Marketing w firmie — w jaki sposób go prowadzić?
5 min
5 min
Na skróty
Każda firma, która wkracza na nowy rynek lub funkcjonuje na nim już od dłuższego czasu, powinna stworzyć skuteczny dział marketingu. Promocja oferowanych usług lub produktów, dotarcie do klienta oraz zachęcenie go do skorzystania z oferty to działania, które determinują sukces przedsiębiorstwa. Dowiedz się, jak efektywnie prowadzić marketing w firmie.
Marketing to wszelkie działania podejmowane przez firmę, które mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów lub usług znajdujących się w ofercie. Aby osiągnąć zamierzone cele i zyski niezbędne jest dotarcie do klientów, poznanie lub wykreowanie ich potrzeb i zaoferowanie im rozwiązania. Marketing w firmie jest złożonym działaniem podejmowanym na różnych płaszczyznach, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa.
Choć głównym celem działań marketingowych jest zwiększenie sprzedaży i zysków, nie skupiają się one wyłącznie na promowaniu oferty. Obejmują między innymi także:
To tylko kilka przykładów tego, na czym polega marketing. Tego typu działania musi podjąć każde przedsiębiorstwo, niezależnie od wielkości oraz stażu na rynku. To one pozwalają się rozwijać, wkraczać na nowe rynki i utrzymywać dobre relacje z klientami. Marketing daje możliwość poznania potrzeb konsumentów, ale też ułatwia dokonanie analizy konkurencji. Dobrze zaplanowane i skutecznie prowadzone strategie są tym, co rozwija biznes i utrzymuje na ścieżce pnącej się ku coraz większym sukcesom.
Odpowiednie prowadzenie działań marketingowych wymaga doświadczenia, wiedzy oraz współpracy wielu osób. Każda decyzja powinna być oparta na opracowanej wcześniej strategii. To od niej zaczynają się wszystkie akcje marketingowe. Warto więc dobrze zrozumieć, na czym polega tworzenie takiej strategii i co taki plan powinien zawierać.
Dobrze opracowana strategia marketingowa pozwala wykorzystać potencjał produktu, dobrze wprowadzić go na rynek i utrzymać zainteresowanie klientów. Wszystkie te działania muszą być jednak zgodne z ogólną strategią firmy, dlatego wymagają przeprowadzenia szczegółowej analizy oraz dokładnego planowania. Praca działu marketingu zaczyna się więc nie od patrzenia poza przedsiębiorstwo, a w jego głąb. Tworzenie strategii wymaga precyzyjnego określenia, jakie są cele oraz wartości biznesu, co chce on przekazać swoim klientom oraz jaki obraz marki zbudować. Na tym etapie ważne jest także zwrócenie uwagi na to, czym firma wyróżnia się na tle konkurencji i co nowego może zaproponować odbiorcom.
Kolejnym krokiem tworzenia strategii marketingowej jest analiza grupy docelowej, jednak nie dotyczy to wszystkich osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane ofertą. Listę odbiorców trzeba zawęzić do takich, którzy oprócz wyrażenia ciekawości produktem, będą także skłonni go zakupić. Oznacza to, że precyzyjną grupą docelową dla danej oferty nie będą np. kobiety ogólnie, a jedynie młode matki, kobiety w określonej grupie wiekowej czy wywodzące się z konkretnej grupy społecznej.
Dopiero ostatnim etapem tworzenia strategii marketingowej jest zaplanowanie konkretnych działań. To moment, w którym marketerzy określają cele, którymi może być:
Oprócz stworzenia planu działania, dział marketingowy powinien również określić narzędzia komunikacji i media, które zostaną w tym celu użyte. Firma może wykorzystać kanały własne, czyli stronę www oraz bloga, a także newsletter. Jednak w przypadku witryny internetowej problem może stanowić niewłaściwe pozycjonowanie. Jeśli strona jest niewidoczna dla użytkowników, przekazywane za jej pośrednictwem informacje nie docierają do odpowiedniej grupy i w efekcie nie spełniają swojego zadania. Dlatego podczas korzystania z kanałów własnych, trzeba pamiętać również o uwzględnieniu działań z zakresu SEO.
Firma może skorzystać też z obcych kanałów komunikacji, do których należą social media, inne portale czy fora. Te kanały są częścią promocji z zakresu e-marketingu, jednak w zależności od produktu i rodzaju oferty działania można połączyć z tradycyjnym marketingiem (reklamy w gazetach, radiu czy telewizji, billboardy, ulotki).
Rozpoczynając i wdrażając strategię marketingową, trzeba pamiętać, że nie jest to działanie jednorazowe. Po zakończeniu jednego planu powinno się stworzyć kolejny. Pomiędzy budowaniem strategii należy również zadbać o wiele innych aspektów, które zaliczają się do marketingu firmy, a decydują o jej powodzeniu i rozwoju. Marketerzy w przedsiębiorstwie bardzo często współpracują z innymi działami, przede wszystkim odpowiedzialnymi za public relations.
W codziennym funkcjonowaniu firmy marketing odgrywa dużą rolę. Przede wszystkim decyduje o tym, jak przedsiębiorstwo ma być postrzegane przez klientów, z czym mają oni kojarzyć markę i w jaki sposób ten obraz będzie budowany. Dobry marketing pozwala stworzyć właściwe relacje z grupą odbiorców, a jednocześnie prowadzić do rosnącego zaufania. Odpowiedni wizerunek firmy oraz oferta dopracowana pod kątem jakości i promocji znacznie poprawia pozycję przedsiębiorstwa na rynku. O to trzeba jednak dbać każdego dnia.
Budowanie zaufania, odpowiadanie na potrzeby odbiorców, planowanie i realizowanie akcji poprawiających wizerunek marki oraz wiele innych działań to proces, który w firmie nigdy nie ma końca. To codzienna praca wymagająca zaangażowania osób na różnych stanowiskach. Dlatego już na początku swojej drogi każda firma powinna zbudować pełen zespół marketerów dążących do zwiększenia zysków i poprawy pozycji biznesu na rynku. Często działania marketingowe wymagają współpracy z zewnętrzną firmą, taką jak agencja SEO, która pozwala zadbać o stronę biznesową będącą jednym ze środków komunikacji.
Skuteczny marketing to więc nie tylko chwytliwe hasła, ciekawe reklamy i intensywna, ale krótka promocja, po której firma znika ze świadomości użytkowników na kilka tygodni. Jeśli już od początku wszelkie działania są skrupulatnie zaplanowane z uwzględnieniem misji i celów firmy, rynku, konkurencji oraz potrzeb i emocji konsumentów, przedsiębiorstwo ma dużą szansę na szybkie osiągnięcie sukcesu. Utrzymanie wysokiej pozycji i przewagi nad innymi biznesami wymaga jednak ciągłej analizy sytuacji oraz dopasowywania ogólnej strategii do zmieniających się realiów.
Za SEO w Twojej firmie może odpowiadać profesjonalna agencja:
Strategia marketingowa i powiązane z nią działania to tylko jeden z elementów zarządzania ogólnie pojętym marketingiem w firmie. Oprócz tworzenia planów zespół wykwalifikowanych specjalistów powinien także zająć się:
Wszystkie wymienione działania wymagają dużych nakładów pracy, dlatego tak ważne jest, aby od początku zbudować zgrany zespół, w którym istotną rolę odgrywają eksperci z doświadczeniem. Dzięki temu każdy marketer odpowiedzialny jest za niedużą część wszystkich operacji, co znacznie większa efektywność całego zespołu. Działania marketingowe to procesy czasochłonne i wymagające, a niektóre z zadań powiązane są z innymi dziedzinami, jak PR czy działania SEO, SEM czy UX.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.