą w parze z tym obszarem. PR a marketing to dwa różne pojęcia, jednak wzajemnie się uzupełniają
Bez marketingu odniesienie sukcesu jest bardzo trudne, a zwykle wręcz niemożliwe. Zignorowanie go już na samym początku działalności jest poważnym błędem niosącym za sobą sporo problemów i nieprzewidzianych konsekwencji. Każda firma musi pamiętać, że marketing powinien na bieżąco być udoskonalany, ponieważ sytuacja na rynku wciąż się zmienia. Warto przy tym korzystać z pomocy specjalistów, którzy wiedzą, jakie rozwiązania będą odpowiednie dla danego biznesu.