Praca zdalna w marketingu online – wady i zalety
8 min
8 min
Na skróty
Ostatnie doświadczenie związane z epidemią koronawirusa uświadomiły nam, jak wiele obowiązków zawodowych jesteśmy w stanie wykonywać zdalnie, nie obniżając w żaden sposób swojej wydajności. Jednocześnie niejeden z nas odkrył, jak ważna jest w tej sytuacji odpowiednia samoorganizacja, zarządzenie czasem i skupienie. Istnieją ścieżki zawodowe, które od zawsze kojarzą nam się z większą swobodą i możliwością pracy z dowolnego miejsca, niekoniecznie w normowanych godzinach itd. – należy do nich z pewnością praca w marketingu online. Jakie są główne plusy i minusy takiego zajęcia, i jak można zwiększać jego efektywność?
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/full-shot-man-working-outdoors_23-2148931345.jpg?t=st=1725422707~exp=1725426307~hmac=34146d6025a580a480c807c4073b4384886bd38b6b66d49b2d8d5e89954cc552&w=826
Praca zdalna i marketing internetowy to połączenie, które sprawdza się nie bez powodu. Większość zadań – takich jak prowadzenie kampanii reklamowych w mediach społecznościowych, nawiązywanie współpracy z influencerami czy zarządzanie promocyjnym contentem bazuje na działaniach w sieci.
Zdj 1. Analiza najlepiej rankujących stron w Google – element pracy zdalnej w marketingu.
Źródło: app.neilpatel.com.
Śledzenie aktualnych trendów, sprawdzanie działań konkurencji i inne zawodowe aktywności także wiążą się ze zbieraniem internetowych informacji i danych oraz ich analizowaniem. Czy taka forma pracy ma swoje plusy? Jak najbardziej. Zdalny e-marketingowiec może korzystać z takich profitów, jak:
Zobacz: Ile zarabia copywriter w 2023 roku?
Nie ma rozwiązań idealnych, dlatego też praca zdalna w marketingu internetowym ma także swoje ciemne strony, które warto wziąć pod uwagę w ewentualnym procesie decyzyjnym. Tym, co może hamować entuzjazm potencjalnych pracowników, może być np.:
Jak widać, wyzwań nie brakuje. Osoba, która rozpoczyna swoją praca w marketingu online i zdecyduje się robić to zdalnie, powinna więc odpowiednio się przygotować. To, że wystarczy włączyć komputer i wygodnie rozsiąść się w fotelu, jest oczywiście naiwnym założeniem. Po pierwsze należy wydzielić konkretną przestrzeń do pracy – co nie tylko pomoże w skupieniu, ale też w codziennej organizacji, zadbamy w ten sposób także o swoją wygodę.
Warto pilnować skrupulatnego i regularnego planowania – większych i mniejszych zadań, zapisywania ich i egzekwowania od siebie kolejnych realizacji, stosowania kalendarza w dowolnej formie. Jeśli jesteś osobą towarzyską, dobrze przemyśleć (choćby częściowe) skorzystanie np. z biura coworkingowego lub pracę w zaprzyjaźnionej kawiarni. Takie rozwiązania na pewno pomogą zwalczać poczucie odizolowania.
Zdj 2. Audyt nowej strony w Ubersuggest jako jeden z obowiązków specjalisty SEO pracującego w branży marketingu online.
Źródło: app.neilpatel.com.
Ważna jest także kwestia dyspozycyjności – dokładne wyznaczanie godzin, w których pracuje się w danym dniu i podanie ich swoim współpracownikom czy zleceniodawcom, dzięki temu można nie tylko zbudować zdrową rutynę, ale także uniknąć stresujących sytuacji i tych, w których życie zawodowe miesza się z prywatnym. Jeśli jest taka możliwość, dobrą opcją jest korzystanie z osobnego sprzętu (telefonu i komputera), który będzie wyłączany w dni wolne od pracy. Dobrze jest doceniać komfort takiej formy pracy, ale też nie zapominać o ważnej samokontroli i uważności.
Zobacz: SEO wymaga ciągłego rozwoju – jak zdobywać wiedzę?
Ogromną zaletą pracy zdalnej w marketingu internetowym w dzisiejszych czasach jest możliwość korzystania z różnorodnych narzędzi, które są w stanie zwiększyć produktywność i efektywność działań. O czym mowa? Na przykład o ograniczanie rozpraszaczy. W tym celu warto sięgnąć po blokady typu Cold Turkey, które skutecznie odetną dostęp do wybranych witryn. Przyda się także aplikacja Evernote lub inna, która poradzi sobie z przechowywaniem i organizowaniem notatek oraz stworzeniem list, co przełoży się na lepszą organizację działań. W przypadku pracy w zespole, ale też po to, aby poczuć się mniej odseparowanym, dobrze przemyśleć komunikatory np. Slack, Telegram czy Trello – w zależności od potrzeb. Jeśli chodzi o przyspieszenie i zoptymalizowanie zadań stricte e-marketingowych, mamy dostęp do licznych, nie bez powodu bardzo popularnych, usprawnień. Narzędzia takie, jak Google Analytics, Screaming Frog, Senuto, Google Trends – ułatwiają analitykę danych, monitorowanie strategii SEO, sprawdzanie skuteczności kampanii reklamowych czy działań promocyjnych w sieci. Na większość zdalnych bolączek, można znaleźć właściwe rozwiązanie przy odpowiednim kupieniu się na samodyscyplinie i nastawieniu na realizację określonych, zawodowych celów.
Motywację można skategoryzować na wiele sposobów. Na początku jednak warto zauważyć, że motywacje uzupełniają siebie wzajemnie. Krótkoterminowa motywacja jest niezbędna do tego, aby utrzymać tę długoterminową. Tak samo musimy motywować się samodzielnie, aby rzeczy z zewnątrz nie przestały nas nagle interesować. Wielokrotnie będziemy motywowani przez czynniki zewnętrzne, ale przy złym nastawieniu nawet najlepszy samochód i pięciocyfrowa wypłata nie będą zachęcać nas do dalszego działania. Proponujemy następujące rodzaje motywacji:
Motywacja długoterminowa nie jest rzeczą, którą możemy wytworzyć „od tak”. Właściwie jest ona wynikiem silnej determinacji i upartego dążenia do celu. Osiągnięcie jej przez wpływy zewnętrzne dla większości osób okazuje się nieosiągalne. Dopiero w momencie, gdy regularnie będą pojawiały się kolejne zachęty, a osoba będzie wykazywała własne zainteresowanie to możemy liczyć na wykształcenie się takiej motywacji. Jednorazowa nagroda w postaci podwyżki czy nadania nowej nazwy stanowiska nie wystarczy. Nawet gwarancja regularnych zachęt może skończyć się na stopniowym zniechęceniu.
Zobacz: Jak poprawić wynik jakości w Google Ads?
Jak zatem motywować się długoterminowo? Możemy zastosować szereg technik, które ułatwią nam wkroczenie w świat motywacji długoterminowej. Powinniśmy przez cały czas pamiętać o powodach, dla których daną rzecz czy projekt realizujemy. W trudnych chwilach przypominanie sobie, dlaczego coś rozpoczęliśmy pozwoli odzyskać nieco inspiracji i iść do przodu.
Nie wykonujmy wielu zadań jednocześnie, bo będziemy się rozpraszać. Początkowo może wydawać się to przyjemne, jednak z czasem zauważymy jak spada nasza produktywność. Nie przesadzajmy w tej kwestii i nie twórzmy zbyt małych kroczków.
W trakcie jego wykonywania powinniśmy być w stanie określić, na jakim etapie realizacji zadania jesteśmy, co dokładnie chcemy osiągnąć oraz ile czasu powinien nam zająć. Powinien być też realistyczny, aby nie mieć poczucia, że coś może pójść nie tak.
W internecie możemy zrobić to na dziesiątki sposobów: dołączając do grup na Facebooku, udzielając się na LinkedIn czy w społeczności blogerów. Jeśli lubisz być liderem możesz bloga lub grupę możesz utworzyć samodzielnie.
Jeśli łapiesz się na tym, że najpierw sięgasz po batona, aby za chwilę zacząć rozmawiać o tym, co jadłeś wczoraj na kolację to powinieneś popracować nad swoimi przyzwyczajeniami. Pamiętaj, że nawyki mogą działać jak domino. Jeden zły nawyk jest powodem, dla którego pojawia się ich całe mnóstwo.
Zobacz: Marketing BTL – na czym polega?
Tak jak motywujemy siebie sami, jak motywuje nas pracodawca, tak samo i my możemy motywować innych, aby podejmowali oczekiwane przez nas działania. Kiedy chcemy osiągnąć zwiększoną sprzedaż online, możemy wykorzystać dziesiątki różnych technik wspomagających naszą ofertę.
Staranie się o uwagę klientów przez ciągłe wspominanie o niskich cenach, nowych metodach wysyłki czy sposobach płatności nie jest najlepszym sposobem na sprzedaż swoich produktów. Najważniejsze jest zminimalizowanie ryzyka i pewna marka, której nikt nie boi się zaufać. W e-commerce powinniśmy zadbać o:
Gdy postaramy się o te i podobne czynniki, na pewno zwiększymy liczbę jednorazowych transakcji. Aby jednak utrzymać ciągłość i zatrzymać klientów na dłużej, niezbędna będzie motywacja długoterminowa. W sprzedaży online taki efekt osiągniemy tworząc spójną komunikację w mediach społecznościowych, wykorzystywanie newslettera e-mail i udostępniania wartościowego, ukierunkowanego na użytkownika contentu.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat pracy zdalnej w marketingu online?
Praca zdalna daje większą kontrolę nad swoim czasem pracy oraz elastyczność w dostosowaniu godzin pracy do indywidualnych potrzeb. Warto również wspomnieć, iż jedną z głównych korzyści dla osób pracujących w trybie home office jest oszczędność czasu i pieniędzy na dojazdy do pracy.
Wad pracy zdalnej można doszukiwać się w braku fizycznego kontaktu z ludźmi – prowadzi to do poczucia izolacji. Dodatkowo pracownicy mają zazwyczaj trudności z oddzieleniem życia prywatnego od zawodowego.
Dzięki pracy zdalnej możesz swobodnie dostosować swoje otoczenie – sprzyja to efektywnemu wykonywaniu obowiązków służbowych. Ważne jednak, aby mieć dostęp do szybkiego łącza internetowego, które pozwala na sprawną komunikację i realizację firmowych zadań.
Plusy pracy zdalnej to oszczędność czasu na dojazdy i możliwość pracy w domu. Pozwala to na większą kontrolę nad organizacją pracy. Minusem może być brak fizycznego kontaktu z biznesowymi partnerami oraz potencjalna chęć posprzątania mieszkania w trakcie godzin pracy.
Pandemia z 2021 roku znacząco przyspieszyła transformację w kierunku pracy na odległość, co sprawiło, że możliwość pracy zdalnej stała się preferowaną formą pracy dla wielu osób. Wzrosła liczba ofert pracy zdalnej, a tryb pracy zdalnej zyskał na popularności zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców.
Dzięki pracy zdalnej masz większą kontrolę nad swoim czasem – wspiera to utrzymanie równowagi między pracą a życiem osobistym. Wykonywanie obowiązków z domu może jednak prowadzić do rozmycia granic między pracą a życiem prywatnym, jeśli nie ustalisz jasnych zasad organizacji pracy.
Aby praca online była efektywna, powinieneś posiadać do szybkiego łącza internetowego oraz narzędzi niezbędnych do pracy (w tym odpowiednie oprogramowanie czy sprzęt). Warto także uwzględnić ewentualne różnice czasowe, szczególnie w przypadku pracy z międzynarodowymi zespołami.
W marketingu online masz możliwość pracy w trybie zdalnym, hybrydowym lub stacjonarnym, w zależności od preferencji i wymagań pracodawcy. Coraz więcej firm oferuje elastyczne formy zatrudnienia, pozwalając na dostosowanie pracy do indywidualnych potrzeb pracowników.
Praca zdalna pozwala na znaczną oszczędność czasu i pieniędzy, eliminując koszty związane z dojazdami do pracy, bilety czy paliwo. Jednak praca w domu może generować inne wydatki, m.in. wyższe rachunki za prąd czy internet, zwłaszcza jeśli pracujesz powyżej 8-10 godzin.
Dla freelancerów praca zdalna jest często preferowaną formą pracy, gdyż umożliwia większą swobodę w organizacji czasu oraz wykonywaniu obowiązków z dowolnego miejsca. Praca na odległość daje im także większą elastyczność w dopasowywaniu projektów do swoich indywidualnych potrzeb.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.