Model abonamentowy – co to jest i dlaczego jest tak popularny?
Netflix, Spotify, Adobe Creative Cloud, a w naszej branży – Semrush i Ahrefs. Dziś praktycznie wszyscy szukają sposobu na to, aby oferować swoje usługi w modelu abonamentowym. Dlaczego jest on aż tak opłacalny? O tym, między innymi, powiemy w poniższym wpisie.
Abonamentowy model biznesowy – na czym polega?
Model abonamentowy to strategia biznesowa, w której firma udostępnia klientom dostęp do swoich produktów/usług za regularną (najczęściej comiesięczną lub coroczną) opłatą. Klient może w każdej chwili zrezygnować z usługi lub, jeśli jest z niej zadowolony, odnawiać dostęp po upływie cyklu płatności.
Przykładów wykorzystania takiego podejścia do sprzedaży usług są tysiące – i niektóre z nich pamiętają, z dużym zapasem, czasy przedinternetowe.
- Prenumeraty gazet są chyba najlepszym przykładem fizycznego abonamentu; dziś wiele z nich przeniosło się oczywiście do świata cyfrowego.
- W modelu abonamentowym działa zdecydowana większość firm oferujących dietę pudełkową… oraz siłowni i klubów fitness, ze swoimi karnetami.
- Dziś jednak model subskrypcyjny kojarzy się przede wszystkim z platformami streamingowymi – Netflixem czy Spotify.
- Większość profesjonalnych programów – od pakietu Microsoft Office po usługę Adobe Creative Cloud – również jest dostępna w abonamencie; w przypadku usług chmurowych (AWS, Google Cloud) czy biznesowego oprogramowania SaaS (takiego jak Salesforce, Hubspot czy, ze świata SEO – Semrush) to wręcz reguła.
- Na zasadzie subskrypcji swoją pracę rozlicza też wiele agencji marketingowych, firm zajmujących się obsługą prawną i księgową czy… freelancerów – zakładając, że charakter ich usług zakłada długoterminową współpracę.
Dlaczego model abonamentowy zdominował tyle branż?
Model abonamentowy jest po prostu niezwykle wygodny – zarówno z perspektywy klienta, jak i z biznesowego punktu widzenia.
Jeśli jesteś klientem – abonament daje Ci pewność, że w każdym miesiącu zapłacisz za dostęp do danej usługi dokładnie tyle samo (jeśli oczywiście firma nie podwyższy cen). Nie jesteś też przywiązany do produktu/usługi – w każdej chwili możesz z niej zrezygnować, bez żadnych konsekwencji.
Jeśli zaś oferujesz usługę w modelu abonamentowym – cóż, wtedy można wymienić długą listę zalet takiej strategii:
- zyskujesz stabilność finansową – masz stały dopływ przychodów i jesteś w stanie, miesiąc w miesiąc, oszacować, ile zarobisz (znów, pod warunkiem że klienci nie zaczną masowo rezygnować z Twojej oferty); a to z kolei przekłada się na większy komfort przy planowaniu kolejnych działań i inwestycji, zwłaszcza tych długoterminowych;
- budujesz długotrwałą relację z klientem – każdy kolejny miesiąc, w którym Twój klient przedłuża subskrypcję na Twoje usługi, wzmacnia więź między nim a marką; po latach subskrybowania tej samej usługi wielu klientów – siłą przyzwyczajenia – nawet nie myśli o tym, aby rozglądać się za konkurencyjny markami;
- możesz dostarczać swoim klientom coś więcej niż konkurencja – z każdym miesiącem wiesz coraz więcej o kliencie – jak korzysta z Twoich usług, jakie ma preferencje. W przypadku platform streamingowych przekłada się to na trafniejsze rekomendacje treści; siłownia albo firma cateringowa może np. proponować klientom zniżki na wybrane usługi;
- możesz łatwiej rozszerzać swoją ofertę o nowe usługi – nie musisz za każdym razem przekonywać klientów do ich wykupienia, wystarczy, że dołączysz je do swojego pakietu/abonamentu/subskrypcji.
Krótko mówiąc, model abonamentowy jest świetnym sposobem na stabilizację przychodów i stopniowe skalowanie działalności. Nie tylko daje pewność co do tego, jak będzie wyglądał cash flow w ciągu najbliższych miesięcy, ale także pozwala skupić się nie tyle na przyciąganiu nowych klientów (choć to też jest ważne), co na utrzymywaniu i budowaniu relacji z tymi już zdobytymi. Naturalnie, nie każda firma jest w stanie wdrożyć taki model – ale jest on o wiele powszechniejszy, niż może się wydawać. Warto więc zastanowić się, czy i Twoich usług nie dałoby się zaoferować w formie subskrypcji.