Pozycjonowanie marki na rynku – skuteczne strategie
6 min
6 min
Na skróty
Rodzaj biznesu, typ branży, cel działań, budżet – m.in. takie czynniki wpływają na zróżnicowanie strategii SEO, jak również strategii marketingowych. Indywidualne potrzeby za każdym razem determinują plany działań w tym zakresie. Jeśli dopiero wkraczasz na rynek z nową usługą lub produktem, warto abyś rozpoczął od tzw. pozycjonowania marki. W ten sposób wyróżnisz się na tle konkurencji, zyskasz przewagę, przejmiesz kontrolę nad wizerunkiem i przyciągniesz uwagę potencjalnych klientów. Jak w takim razie zaplanować skuteczną strategię i co w niej uwzględnić? Co może wyniknąć z umiejętnego połączenia sił w zakresie pozycjonowania oraz marketingu?
Pozycjonowanie marki to proces marketingowy, którego celem jest budowanie pozytywnego wizerunki brandu oraz rozpoznawalności organizacji wśród odbiorców. Wykorzystuje się do tego różne strategie, np.: reklamy Google Ads, SEO, czy social media.
Skoro wiesz już, czym jest pozycjonowanie marki, warto również zdefiniować korzyści wynikające z wdrożenia tego rozwiązania. Przede wszystkim jest to doskonały sposób na marketing w początkowej fazie rozwoju, aby brand zyskał na rozpoznawalności. Pozycjonowanie marki sprawdza się nawet w konkurencyjnej branży i pozwala się wyróżnić. Należy jednak pamiętać, że brand musi być wiarygodny dla odbiorców. Tylko wtedy grupa docelowa go zapamięta.
Wyróżnia się różne strategie pozycjonowania marki:
Aby zaistnieć w świadomości klientów marka nie musi korzystać ze wszystkich kanałów. Ważne jest to, aby wybrać te, które są maksymalnie skuteczne i przystosowane do potrzeb grupy docelowej. Nie mniejsze znaczenie ma hasło reklamowe. To ono odpowiada w dużym stopniu za wyróżnienie marki na tle konkurentów. Koncepcja realizacji marketingu w taki sposób pozwala budować zasięgi oraz przewagę na rynku.
Zastanawiasz się, od czego zacząć pozycjonowanie marki? Podobnie jak w innych przypadkach pierwszym krokiem powinna być wyczerpująca analityka. Warto poświęcić jej sporo czasu, działać precyzyjnie i uważnie – im więcej cennych informacji zdobędziesz, tym większe szanse na efektywność działań. Na tym etapie przede wszystkim skup się na zbadaniu rynku, określeniu bliższej i dalszej konkurencji (z kim rywalizujesz bezpośrednio, jak wyglądają strategie brandowe Twoich konkurentów itp.), poznaniu i zrozumieniu swoich docelowych odbiorców (kim są, czym się interesują, jakie mają oczekiwania, potrzeby, nawyki i gusta, jak najlepiej do nich dotrzeć etc.), poszukiwaniu swojej niszy (na czym ma polegać oryginalność Twojej oferty, co nowego jesteś w stanie zaproponować). Przemyśl, w jaki sposób powinieneś kreować wizerunek marki, aby osiągnąć zamierzone efekty, jak łączy się to z potencjałem Twojej witryny internetowej itp.
Analizując i planując, pamiętaj również o przygotowaniu biblioteki fraz kluczowych, z uwzględnieniem tzw. fraz brandowych, które będziesz później wykorzystywać. Chodzi po prostu o takie frazy, które będą zawierały nazwę Twojej firmy/marki. Dlaczego są tak istotne? Ponieważ są one w stanie wygenerować sporą ilość ruchu, jak również konwersji, zwłaszcza wtedy, gdy Twoja marka stanie się już rozpoznawalna, zdobędziesz grono zaufanych klientów, użytkownicy będą rekomendować Twoje usług/produkty lub będą chcieli zapoznać się z opiniami na ich temat. Pamiętaj o zróżnicowaniu, weź pod uwagę zarówno frazy short tail, jak i long tail.
Pozycjonowanie marki to złożony i długoterminowy proces, dlatego warto, abyś od początku wszystko miał pod kontrolą, dzięki temu zadbasz o spójność – kluczowy aspekt w budowaniu wizerunku. Zacznijmy od tego, iż masz do wyboru co najmniej kilka sposobów na to, jak kreować swój brand, możesz stawiać na pozycjonowanie m.in. w oparciu o:
Jeśli trudno będzie Ci zdecydować, co ma być bazą do pozycjonowania w Twoim przypadku, pamiętaj, że liczy się uwzględnienie trzech głównych aspektów: najważniejszych atrybutów oferty, potrzeb rynku oraz konkurencji. Twoim głównym zadaniem jest skoncentrowanie się na korzyściach, jakie jesteś w stanie zaoferować klientom, na znalezieniu kategorii, w której Twoja marka ma szanse stać się liderem, a także skupienie się na kwestii wiarygodności. Tworząc nowy brand, musisz znać jego tożsamość, wiedzieć, jakie wartości chcesz promować, jakie emocje chcesz wywołać u swoich odbiorców, co warto przemilczeć etc. Planując działania, wybierz konkretne kanały komunikacji ze swoimi klientami, przemyśl, w jaki sposób chcesz kontrolować wizerunek, jakie narzędzia wykorzystać do testowania różnych rozwiązań i monitoringu efektów. Wszystko to pomoże Ci nie tylko w określeniu kierunku pozycjonowania marki, ale i utrzymaniu go, nawet w problematycznych sytuacjach.
Pozycjonowanie marki oraz działania wizerunkowe łączą się ze sobą na każdym etapie rozwoju firmy – dlaczego? Bez względu na to, jak wymyślisz sobie i jak opracujesz wizerunek, jaki będzie Twój wymarzony odbiór, czy uda Ci się osiągnąć początkowy sukces itd., wcześniej czy później zmierzysz się z brutalną rzeczywistością, w której Twoje produkty czy też usługi będą podlegać stałej ocenie. W związku z tym staraj się od początku uważnie obserwować, co dzieje się z Twoim brandem – sprawdzaj zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze, rekomendacje, uwagi etc. Reaguj, działaj proaktywnie, nie czekaj na to, aż dany problem zacznie eskalować, ale wyjdź mu naprzeciw.
Monitoruj media społecznościowe, sprawdzaj jakość obsługi, zwracaj uwagę na kwestie user experience – innymi słowy: trzymaj rękę na pulsie. Dlaczego dbałość o wizerunek liczy się tak bardzo? Powodów jest całkiem sporo. W ten sposób jesteś w stanie uzyskać przewagę na konkurencją, zwiększasz rozpoznawalność marki, masz pewność, że całość Twojej strategii marketingowej jest w pełni konsekwentna. Co więcej, stopniowo rozwijasz zaufanie i lojalność swoich klientów, a to finalnie przekłada się na zyski ze sprzedaży.
Aby rozpocząć pozycjonowanie marki, warto ustalić archetyp, którym będzie wyróżniać się organizacja. Więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule: Czym jest archetyp marki w marketingu?
Pozycjonowanie marki buduje rozpoznawalność i autorytet. W efekcie istnieje szansa na pozyskiwanie szerszego grona potencjalnych klientów.
Działania marketingowe realizowane w ramach pozycjonowania miarki są dobierane indywidualnie. To między innymi: SEO, kampanie Google Ads, social media marketing, reklama online i offline.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
Tekst jest OK, ale najbardziej zaciekawił mnie narzędzia. Muszę je sprawdzić