Agent AI – co to jest, jak działa i do czego służy? Przewodnik dla początkujących
Spis treści
Spis treści
AI odmienia biznes. Zadania, które dotąd wymagały zaangażowania człowieka, w wielu przypadkach mogą być wykonywane za pomocą sztucznej inteligencji, ale jednocześnie imitować ludzkie zachowania. Agent AI jest systemem, dzięki któremu określone zadania w Twojej firmie mogą być wykonywane autonomicznie. Jak to działa? Dowiedz się więcej o agentach AI.
Czym jest agent AI?
Agent AI to program lub system oparty na sztucznej inteligencji, który zaprojektowano w celu wykonywania określonych zadań. Przetwarza informacje i podejmuje decyzje. Nie jest tym samym co chatbot AI, który reaguje na polecenia użytkownika. Agent podejmuje decyzje autonomicznie. Nie potrzebuje stałego nadzoru człowieka, jest w stanie rozwiązywać złożone problemy i optymalizować procesy. Uczy się na podstawie doświadczeń. Dzięki ich rozwojowi automatyzowane są rutynowe działania.
Z analizy przeprowadzonej przez PwC w 2025 roku wynika, że 79% liderów biznesowych już zgłosiło pewien poziom wdrożenia agentów AI.
Źródło: https://www.pwc.com/us/en/tech-effect/ai-analytics/ai-agent-survey.html
Według Precedence Research globalny rynek agentów AI ma osiągnąć wartość 236,03 mld USD do 2034 r., przy zaledwie 7,92 mld USD w 2025 roku.
Źródło: https://finance.yahoo.com/news/ai-agents-market-size-worth-144400570.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAEn4vdqL6Fh_xqUGtLcErof6R4apcBEG3gp_MajZmrnsZ_Ex5qIIUrYGTUpS8n4h4hI8j3f_WUP9K0hJL5NZbTFQce
Jak działa agent AI?
Agent AI wykorzystuje dostępne dane, aby odpowiednio reagować, ale bazuje nie tylko na nich. Uczy się, dzięki czemu jest w stanie doskonalić swoje działania. Dlatego kolejne doświadczenia i dodatkowe dane powodują, że uzyskiwane wyniki mogą być coraz lepsze.
Najczęściej działanie agenta AI rozpoczyna się od analizy informacji, a następnie podjęcia decyzji na podstawie wzorców dostosowanych do warunków danej sytuacji. Uczenie może być nadzorowane przez człowieka lub odbywać się w pełni autonomicznie.
Agent AI działa dzięki połączeniu frameworków i algorytmów, które zostały zaprojektowane do podejmowania decyzji. Jest w stanie przetwarzać ogromną ilość danych. Frameworki stanowią podstawę, natomiast ważną rolę odgrywają technologie wspierające agenta. Mowa tutaj o uczeniu maszynowym (agent może się uczyć i doskonalić wyniki), NLP (jasna komunikacja między ludźmi i agentami) i widzenie komputerowe (percepcja danych wizualnych).
Źródło: https://dev.arcxp.com/blog/exploring-ai-agents/
Agent AI i Chatbot AI – podobieństwa i różnice
Jak wspomniałem, mowa o różnych terminach, przy czym występują między nimi podobieństwa i różnice. Po pierwsze mają inną zasadę działania. Celem agentów AI jest pomaganie użytkownikom w określonych zadaniach poprzez angażowanie się w rozmowy. Agent AI rozwiązuje natomiast złożone problemy oraz podejmuje decyzje i działania bez udziału użytkownika. Chatbot reaguje na podstawie danych wprowadzonych przez człowieka. Zazwyczaj ma formę interfejsu konwersacyjnego. Natomiast w przypadku agenta AI możliwa jest taka sama forma lub jego działanie w tle.
Do podobieństw należy przetwarzanie języka naturalnego (NLP) do zrozumienia danych wyjściowych. W wielu przypadkach są połączone z systemami zewnętrznymi i zasilane przez LLM-y (modele językowe wyszkolone na dużej ilości danych).
W jakich branżach zastosowanie mają agenci AI?
Takie systemy mają zastosowanie w wielu branżach – przede wszystkim w zakresie obsługi klienta, ale nie tylko. Na pewno wśród nich należy wymienić:
- Finanse – do oceny ryzyka inwestycyjnego i wykrywania nadużyć.
- Rolnictwo – prognozowanie plonów i optymalizacja podlewania.
- Cyberbezpieczeństwo – reagowanie na zagrożenia sieciowe.
- Medycyna – do analizy obrazów medycznych i historii choroby pacjenta.
Kolejne lata z pewnością będą stały pod znakiem coraz powszechniejszego zastosowania agentów AI w biznesie i zwiększania ich możliwości.