Pozycjonowanie szerokie – wady i zalety long tail SEO
4 min
4 min
Na skróty
Poszukując jakiegoś produktu, usługi czy informacji, użytkownicy do wyszukiwarki wpisują nie jedno, a kilka wyrazów. Zazwyczaj osoby, które chcą znaleźć jakiś produkt czy usługę szukają najpierw ogólnych informacji na ten temat. Wpisują wtedy dwa-trzy słowa. Później użytkownicy internetu mają bardziej sprecyzowane oczekiwania. Zastanawiają się nad bardziej specyficznymi cechami wybranego zegarka, opiniami danej firmy czy dostępnością lokalu w danej lokalizacji. W późniejszych etapach doboru produktu wpisywane są bardziej szczegółowe pytania. I właśnie takich skomplikowanych i długich fraz dotyczy pozycjonowanie szerokie. To proces, który pozwala uzyskać wysoką pozycję pod dłuższymi frazami kluczowymi cechującymi się mniejszą popularnością, ale wyższą skutecznością i ściślejszym dopasowaniem. Z poniższego tekstu dowiesz się, na czym dokładnie polega pozycjonowanie na długi ogon, a następnie poznasz wady i zalety takiego podejścia. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o pozycjonowaniu i jego innych aspektach, to sprawdź tę stronę.
W pole wyszukiwarki można wpisać maksymalnie 32 słowa. Kiedy poszukuje się bardzo ogólnych informacji, wpisuje się mniej słów, co specjaliści nazywają frazami krótkiego ogona (ang. short tail). Kiedy użytkownicy decydują się na zgłębienie tematu, są zdecydowani na dokonanie zakupu, do frazy ogólnej dopisują słowa opisowe i modyfikatory. Tworzą w ten sposób frazy długiego ogona (ang. long tail).
Samo zaistnienie w wynikach organicznych nie przybliża konkretnej marki do sukcesu. W końcu największym zainteresowaniem cieszą się tylko 10 pierwszych pozycji, a kolejne są odwiedzane głównie przez osoby dogłębnie analizujące dane zagadnienie. Reguła ta tyczy się też stron, którym udało się osiągnąć wysoką pozycję. Frazy popularne i ogólne, czyli krótkiego ogona (np. buty) cechuje wielorakość intencji. Może generować ruch w sklepie internetowym, ale niekoniecznie konwersję. To oznacza, że odwiedzający z dużym prawdopodobieństwem opuszczą pierwszą napotkaną stronę, aby dostosować swoje zapytanie (np. buty nike air max męskie zimowe). Często jest tak, że użytkownicy już od początku wpisują długą frazę, bo wiedzą co chcą kupić. Pozycjonowanie szerokie to sposób na zaistnienie wysoko w wynikach wyszukiwania pod frazami, które mają największą wartość z punktu widzenia końcowych etapów lejka sprzedażowego. Dzięki temu zadbasz o wartościowy ruch na stronie, a także wyróżnisz asortyment wśród konkurencji. Poniżej przedstawiamy dwa podejścia, które jeszcze bardziej dają do zrozumienia co to pozycjonowanie szerokie.
Pozycjonowanie szerokie jest opłacalne praktycznie we wszystkich przypadkach. W rzeczywistości jest przepustką do pozyskiwania ruchu organicznego gotowego na sfinalizowanie transakcji, skorzystanie z usługi czy zakup produktu. W wielu branżach większą część zysków (50% lub więcej) przynoszą właśnie słowa kluczowe długiego ogona, a te popularne pełnią jedynie funkcję wsparcia. Zanim zdecydujemy czy warto pozycjonowanie szerokie uznać za element strategii marketingowej, powinniśmy wybrać metodę, z której skorzystamy w trakcie jego realizacji.
Pierwszy sposób, który często jest stosowany przez właścicieli sklepów i stron, skupia się na selekcji słów kluczowych godnych poświęcenia czasu i uwagi użytkowników. Podstawą jest wybranie fraz cechujących się niską konkurencyjnością i wysokim prawdopodobieństwem konwersji (np. z nazwą miasta, słowem „cena” lub „sklep”). Aby określić szanse, najlepiej ręcznie przejrzeć czy strony w wynikach wyszukiwania celują dokładnie w wybrane słowo kluczowe (np. przez umieszczenie frazy exact match w tytule). Jeśli żaden z wyników nie posiada treści ukierunkowanej na daną frazę, to research możemy uznać za udany. Po wybraniu kilkudziesięciu fraz, przechodzimy do tworzenia podstron (istotny będzie też content), które będą odpowiadały na kwestie z nimi powiązane. Założeniem tej strategii jest skalowalność i łatwość utrzymania. Kiedy zyskamy widoczność pod wieloma frazami w wyszukiwarce Google, do witryny każdego miesiąca będzie napływał stały ruch w ilości kilkuset – kilku tysięcy odwiedzin. Ten sposób sprawdzi się przy mniejszym budżecie. Cały proces dobierania fraz kluczowych najlepiej jest przeprowadzać z wykorzystaniem narzędzi (płatnych i bezpłatnych), jednym z nich jest na przykład Ahrefs.
Blisko 70% wszystkich wyszukań w Google pochodzi z fraz długiego ogona. To oznacza, że pozycjonowanie szerokie umożliwia dotarcie do większej liczby internautów aniżeli ma to miejsce w przypadku standardowej strategii zorientowanej na popularne, konkurencyjne słowa kluczowe. Skuteczność jest jeszcze wyższa, a to za sprawą poniższych zalet słów kluczowych długiego ogona:
Pozycjonowanie szerokie wady posiada, a największą z nich jest niska liczba wyszukań – około 20 – 40% niższa od słów złożonych z jednego – dwóch wyrazów. Problematyczne bywa dostosowanie niektórych słów kluczowych do naszego języka (np. sklep odzieżowy + „nazwa miasta”). Lepiej zdecydować się na ich odmianę, aby mieć pewność, że nie zostaniemy uznani za spamerów. Ze względu na fakt powstawania nowych słów, ich lista powinna być stale poszerzana, a treści rozwijane przez cały czas, aby stale dbać o widoczność strony (w przypadku pozycjonowania algorytm docenia regularne działania). Strategia long tail SEO związana ze słowami długiego ogona powinna być też oparta o aktualne potrzeby firmy.
Zanim rozpoczniesz pozycjonowanie szerokie, postaraj się zrozumieć w jakiej sytuacji leży strona. Jest to w końcu doskonała okazja na pozyskanie nowych klientów i rozwój świeżo założonej firmy czy bloga. Jeśli strona posiada już wypracowane pozycje pod ogólnymi frazami, to wypozycjonowanie jej pod frazami długiego ogona jest kwestią kosmetycznych zmian. Wystarczy znaleźć odpowiednie frazy i uzupełnić o nie już istniejące treści. Kolejnym krokiem jest połączenie pozycjonowania szerokiego z innymi technikami, takimi jak: