Answer Engine Optimization (AEO) – co to jest i jak zmienia przyszłość SEO?
Spis treści
Spis treści
Obecnie ChatGPT ma od 800 mln do miliarda aktywnych użytkowników tygodniowo, a to tylko jedno z wielu narzędzi AI, które cieszą się dużą popularnością. Google nie mogło przejść obok tego obojętnie i dostosowało wyniki wyszukiwania tak, aby użytkownicy mogli uzyskiwać odpowiedzi w podobny sposób, jak w tym chacie. Tworząc je, korzysta ze źródeł z różnych stron. Tym samym celem właścicieli witryn powinno już być nie tylko zajmowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, ale również tworzenie treści, które byłyby atrakcyjne dla sztucznej inteligencji. Tutaj pojawia się Answer Engine Optimization (AEO). Co to jest i jak zmienia przyszłość SEO?
Answer Engine Optimization – co to jest?
Answer Engine Optimization oznacza taką optymalizację treści, dzięki której wyszukiwarka będzie wyświetlać w generowanych odpowiedziach content z Twojej witryny. Nie chodzi wyłącznie o działania pod kątem Google Gemini, ale również ChatGPT czy Siri. AEO to nie tylko tworzenie odpowiedniej treści, ale również optymalizacja techniczna witryny, aby algorytmy mogły bez problemów interpretować jej zawartość.
AEO – jak optymalizować treści?
Dzięki nowemu elementowi wyników wyszukiwania otrzymujesz odpowiedź na zadane pytanie bez konieczności przeglądania zawartości stron WWW. Sztuczna inteligencja jest w stanie szybko Ci pomóc i zaprezentować najważniejsze informacje na dany temat. Następnie możesz kliknąć wybrane odnośniki, aby dowiedzieć się więcej.
Aby zwiększyć szanse cytowania Twojej treści w generowanych odpowiedziach, należy:
- Zadbać o przejrzystą strukturę treści – nagłówki, listy i krótkie akapity. Korzystaj z nagłówków opartych na pytaniach.
- Odpowiadać od razu na dane zapytanie bez zbędnych wstępów, tzn. ta odpowiedź powinna się znaleźć już w pierwszym zdaniu nowego akapitu po nagłówku.
- Tworzyć treści rzetelne i eksperckie, aby mogły być uznane za wiarygodne źródło danych.
- Podawać w treściach statystyki, przykłady i konkretne dane, co zwiększa autorytet.
- Dodać sekcję FAQ – zawierającą często zadawane pytania i odpowiedzi na nie. Powinny być zwięzłe i precyzyjne.
- Wykorzystać dane strukturalne – dzięki nim wyszukiwarki lepiej rozumieją treści znajdujące się na stronie.
Czy AEO różni się od SEO?
Analizując czynniki, które mają znaczenie w AEO, możesz mieć wrażenie, że są one bardzo podobne, jak w SEO. Jednak istnieją pewne różnice, a jeden z nich stanowi cel działań. Aby lepiej to przedstawić, posłużyłem się tabelą.
SEO | AEO | |
Główne platformy, pod które prowadzona jest optymalizacja | Wyszukiwarki Google i Bing. Poza tym ogólnie wyniki wyszukiwania oparte na tekście. | Automatycznie udzielane odpowiedzi, czyli featured snippets i Knowledge Graph w Google, asystenci głosowi, czaty AI. |
Rodzaj zapytań | Składające się z kilku słów. | Pełne pytania konwersacyjne i zapytania z długiego ogona. |
Cel | Uzyskanie wysokiej pozycji na zapytanie w wynikach wyszukiwania i pozyskanie odwiedzin. | Wyświetlenie odpowiedzi na zapytanie z Twojej strony. |
Aspekty techniczne, które mają znaczenie | Indeksowalność, dostosowanie do urządzeń mobilnych, szybkość witryny. | To samo, plus dane strukturalne i taka budowa treści, która ułatwia odnalezienie odpowiedzi. |
Zaangażowanie użytkownika | Użytkownik klika i może angażować się w treść witryny. | Odbiorca może pozyskać odpowiedź bez klikania odnośnika. Natomiast można tutaj mówić o pośrednim budowaniu zaangażowania użytkownika, który dowiaduje się o Twojej marce i może ją zapamiętać |
Jak AEO zmienia przyszłość SEO?
AEO można uznać za naturalną ewolucję SEO, odpowiedź na preferencje internautów. Coraz więcej użytkowników będzie korzystać z odpowiedzi wygenerowanych. Rośnie również popularność chatów AI. Dostosowanie treści pod kątem jej użycia w takich narzędziach jest krokiem niezbędnym, aby maksymalnie wykorzystać potencjał ruchu i budowania marki, jaki zapewniają wyszukiwarki i wspomniane chaty. To niezbędne dla Twojego biznesu.