Na skróty
Prowadząc działalność biznesową w sieci, możemy szybko przekonać się, że atrakcyjna oferta, profesjonalna i widoczna strona internetowa, skupienie na UX (user experience) nie wystarczą, aby wyróżnić się wśród konkurencyjnych firm i dołączyć do czołówki w danej branży. Istnieje jeszcze jeden niezwykle istotny obszar – e-marketingu, czyli wszelkich działań promocyjnych, które prowadzi się w Internecie. Nie chodzi o prostą reklamę, ale o precyzyjnie przygotowaną strategię, która pozwoli dotrzeć do określonej grupy docelowych odbiorców – potencjalnych klientów. Aby taki wieloetapowy plan promocyjny okazał się efektywny, warto skorzystać z ogólnodostępnych i niezwykle pomocnych narzędzi e-commerce do wsparcia marketingu.
Już krótki internetowy research pozwoli dostrzec, że zakres takich programów, platform czy aplikacji jest ogromny. Od czego najlepiej więc zacząć? Oto lista kilku popularnych i podstawowych narzędzi marketingu online.
Zdj 1. Narzędzie Google Search Console.
Źródło: Panel GSC.
Zdj 2. Narzędzie Google Ads.
Źródło: Kreator Google Ads.
Zobacz: Współpraca z grafikiem – jak powinna przebiegać?
Zdj 3. Narzędzie Brand24.
Źródło: Brand24.
Zdj 4. Narzędzie graficzne Canva.
Źródło: Canva.
Zdj 5. Narzędzie e-commerce LoyaltyLion.
Źródło: LoyaltyLion.
Zobacz: ROPO – czym jest i jak wykorzystać w marketingu?
Zdj 6. Narzędzie Hubspot.
Źródło: HubSpot.
Zdj 7. Narzędzie Sotrender.
Źródło: Sotrender.
Zdj 8. Narzędzie Google Trends.
Źródło: Google Trends.
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wiele zależy od Twoich założeń projektowych oraz indywidualnych upodobań. Biorąc natomiast pod uwagę obecne standardy, możemy śmiało stwierdzić, że wśród nich znajduje się z pewnością Google Analytics 4 (np. ułatwiające mierzenie konwersji) oraz chat GPT (do wszechstronnego zastosowania). Ponadprzeciętnym rozwiązaniem z zakresu planowania zespołowego jest natomiast Asana. Jeżeli jednak chcielibyśmy zautomatyzować e-mail marketing – MailChimp to niezastąpione narzędzie.
Zdj 9. Narzędzie Google Analytics 4.
Źródło: GA4.
Google Analytics 4 jest jednym z najbardziej wszechstronnych i zaawansowanych narzędzi do pomiaru ruchu w witrynie. Gwarantuje liczne korzyści dla marketerów. Spośród najpopularniejszych możemy wyróżnić m.in.:
Zobacz: Marketing u podstaw – historia
Jeżeli chcesz zmierzyć liczbę konwersji w Google Analytics 4, wejdź w sekcję “Zdarzenia” lub “Cele”. Musisz ją wcześniej odpowiednio skonfigurować. Wymienione narzędzie pozwala skutecznie realizować i monitorować efekty strategii optymalizacyjnej SXO (SEO + UX).
Zdj 10. Narzędzie projektowe Asana.
Źródło: Asana.
Asana jest dobrym rozwiązaniem w kontekście organizacji – umożliwiając łatwe i efektywne zarządzanie zadaniami oraz projektami. Pozwala to zespołom marketingowym skuteczniej planować, wykonywać i monitorować pracę. Jako doświadczona agencja SEO, w Asanie cenimy liczne możliwości analityczne (np. śledzenie postępów w projektach w czasie rzeczywistym) oraz responsywną dostępność – zarówno na komputerach i laptopach, ale także na tabletach i smartfonach.
Zdj 11. Narzędzie AI Chat GPT.
Źródło: Chat GPT.
Chat GPT napisze za Ciebie tekst, streści opowiadanie, stworzy pełnoprawną tabelę i udzieli trafnych porad odnośnie realizacji wybranej strategii marketingowej. Istotne korzyści wynikające z zastosowania chatu GPT w praktyce:
Zobacz: Pozycjonowanie czy AdWords – co wybrać?
Chat GPT oferuje zaawansowane funkcje analityczne (np. związane z analizą sentymentów) umożliwiające zrozumienie nastrojów klientów, łatwiej reagując na ich potrzeby. Poniżej przedstawiamy 3 grafiki ze wskazówkami pozwalające odblokować potencjał chatu GPT.
Grafika nr 1:
Zdj 12. Szablony Chat GPT – wersja 1.
Źródło: Chat GPT.
Grafika nr 2:
Zdj 13. Szablony Chat GPT – wersja 2.
Źródło: Chat GPT.
Grafika nr 3:
Zdj 14. Szablony Chat GPT – wersja 3.
Źródło: Chat GPT.
Zdj 15. Narzędzie MailChimp.
Źródło: MailChimp.
MailChimp jest popularnym narzędziem marketingowym umożliwiającym automatyzację e-mail marketingu. Pozwala m.in. segmentować listę mailingową, a w konsekwencji trafniej dopasowywać treści do odbiorców, zwiększając jednocześnie skuteczność kampanii.
Warto również wspomnieć, iż w tym przypadku możemy wykorzystać wiele zaawansowanych funkcji analitycznych, które pozwolą lepiej zrozumieć zachowania odbiorców, dopasowując kampanię do ich potrzeb.
Narzędzia marketingu internetowego – dlaczego warto? Korzyści marketingu internetowego
Powyższe przykłady udowadniają, że planując kampanie marketingowe w Internecie, możemy sięgnąć po bardzo różnorodne usprawnienia. Nie chodzi tylko o automatyzację działań promocyjnych, ale także o organizację pracy, optymalizowanie poszczególnych procesów, szybkie przygotowywanie materiałów reklamowych, analitykę sklepu, monitoring efektów, śledzenie poczynań konkurencji, nowych trendów. Narzędzia e-marketingowe pozwalają zaoszczędzić cenny czas, działać sprawniej i efektywniej, poznać branżę e-commerce od podszewki, podobnie jak aktualne oczekiwania i potrzeby klientów. Dzięki nim marka zdobywa rozgłos, dociera do najbardziej zainteresowanych odbiorców, czuwa nad swoim wizerunkiem i rozwija się nie w nieprzypadkowym, a wyłącznie precyzyjnie określonym kierunki, przez co w oczywisty sposób zwiększa swoje szansę na osiągnięcie sukcesu.
Zobacz: Remarketing – czy warto w niego inwestować?
Znamy przykłady popularnych narzędzi, wiemy, do czego mogą się przydać, pozostaje jednak pytanie – jak wybrać spośród z tak ogromnej bazy te najlepiej dostosowane do naszych potrzeb? Przede wszystkim należy pamiętać, że większość aplikacji czy programów jest płatna, stąd, jak zwykle, liczy się budżet firmy. Warto najpierw przeanalizować, jaki będzie zakres działań promocyjnych, które ułatwienia będą najbardziej potrzebne i w jakiej kolejności. Na co najpierw stawiamy – content marketing, e-mail marketing, działania w mediach społecznościowych, remarketing? Jeżeli mamy ograniczone fundusze, dobrym rozwiązaniem jest sięgnięcie po narzędzia jak najbardziej kompleksowe. Pozostaje jeszcze jedna opcja – jeśli przerasta nas nadmiar możliwości, nie do końca wiemy, od czego zacząć, a w świecie narzędzi e-marketingu raczej nie czujemy się jak ryba w wodzie, być może warto oddać strategię promocyjną w ręce profesjonalistów.
Zanim zaczniesz działać warto poznać rodzaje marketingu internetowego. Każdy kanał ma swoje zalety i charakterystykę. Należy wybrać te rozwiązania z zakresu strategii marketingu, które będą maksymalnie skuteczne z punktu widzenia indywidualnych potrzeb biznesu. Sprzedaż produktów i usług można zwiększać na wiele sposobów. Dlatego przedstawiamy szereg działań reklamowych, które warto znać:
Działania z zakresu marketingu internetowego możesz realizować jednocześnie. Najważniejsze jest to, aby ostatecznie zrealizować cel w postaci konwersji. Odpowiednio dobrane narzędzia marketingowe pozwalają to osiągnąć.