Na skróty
Internet wciąż dynamicznie się rozwija, dlatego o branży SEO w kontekście skutecznego marketingu online mówi się coraz głośniej. Wiele osób dostrzega w nim szansę na znalezienie ciekawej pracy zapewniającej dobre zarobki. Czy każdy ma możliwość rozwoju kariery w SEO? Jakie wymagania należy spełnić, aby zacząć pracę wśród najlepszych agencji SXO na rynku? O tym kilka słów poniżej.
Każdy, kto stoi na początku swojej ścieżki zawodowej lub planuje ją zmienić, powinien wiedzieć, na czym polega praca w SEO. Podstawowym obowiązkiem osoby zatrudnionej w tej branży jest optymalizacja i pozycjonowanie stron www.
Aby robić to skutecznie, trzeba dobrze znać wszystkie dostępne metody i techniki. Wymaga to ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz śledzenia kolejnych zmian algorytmów i najnowszych trendów. To konieczne, żeby specjalista SEO działał zgodnie z wytycznymi Google i pozostałych wyszukiwarek.
Mimo że tego typu zawód nie ma wieloletniej historii, cieszy się dużą popularnością. Uważa się, że jest to praca przyszłościowa, ponieważ trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez internetu. A to właśnie w przestrzeni online dziś toczy się największa batalia każdego przedsiębiorcy – batalia o uwagę użytkownika.
Dlatego każdy właściciel biznesu – czy to małego, czy dużego – chce, aby jego strona internetowa uplasowała się na najwyższych miejscach w wynikach wyszukiwania, a tym samym była dobrze widoczna dla użytkowników.
Zakres obowiązków pracownika branży SEO jest zróżnicowany. Zazwyczaj zajmuje się on takimi zadaniami jak:
tworzenie stron zapleczowych,
wykonywanie audytów SEO,
optymalizacja stron internetowych,
analizowanie konkurencji,
monitorowanie witryny i efektów prac,
analizowanie i typowanie słów kluczowych,
przygotowywanie raportów.
Osoba pracująca w SEO odpowiada też za kontakt z klientami i zapewnianie im niezbędnego wsparcia, współpracę z innymi specjalistami (np. copywriterami) czy ustalanie i realizowanie strategii link buildingu.
Zdj 1. Efekty realizacji SEO – wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Źródło: Google.
Osoba, której marzy się praca w SEO, musi zweryfikować, czy ma do tego odpowiednie predyspozycje. To specyficzna branża, która rozwija się niezwykle dynamicznie, dlatego od kandydatów wymaga się przede wszystkim gotowości do zmian oraz dbania o poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności.
Konieczne jest śledzenie trendów obowiązujących w SEO, sprawdzanie wszelkich zmian w zakresie algorytmów Google i pozostałych wyszukiwarek, jak również poznawanie nowych dostępnych narzędzi.
Tu bardzo przydatna okazuje się znajomość języka angielskiego, gdyż wiele cennych artykułów i materiałów do nauki SEO pochodzi z zagranicznych źródeł. Ponadto wskazane są różnorodne kursy oraz uczestnictwo w branżowych konferencjach i innych eventach.
Zobacz: Pozyskiwanie leadów – skuteczne metody na lead sprzedażowy
Każdy, kto marzy o pracy w SEO, powinien mieć przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu takich dziedzin jak copywriting, programowanie czy analityka. Jeszcze przed wysłaniem swojego CV do firm warto opanować podstawowe narzędzia Google (Search Console, Analytics), zapoznać się z popularnymi systemami CMS oraz językami znaczników i programowania.
W branży SEO istotną rolę odgrywa też kreatywność, samodzielność, a nawet tzw. lekkie pióro. Wynika to z faktu, że specjaliści SEO nierzadko samodzielnie tworzą teksty. Nie można zapomnieć również o takich cechach jak:
komunikatywność – przydaje się zarówno podczas kontaktów z pozostałymi pracownikami firmy, jak i z klientami,
umiejętność pracy pod presją, nie tylko czasu – w branży SEO zdarza się, że deadline na realizację zadań jest stosunkowo krótki, trafiają się też niecierpliwi klienci,
odporność na stres – w pracy nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem i trzeba być na to przygotowanym,
podzielność uwagi – w SEO często jest tak, że jedna osoba zajmuje się jednocześnie kilkoma różnymi zadaniami.
Praca specjalisty SEO wymaga umiejętności analitycznych, optymalizacyjnych (on-page oraz off-page) i copywriterskich (przynajmniej w teorii). Warto również znać przynajmniej podstawy HTML i CSS, a także obsługę podstawowych CMS-ów (np. CMS WordPress, Joomla, Drupal, Blogger). Nie bez znaczenia pozostaje także temat AI i wykorzystanie sztucznej inteligencji w praktyce.
Zatem, jeśli chcesz być specjalistą SEO, powinieneś umieć:
wykonać audyt stron www – wskazywać plusy i minusy wdrożonych rozwiązań i wiedzieć, jak je naprawić;
optymalizować serwisy pod kątem technicznym – w tym punkcie chodzi m.in. o poprawę kodu HTML i CSS witryny, wdrażanie przekierowań, skracanie adresów URL oraz rekonstrukcję znaczników meta na bardziej skuteczne;
pisać wartościowe treści zgodne z zasadami SEO – od tego są copywriterzy, jednak specjaliści SEO często weryfikują ich pracę, wskazując elementy wymagające poprawy przed wysyłką do klienta;
skutecznie pozyskiwać wartościowe linki zewnętrzne – fundamentalny element pozycjonowania, bez którego wysokie pozycje w SERP-ach nie będą możliwe (do nauki link-buildingu polecamy kurs PapaSEO);
mierzyć osiągnięte rezultaty – pozwoli to przedstawić zarówno przełożonym, jak i klientom efekty wdrożonej strategii SEO (w tym celu warto zapoznać się z podstawowymi narzędziami analitycznymi tj. Google Analytics 4, Google Search Console).
Zobacz: Pozycjonowanie na ogólne frazy – czy warto?
Pożądaną umiejętnością przez rekruterów jest także wybór odpowiednich słów kluczowych do strategii SEO (np. przy pomocy Senuto, Moz Pro lub Planera Słów Kluczowych Google). Warto także umieć wprowadzać zmiany w strategiach marketingowych (niektóre projekty tego wymagają) oraz komunikować się w j. angielskim.
Z uwagi na to, że nie ma studiów skupiających się na pozycjonowaniu stron, każdy kandydat do pracy w SEO musi samodzielnie zdobywać wiedzę i ćwiczyć swoje umiejętności. Jednak nie powinno to być bardzo problematyczne z uwagi na dostępność różnego rodzaju szkoleń, kursów, webinarów i innych pomocy naukowych (choćby tematycznych blogów).
Zdobywanie wiedzy teoretycznej powinno iść w parze z praktyką. Dlatego osobom planującym pracę w SEO poleca się realizację niekomercyjnych projektów. Doświadczenie można zdobywać poprzez np. pomaganie w optymalizacji stron prowadzonych przez znajomych, a także pracę non profit dla fundacji, stowarzyszenia lub podobnego podmiotu.
Innym dobrym rozwiązaniem jest kilkumiesięczny staż w agencji SEO. Dzięki niemu można przekonać się, jak wygląda praca w profesjonalnej agencji i jednocześnie stawiać swoje pierwsze kroki w wymarzonym zawodzie.
Zobacz: Jak zrobić kopię zapasową strony WordPress?
Jak wygląda praca w SEO po zakończonym stażu? Większość osób doskonali swoje umiejętności na stanowisku juniorskim, gdzie mogą liczyć na pomoc np. starszego specjalisty lub team leadera.
Junior Specialist SEO ma już pewną praktyczną wiedzę na temat pozycjonowania, zna narzędzia wykorzystywane w branży i samodzielnie realizuje powierzone obowiązki. Należą do nich m.in.:
optymalizacja stron www,
opracowywanie audytów,
przygotowywanie strategii SEO,
branie udziału w większych projektach realizowanych przez cały zespół.
Z czasem młodszy specjalista staje się specjalistą, a później starszym specjalistą SEO. Na tym oczywiście nie kończą się możliwości rozwoju w branży. Pracownicy z wieloletnim doświadczeniem i zaawansowaną wiedzą mają szansę na awans na takie stanowisko jak koordynator działu SEO czy head of SEO (ewentualnie manager SEO).
Zdj 2. Regularne czytanie bloga Ahrefs – nauka umiejętności w SEO.
Źródło: Blog Ahrefs.
Są też osoby, które zaczynają swoją karierę jako copywriter SEO. Na tym stanowisku istotną rolę odgrywa nie tylko umiejętność tworzenia treści poprawiających widoczność strony w wyszukiwarkach.
Istotna jest też znajomość narzędzi wykorzystywanych w branży, a połączenie tego z ciągłym rozwojem umiejętności i poszerzaniem wiedzy może skutkować awansem na specjalistę SEO.
Ponadto zdarza się, że o tego typu stanowisko starają się osoby, które postanowiły zmienić swoje kwalifikacje. Pracy w SEO nierzadko podejmują się pracownicy branży IT, przykładowo UI lub UX designerzy czy web developerzy. Nie mają oni większych problemów z odnalezieniem się w nieco innym obszarze i łatwo oswajają się z jego specyfiką.
W branży SEO wciąż coś się zmienia, dlatego jedną z podstawowych wskazówek dla kandydatów jest ciągły samorozwój. Warto jak najwięcej czytać, rozwijać swoje zdolności analityczne i szkolić się. Dlaczego jest to tak istotne?
W SEO bardzo często zdarza się, że coś, co dotychczas przynosiło oczekiwane rezultaty, nagle przestaje być skuteczne (np. ze względu na zmiany algorytmów). Wówczas trzeba szybko zareagować i wdrożyć inne działania pozwalające na utrzymanie dobrej pozycji witryny.
Zobacz: Jak sprawdzić swoje opinie Google?
Warto pamiętać, że każda dodatkowa umiejętność działa na korzyść kandydata. Tak jak w wielu innych branżach, pracodawcy nieco przychylniej patrzą na osoby, które ze względu na swoją wiedzę teoretyczną i praktyczną mogą być bardziej samodzielne oraz potrzebują mniej czasochłonnego szkolenia.
Dobrym pomysłem jest działanie na własną rękę i testowanie różnych rozwiązań czy technik w domowym zaciszu. Można to zrobić np. poprzez stworzenie prostej strony i sprawdzenie w praktyce dostępnych narzędzi oraz ich możliwości.
Pomocne w rozwiązywaniu ewentualnych problemów będą fora internetowe czy też tematyczne grupy w mediach społecznościowych. Osoba, która chce pracować w SEO, powinna też uczestniczyć w różnych branżowych wydarzeniach, takich jak bardzo popularna konferencja SEMKRK oraz Festiwal SEO, czyli najstarsza tego typu impreza w naszym kraju. Są one nie tylko szansą na poszerzenie swojej wiedzy, ale też nawiązanie cennych kontaktów.
Choć praca w branży SEO nie należy do najłatwiejszych, z pewnością nie jest nudna. Tutaj każdy dzień wygląda inaczej i przynosi kolejne wyzwania. Poszerzanie swojej wiedzy i poznawanie nowych technik czy narzędzi pozwala na lepsze pozycjonowanie witryny, a to daje dużo satysfakcji i motywuje do dalszych działań.
Praca w SEO rozwija kreatywność i poszerza horyzonty. Z pewnością docenią ją osoby, które lubią się uczyć i podejmować samodzielne decyzje. Warto też mieć na uwadze, że rozwijanie swoich umiejętności w profesjonalnej agencji SEO to tylko jedna z możliwości. Inne dostępne to np. kariera jako freelancer lub praca in-house.
Zdj 3. Mediana wynagrodzeń specjalistów SEO.
Źródło: Wynagrodzenia.
Na powyższej grafice zamieściliśmy medianę wynagrodzeń w obszarze SEO. Należy wziąć pod uwagę, że zarobki w branży pozycjonerskiej wciąż ulegają zmianom z uwagi na coraz szersze kompetencje, jakie trzeba posiadać.
Pozycjonowanie stron to wymagająca, ale jednocześnie bardzo interesująca praca dająca wiele możliwości rozwoju. Co ważne, nie trzeba mieć specjalistycznego wykształcenia czy dużego doświadczenia, aby zyskać szansę w branży SEO. Cierpliwość, ciągłe poszerzanie wiedzy oraz śledzenie zmian i szybkie reagowanie na nie pozwala wspiąć się na kolejne szczeble kariery, a co za tym idzie, odnosić coraz bardziej imponujące sukcesy.
Zobacz: Jak korzystać z Google Tag Assistant?
Specjalista SEO musi swobodnie posługiwać się językiem branżowym. Na rozmowach rekrutacyjnych często stosuje się branżową nomenklaturę, a co za tym idzie – brak znajomości konkretnych terminów może wiązać się z natychmiastowym skreśleniem danego kandydata z listy potencjalnych pracowników, którzy mogą okazać się wartościowi. Aby tego uniknąć, rekomendujemy zapoznać się ze słownikiem SEO/SEM/SXO zawierającym przeszło 435 najważniejszych haseł opracowanych przez ekspertów Semcore.
Firma Semcore sp z o.o to jedna z najlepszych agencji SXO, której przyświeca jeden cel – pomaganie genialnym firmom sprzedawać swoje produkty lub usługi. Wdrażamy rozwiązania, wspierające naszych klientów i ułatwiające wspiąć się na szczyt w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.
Współpraca z agencją SEO Semcore to również wymiana wiedzy i umiejętności zdobytych na bazie wieloletniego doświadczenia. Każdego z naszych klientów traktujemy jak partnera, z którym współpracujemy, aby osiągnąć jeden, wspólny cel.
Unikalne połączenie SEO i UX daje przewagę osobom działających w swoich branżach. Jeśli i Ty, chcesz wykorzystać swój potencjał i pomóc biznesom zaistnieć online, dzięki reklamie w sieci, skontaktuj się z nami za pośrednictwem naszej strony. Pracuj z nami! Sprawdź dostępne oferty w zakładce kariera.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat tego, jak wygląda praca w SEO.
Wiedzę o SEO możemy nabyć, uczestnicząc w różnych szkoleniach organizowanych przez branżowych liderów. Osobiście uważamy, że najbardziej rzetelnym i jakościowym kursem w Polsce jest PapaSEO oraz kurs pozycjonowania dla początkujących ze strony lexy.com.pl.
W celu zdobycia doświadczenia w branży SEO warto zapisywać się przede wszystkim na darmowe lub płatne staże SEO (trwają one zazwyczaj maksymalnie 3 miesiące). Dobrym sposobem są również testowe projekty organizowane przez fundacje lub optymalizacja stron internetowych znajomych przedsiębiorców (np. osób z rodziny).
Jeśli chcesz sprawdzić, na jakie stanowiska prowadzimy aktualnie rekrutację – wejdź w zakładkę Dołącz do nas. Stale zwiększamy swój zespół, poszukując wartościowych kandydatów. Możesz okazać się jednym z nich.
Rodzaj umowy oferowany kandydatom zależy w dużej mierze od samej agencji. Najczęściej kandydatom oferuje się okres próbny, w czasie którego obowiązuje umowa zlecenie – nie jest to jednak regułą.
Specjalista SEO jest osobą zajmującą się optymalizacją stron internetowych w celu poprawy ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Praca w SEO polega na analizowaniu i dostosowywaniu czynników wpływających na widoczność strony w wyszukiwarkach, takich jak treść, linki czy struktura strony.
Aby rozpocząć pracę w SEO, warto zdobyć wiedzę na temat optymalizacji stron internetowych. Można uczestniczyć w kursach i szkoleniach, czytać specjalistyczną literaturę oraz praktykować swoje umiejętności na własnych projektach lub wolontariacie.
Aby zostać specjalistą SEO, warto zdobyć doświadczenie w optymalizacji stron internetowych. Dobrym rozwiązaniem jest aplikowanie na stanowiska juniorskie w agencjach marketingowych lub praca nad własnymi projektami, w celu zdobycia praktycznej wiedzy.
Aby aplikować na stanowiska SEO, warto przygotować profesjonalne CV oraz list motywacyjny, w którym opiszemy swoje doświadczenie w optymalizacji stron internetowych.
Praca SEO w branży e-commerce od pracy w innych branżach różni się głównie ze względu na specyfikę produktów i konkurencję. W e-commerce należy brać pod uwagę również aspekty związane z zakupami online i konwersją.
Ważne umiejętności dla specjalisty SEO to m.in. znajomość narzędzi do analizy strony internetowej, umiejętność optymalizacji treści, dobra znajomość zasad linkowania oraz umiejętność analizowania statystyk i danych.
Perspektywy rozwoju w pracy SEO są różne i zależą od indywidualnych umiejętności i zaangażowania. Możesz uczyć się na kierownika działu SEO, typowego marketera lub specjalisty ds. pozycjonowania od “A” do “Z”.
Oferty pracy w SEO znajdziesz na różnych portalach, m.in. Pracuj.pl lub LinkedIn. Warto również śledzić strony internetowe agencji marketingowych poszukujących specjalistów SEO.
Do pracy w SEO przydają się narzędzia do analizy strony internetowej typu SEMrush czy Google Analytics. Ważne jest jednak, aby umieć z nich korzystać i odpowiednio interpretować otrzymane dane.
Praca w SEO może być odpowiednia dla osób z doświadczeniem w marketingu, ponieważ wiele działań z zakresu SEO wpisuje się w ogólne strategie marketingowe. Jednak warto zdobyć również specjalistyczną wiedzę z zakresu optymalizacji stron internetowych.