A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Model abonamentowy

Model abonamentowy – co to jest i dlaczego jest tak popularny?

Netflix, Spotify, Adobe Creative Cloud, a w naszej branży – Semrush i Ahrefs. Dziś praktycznie wszyscy szukają sposobu na to, aby oferować swoje usługi w modelu abonamentowym. Dlaczego jest on aż tak opłacalny? O tym, między innymi, powiemy w poniższym wpisie.

Abonamentowy model biznesowy – na czym polega?

Model abonamentowy to strategia biznesowa, w której firma udostępnia klientom dostęp do swoich produktów/usług za regularną (najczęściej comiesięczną lub coroczną) opłatą. Klient może w każdej chwili zrezygnować z usługi lub, jeśli jest z niej zadowolony, odnawiać dostęp po upływie cyklu płatności.

Przykładów wykorzystania takiego podejścia do sprzedaży usług są tysiące – i niektóre z nich pamiętają, z dużym zapasem, czasy przedinternetowe.

  • Prenumeraty gazet są chyba najlepszym przykładem fizycznego abonamentu; dziś wiele z nich przeniosło się oczywiście do świata cyfrowego.
  • W modelu abonamentowym działa zdecydowana większość firm oferujących dietę pudełkową… oraz siłowni i klubów fitness, ze swoimi karnetami.
  • Dziś jednak model subskrypcyjny kojarzy się przede wszystkim z platformami streamingowymi – Netflixem czy Spotify.
  • Większość profesjonalnych programów – od pakietu Microsoft Office po usługę Adobe Creative Cloud – również jest dostępna w abonamencie; w przypadku usług chmurowych (AWS, Google Cloud) czy biznesowego oprogramowania SaaS (takiego jak Salesforce, Hubspot czy, ze świata SEO – Semrush) to wręcz reguła.
  • Na zasadzie subskrypcji swoją pracę rozlicza też wiele agencji marketingowych, firm zajmujących się obsługą prawną i księgową czy… freelancerów – zakładając, że charakter ich usług zakłada długoterminową współpracę.

Dlaczego model abonamentowy zdominował tyle branż?

Model abonamentowy jest po prostu niezwykle wygodny – zarówno z perspektywy klienta, jak i z biznesowego punktu widzenia.

Jeśli jesteś klientem – abonament daje Ci pewność, że w każdym miesiącu zapłacisz za dostęp do danej usługi dokładnie tyle samo (jeśli oczywiście firma nie podwyższy cen). Nie jesteś też przywiązany do produktu/usługi – w każdej chwili możesz z niej zrezygnować, bez żadnych konsekwencji. 

Jeśli zaś oferujesz usługę w modelu abonamentowym – cóż, wtedy można wymienić długą listę zalet takiej strategii:

  • zyskujesz stabilność finansową – masz stały dopływ przychodów i jesteś w stanie, miesiąc w miesiąc, oszacować, ile zarobisz (znów, pod warunkiem że klienci nie zaczną masowo rezygnować z Twojej oferty); a to z kolei przekłada się na większy komfort przy planowaniu kolejnych działań i inwestycji, zwłaszcza tych długoterminowych;
  • budujesz długotrwałą relację z klientem – każdy kolejny miesiąc, w którym Twój klient przedłuża subskrypcję na Twoje usługi, wzmacnia więź między nim a marką; po latach subskrybowania tej samej usługi wielu klientów – siłą przyzwyczajenia – nawet nie myśli o tym, aby rozglądać się za konkurencyjny markami;
  • możesz dostarczać swoim klientom coś więcej niż konkurencja – z każdym miesiącem wiesz coraz więcej o kliencie – jak korzysta z Twoich usług, jakie ma preferencje. W przypadku platform streamingowych przekłada się to na trafniejsze rekomendacje treści; siłownia albo firma cateringowa może np. proponować klientom zniżki na wybrane usługi;
  • możesz łatwiej rozszerzać swoją ofertę o nowe usługi – nie musisz za każdym razem przekonywać klientów do ich wykupienia, wystarczy, że dołączysz je do swojego pakietu/abonamentu/subskrypcji.

Krótko mówiąc, model abonamentowy jest świetnym sposobem na stabilizację przychodów i stopniowe skalowanie działalności. Nie tylko daje pewność co do tego, jak będzie wyglądał cash flow w ciągu najbliższych miesięcy, ale także pozwala skupić się nie tyle na przyciąganiu nowych klientów (choć to też jest ważne), co na utrzymywaniu i budowaniu relacji z tymi już zdobytymi. Naturalnie, nie każda firma jest w stanie wdrożyć taki model – ale jest on o wiele powszechniejszy, niż może się wydawać. Warto więc zastanowić się, czy i Twoich usług nie dałoby się zaoferować w formie subskrypcji.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!