Na skróty
W internecie codziennie przeglądamy liczne artykułu, newsy, wpisy lub wywiady, ale czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego trafiamy akurat na te, a nie inne treści? Niejednokrotnie dzieje się tak, ponieważ konkretny tekst był pisany pod SEO. W dobie dynamicznego rozwoju różnorodnych portali, stron i serwisów takie podejście staje się coraz bardziej powszechne i koniecznie, jeśli chcemy w jakikolwiek sposób się wyróżnić, zwiększy swoje szanse na widoczność w sieci, a przez to dotrzeć do docelowych odbiorców.
SEO Copywriting – co to jest?
Rozpoczynając od prostej definicji – jest to sposób pisania różnorodnych, wartościowych tekstów, który łączy w sobie skupienie na zainteresowaniu odbiorcy oraz na optymalizowaniu treści pod SEO. Zamierzony efekt to lepsza widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz zwiększony, wartościowy ruch w jej obrębie. Skuteczne teksty SEO mają określoną treść i formę, dzięki którym spełniają swoją funkcję. Choć algorytmy Google nieustannie się zmieniają, istnieje szereg zasad, które wciąż, mniej lub bardziej, są w stanie rozświetlić zawiłości w tworzeniu tego typu tekstów.
Artykuł blogowy, opis produktu, oferta handlowa, opis firmy – każdy z tych tekstów, choć odmienny, może zostać odpowiednio wykorzystany do pozycjonowania konkretnej strony lub serwisu. W tym celu należy skupić się na takich aspektach, jak:
Zanim zaczniemy pisać, musimy mieć konkretny koncept, ogólny plan tekstu – wizje tego, jak temat chcemy poruszyć (branżowy, specjalistyczny, marketingowy itd.), jak zachęcić do lektury docelowych odbiorców (czym będą najbardziej zainteresowani, jakie wątki będą pomocne, aktualne etc.). Nie bez znaczenia jest również chwytliwy, intrygujący tytuł.
Na pierwszy etapie warto zadać sobie fundamentalne pytanie – po co go w ogóle piszemy? Celem tekstu nie musi być tylko przekazanie informacji, ale także rozwiązanie wybranego problemu, case study, zachęcenie odbiorcy do zapoznania z konkretną usługą czy produktem. Łączy się to z tym, jaką wartość chcemy przekazać naszym odbiorcom. Jeśli stworzymy tekst ogólny, nielogiczny, pozbawiony jakiegokolwiek przekazu, będzie on negatywnie oceniony nie tylko przez czytelników, ale i Google.
Dotyczy zwłaszcza pierwszych fragmentów tekstu, które często decydują o tym, czy czytelnik przekona się do dalszej lektury, dlatego powinny być one na tyle wciągające, aby zyskać, a następnie utrzymać potrzebną uwagę odbiorcy.
Ich obecność w tekście SEO jest bardzo ważna, jednak muszą być naturalnie wplecione w tekst, w żadnym wypadku nie powinny stawać się celem samym w sobie. Warto podchodzić do tej kwestii z umiarem (przesycona frazami tekst nie spełni swojego zadania), stosować nie tylko słowa kluczowe, ale i frazy longtail.
Niegdyś czynnik być może nie tak oczywisty, obecnie podstawowy. Każdy tekst pozycjonujący powinien być autorski, Google zwalcza wszelkie kopiowane treści.
Gdy tekst jest już gotowy, zawsze powinna zostać przeprowadzona skrupulatna korekta, które pozwoli wykluczyć wszelkie błędy – literówki, błędy interpunkcyjne i inne poważniejsze, które mogą wpłynąć na autorytet danej witryny.
W pisaniu pod SEO liczy się nie tylko treść, ale i forma. Każdy tekst musi mieć określoną strukturę, dlatego należy zadbać o:
Teksty o odpowiedniej długości mają większą szansę na to, że zostaną przeczytane – po prostu. Nie ufamy zdawkowym kilku zdaniom, odrzuca nas kilkanaście stron zbitego tekstu, jeśli np. szukamy rozwiązania jakiegoś problemu. Przyjmuje się, że skuteczne blogowe teksty SEO powinny mieć ok. 3000 zzs, te bardziej specjalistyczne od 4000 do 6000 zzs.
W pisaniu pod SEO niezwykle istotne. Pozwalają odpowiednio podzielić tekst, zwrócić uwagę na konkretne fragmenty, położyć akcent na ważne kwestie, ułatwić lekturę. Dzięki tym elementom treść jest przejrzysta i wygodna.
Meta descriptions, najlepiej uwzględniające call to action, są widoczne dla odbiorcy już na etapie wyniku w wyszukiwarce, przez co nierzadko decydują o tym, czy dana osoba wejdzie na stroną czy nie, dlatego ich dopracowanie stanowi ważny czynnik w opracowywaniu tekstu.
Umieszczanie linków wewnętrznych do innych tekstów w obrębie witryny (np. rozwijających danych wątek) pozwala czytelnikowi wygodnie poruszać się po stronie, wpływa również na pozycjonowanie.
Google docenia nie tylko dobre teksty, ale i te, które są atrakcyjne dla odbiorcy. Zoptymalizowane i ciekawe zdjęcia, grafiki lub infografiki, materiały video itp. mogą podnieść jakość tekstów.
Wartościowe teksty, pisane zgodnie z powyższymi wskazówkami nie tylko pozwolą zdobyć szerokie grono lojalnych odbiorców, ale zbudują również wizerunek profesjonalnej marki, która pod każdym względem stawia na jakość. Oczywiście teksty to nie wszystko. Jeśli witryna ma być odpowiednio pozycjonowana należy skupić się także na innych działaniach optymalizacyjnych oraz link buildingu, niemniej profesjonalny SEO copywriting jest jednym z niezwykle ważnych aspektów w zdobywaniu jak najlepszej widoczności w sieci.