Dobre praktyki w automatyzacji marketingu
4 min
4 min
Na skróty
Prowadząc działalność w branży e-commerce, trzeba być przygotowanym na konieczność uwzględniania w budżecie ciągłych, nowych inwestycji. Wysoka konkurencyjność, zmiany oczekiwań i potrzeb klientów, pojawienie się kolejnych, coraz bardziej funkcjonalnych narzędzi – wszystko to wymusza dynamiczny rozwój e-biznesu. Istnieją rozwiązania, które na pewnym etapie prowadzenia firmy są już standardem. Jeśli zyskujesz dostęp do coraz szerszego grona odbiorców, czujesz potrzebę zwiększenia wydajności w zakresie obsługi klienta, chcesz poprawić wskaźnik retencji – czas na uwzględnienie automatyzacji maili. Jak wygląda to w praktyce i jakie narzędzia warto wykorzystać?
Zacznijmy od podstaw – czym tak naprawdę jest automatyzacja maili? Tak zwany email marketing automation to strategia tworzenia i wysyłania spersonalizowanych, automatycznych wiadomości mailowych zarówno do potencjalnych, jak i faktycznych klientów, wykorzystująca dane analityczne dotyczące zachowań, preferencji użytkowników czy też ich wcześniejszych zakupów. Głównym cele ma być wysyłanie wyłącznie takich e-maili, które docierają do właściwych osób z właściwym przekazem i we właściwym momencie. Przykład? E-maile powitalny po rejestracji w serwisie, e-maile urodzinowe do klientów ze zniżkami bądź rabatami czy e-maile z ankietami badających jakość świadczonych usług. Jak takie działania mogą wpłynąć na funkcjonowanie firmy?
Mailowa automatyzacja i sprzedaż są ze sobą ściśle powiązane i to na różnych etapach. Istnieje wiele sposobów na zwiększenie zysków sklepu internetowego poprzez to popularne rozwiązanie. Można m.in. wypróbować wysyłanie automatycznych wiadomości:
Wszystkie te strategie dają pozytywne wyniki sprzedażowe – oczywiście należy wybrać te, które będą odpowiednio dostosowane do danych potrzeb, możliwości budżetowych i profilu klientów. E-mail marketing automation kusi tak wiele firm z branży e-commerce, ponieważ pozwala budować trwałe relacje, angażować klientów i dbać o ich satysfakcję oraz lojalność. To także świetna możliwość na zdobycie uwagi nowych użytkowników czy przekonanie niezdecydowanych. Wykorzystywanie danych klientów – behawioralnych, demograficznych i inne – pozwala także lepiej dostosowywać ofertę do aktualnych potrzeb i oczekiwań.
Profity niewątpliwie zachęcają choćby do wypróbowania automatyzacji maili – z jakich narzędzi warto skorzystać? Do tych najpopularniejszych należą m.in.:
To narzędzie przystępne cenowo i wyjątkowe pod tym kątem, iż oprócz rozwiązań w zakresie e-mail marketingowych kampanii oferuje także te sms-owe. Świetnie sprawdzi się w przypadku małych i średnich firm (koszty zależne są od liczby wysłanych e-maili). Istnieje możliwość dodania swojego szablonu mailowego, skorzystania z optymalizacji pory wysłania wiadomości, a także ponad 50 integracji (WordPress, PrestaShop, Magneto i inne). Niezdecydowani mają opcję darmowego okresu próbnego, poza tym dostępne są plany Lite i Premium.
Jedno z pierwszych takich narzędzi na rynku. Oprócz standardowych rozwiązań oferuje np. darmowe zdjęcia iStock, generator kodów QR, integrację z portalami społecznościowymi, a także interaktywne webinary. Dzięki wykorzystaniu funkcji „przeciągnij i upuść” pozwala na łatwą edycję szablonów. Dostępne są cztery plany cenowe – Basic, Essential oraz Professional oraz możliwość darmowego wypróbowania przez okres 30 dni.
Narzędzie wyróżniające się dostępem do różnych wersji językowych. Wśród opcji: edycja zdjęć, szablonów, autoresponder, testy A/B, zarządzanie subskrypcjami i listami mailowymi. Użytkownicy mogą korzystać z rozbudowanego modułu raportowego i analitycznego. Darmowa, 30-dniowa wersja pozwala wysłać 250 maili miesięcznie i ma ograniczoną funkcjonalność.
Po przejściu z teorii do praktyki, pozostaje wcielić w życie plan automatyzacji maili. W realizacji warto kierować się kilkoma złotymi zasadami.
Przygotuj strategię
Określ dokładnie, co i w jakim czasie chcesz osiągnąć w oparciu o dane, jakimi w danym momencie dysponujesz na temat grona swoich odbiorców – czy zależy Ci na poprawie wskaźnika konwersji? A może chcesz rozbudować listę mailingową? Dążyć do pozyskać nowych klientów czy utrzymania stałych? Itd. Określ budżet, przemyśl kolejne etapy działań.
Wybierz narzędzia
W oparciu o określone wcześniej cele i możliwości budżetowe, zdecyduj o wyborze konkretnego narzędzia do automatyzacji e-mail marketingu. Skorzystaj z kilku darmowych planów, porównaj funkcjonalność i wygodę użytkowaniu w stosunku do Twoich potrzeb, sprawdź, czy możesz liczyć na wsparcie techniczne itp.
Przejdź do konfiguracji i testowania
Skonfiguruj wysyłkę automatycznych wiadomości, wybierz i dostosuj szablony, zadbaj o treść, skup się na odpowiedniej segmentacji etc. Zdecyduj, jakie integracje będą dla Ciebie najbardziej funkcjonalne. Przejdź do etapu testowania – sprawdź, czy wszystko działa poprawnie, a następnie rozpocznij zautomatyzowane działania e-mail marketingowe!
Zbieraj i mierz wyniki
Sprawdzaj, co i w jakim stopniu udało Ci się osiągnąć oraz jak możesz usprawnić swoją dotychczasową strategię e-mail marketingową. Wykrywaj potencjalne błędy, niedociągnięcie i je naprawiaj. Wykorzystuj pozyskane dane do usprawnień w zakresie optymalizacji witryny, pozycjonowania czy innych kampanii marketingowych.