W jaki sposób obserwować zmiany pozycji strony?
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie stron to skomplikowany proces. Składa się na niego bardzo dużo czynników, które mają przełożenie na pozycję rankingową. Są to między innymi eksperckość i poziom contentu na stronie, jakość backlinków do niej prowadzących, staż istnienia, nasycenie słowami kluczowymi, czy nawet prędkość ładowania. Jak w tym wszystkim się połapać? W tym artykule przybliżamy wiedzę, która pozwali Ci na poprawne analizowanie zmian pozycji w Google. Po zapoznaniu z nim będziesz wiedzieć jak nadzorować swoją strategię SEO.
Jako lider w branży wyszukiwarek, Google skupia na sobie wzrok wszystkich pozycjonerów. To aktualizacje w algorytmach tego giganta wywołują zawsze największe poruszenie i strach o optymalizację strony. Na szczęście Google wraz z updatami dotyczącymi zasad pozycjonowania, usprawnia też swoje programy służące analizie stron. Wspierają one SEO i umożliwiają monitorowanie pozycji strony pod kątem nowych zmian. Narzędzia warte uwagi, dzięki którym dowiesz się o ratingu swojej strony to:
Jedno z głównych narzędzi Google, które można łączyć z wieloma innymi dla uzyskania pełniejszych danych. Oprócz informacji o pozycji strony, udostępnia użytkownikom wiele sprawozdań na temat ruchu jaki ta generuje, monitoruje jej widoczność i pokazuje przy jakich słowach kluczowych pojawia się ona w wynikach wyszukiwania. Jedną z możliwości jest też wyliczenie jej uśrednionej pozycji w rankingu w danym okresie czasu. Wygenerowane raporty zwracają także uwagę na błędy, które można poprawić w celu uzyskania lepszych ratingów.
To nic innego jak główna wyszukiwarka. Poprzez proste wpisanie w polu zapytań adresu strony, nazwy firmy czy też danej frazy, można sprawdzić ranking witryn, na podstawie kolejności ich wyświetlania. Jest to narzędzie pozbawione raportów i analiz, ale mimo tego z wyników które pokazuje, można wyciągnąć wiele wniosków.
Narzędzia SEO dzielą się na te, które mają ograniczone możliwości oraz na te płatne. W przypadku małych stron, Google Search Console będzie wystarczające do analizowania występującego na nich ruchu i ich pozycji w rankingu wyszukiwań. Zwłaszcza w połączeniu z innymi danymi dotyczącymi pozycjonowania, które można uzyskać przy pomocy tego co oferuje Google. Profesjonalne agencje SEO polegają jednak na płatnych programach, dzięki którym mogą monitorować precyzyjniej pozycję strony i czynniki które na to wpływają. Jedne z popularniejszych narzędzi tego typu to między innymi:
To jeden z wydajniejszych programów, z którego korzystają specjaliści od SEO. Pozwala nie tylko precyzyjnie określić pozycję strony w rankingu Google, ale posiada także mnóstwo innych opcji, które ułatwiają jej analizę. Umożliwia przeprowadzenie audytu SEO, kontrolę backlinków, wyszukiwanie słów kluczowych i wiele więcej. Jedną z głównych zalet tego narzędzia jest to, że umożliwia porównanie strony z konkurencyjnymi witrynami.
Udostępniane jest w 7 dniowym okresie próbnym za darmo. Po nim należy zdecydować się na comiesięczny abonament, którego najtańsza opcja wynosi 99 dolarów.
Za pomocą tego narzędzia można sprawdzić rankingi dla danych fraz kluczowych i na tym głównie skupia się jego funkcjonalność. Jest to opcja posiadająca mniej możliwości niż Ahrefs, ale jest też prostsza w obsłudze i tańsza. Umożliwia prowadzenie analiz dla wielu wyszukiwarek, nie tylko Google.
Najtańsza z opcji miesięcznego abonamentu wynosi 49 dolarów.
Kolejne z popularnych i dużych narzędzi, używanych przez profesjonalistów z branży SEO. Dostarcza ono szereg raportów na temat ruchu na stronie i jej widoczności oraz pozycji. Za jego pomocą można porównać witrynę z konkurentami, zbadać profile backlinków i sprawdzić pod jakimi słowami kluczowymi się ona wyświetla. SEMrush jest cenione przez wzgląd na przejrzysty interfejs i łatwość w obsłudzę.
Podobnie jak i inne płatne narzędzia monitorujące pozycje w Google, oferowane jest w abonamencie miesięcznym. Najtańsze warianty zaczynają się od 99 dolarów.
Pozycjonowanie strony nie odbywa się natychmiast po rozpoczęciu działań. Jest to proces rozłożony w czasie, który trzeba stale monitorować, by móc skutecznie reagować na zmiany i dostosowywać do nich strategię SEO. Dzięki temu można skupić się na technikach przynoszących dobre rezultaty i zrezygnować z tych, które się nie sprawdzają. To praca, której nie należy zaniedbywać jeżeli chce się skutecznie zawalczyć o wysoką pozycję w Google. Niezależnie od tego czy używa się darmowych czy też płatnych narzędzi, analiza wygląda podobnie, różni się tylko stopień jej zaawansowania.
Pierwszą rzeczą, o której warto wiedzieć jest to, że częste zmiany pozycji w Google – zarówno w górę jak i w dół – są czymś całkowicie naturalnym. Wiąże się to z aktualizowaniem algorytmów Google. Dlatego nie jest to wielki powód do paniki i wyciągania pochopnych wniosków. Analiza wymaga cierpliwości.
Pozycja w Google zależy od wielu czynników. Wiąże się to z wytycznymi wedle których, algorytmy oceniają stronę. Statystyki związane z miejscem, które zajmuje obecnie witryna, zawsze wynikają z informacji w dodatkowych wskaźnikach. Te na które należy zwracać uwagę to popularność i siła słów kluczowych, jakość i ilość backlinków prowadzących do strony, a także te związane z działaniami bezpośredniej konkurencji.
W przypadku gwałtowniejszych i przy tym negatywnych zmian pozycji w Google, warto przeanalizować stronę pod kątem nałożonych na nią kar i filtrów. Być może kiepskiej jakości link lub spamerski content spowodowały, że witrynie się oberwało? Nie da się wyjść z sytuacji inaczej niż poprzez zlikwidowanie bezpośredniego źródła problemu, a dodatkowo trzeba zrobić to szybko, zanim negatywne zmiany będą nieodwracalne.
Duże nakłady pracy poświęcone SEO muszą się jednak w końcu opłacić. Po czym poznać, że wprowadzona strategia odnosi sukcesy? Podczas analizowania strony warto zwrócić uwagę na parę wskaźników, których wzrost zawsze pokazuje, że podąża się w dobrym kierunku.
Zwiększenie ruchu na witrynie to główne zadanie SEO. Jeżeli po wprowadzeniu strategii pozycjonowania w życie, tendencje liczby odwiedzin na stronie są zwyżkowe, można założyć, że działania przynoszą skutek. Oznacza to, że strona jest lepiej widoczna w wyszukiwaniach i dociera ze swoją treścią do większej liczby użytkowników.
Ruch, chociaż bardzo pożądany to jeszcze nie wszystko. Konwersja to wskaźnik, który pokazuje ilu z odwiedzających rejestruje się na stronie, zapisuje na newsletter, wypełnia ankiety czy dokonuje zakupów. Jej rosnąca wartość oznacza, że strona cieszy się zaufaniem i przekonuje do siebie nowych użytkowników.