Czym jest LLMO i jak wpływa na strategie SEO?
Spis treści
Spis treści
Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest powszechnie jako skuteczna wyszukiwarka internetowa. Chat GPT chce przejąć rolę Google i stać się najważniejszym narzędziem do odnajdywania interesujących nas informacji w sieci. Jednak automatyczne wyszukiwanie danych wiąże się również z odpowiednim podejściem do pozycjonowania treści. Tego typu kwestie powiązane są z LLMO (Large Language Model Optimization), czyli optymalizacji treści pod duże modele językowe. Co warto wiedzieć na ten temat?
Zdj 1. LLMO wpływa na budowanie pozycji w wyszukiwarkach AI np. Chat GPT
Źródło: https://www.pexels.com/photo/webpage-of-chatgpt-a-prototype-ai-chatbot-is-seen-on-the-website-of-openai-on-a-smartphone-examples-capabilities-and-limitations-are-shown-16629368/
LLMO znacznie zmienia zasady działania wyszukiwarek internetowych i w istotny sposób wpływa na współczesne podejście do SEO. Planując pozycjonowanie stron musimy nie tylko uwzględnić optymalizację pod tradycyjne wyszukiwarki, ale też narzędzia AI.
Co to jest LLMO?
LLMO (Large Language Model Optimization) to optymalizacja dużych modeli językowych. Po co wykonuje się tego typu działania? Mają one wpływ na wydajność, dokładność i efektywność wyszukiwania. W skuteczny sposób przetwarzają język naturalny i SEO, zapewniając użytkownikom treści idealnie dopasowane do ich potrzeb i zainteresowań.
Proces ten odbywa się na bazie uczenia maszynowego, którego zadaniem jest takie przetworzenie danych, aby te mogły być wyświetlanie w formie użytkowego i w pełni naturalnego języka.
Łącznie LLMO oparte jest na czterech głównych filarach działania:
- Dostrajanie – z angielskiego “fine-tuning”. To dostosowanie modelu do zadań lub dziedzin poprzez trenowanie go na coraz bardziej wyspecjalizowanych danych.
- Kwantyzacja – zmniejszanie precyzji obliczeń w celu zwiększenia efektywności pracy, poprawy szybkości działania i zmniejszenia zasobów.
- Przycinanie – z angielskiego to “pruning”. Polega na usuwaniu niepotrzebnych warstw modelu, w celu przyspieszenia go.
- Destylacja wiedzy – z ang. “knowledge distillation”. Polega na przekazywaniu wiedzy z jednego, dużego, ale wypracowanego modelu do mniejszego już. Dzięki temu uzyskuje się lżejszy i szybszy model o prawie takiej samej dokładności.
Jak LLMO wpływa na SEO?
Czy LLMO vs SEO w formie tradycyjnej różnią się od siebie diametralnie? Nie do końca. LLMO jest podobne w funkcjonowaniu do znanej nam wersji SEO. Wytyczne wyszukiwarek są bowiem niezmienne i cały czas opierają się na słowach kluczowych, a także dopasowaniu contentu do odpowiadania na pytania użytkowników i ich zapotrzebowanie.
Zmienia się wyłącznie technologia optymalizacji. W tym kontekście należy pamiętać, że SEO LLMO wpływa przede wszystkim na strategię marketingową. Przy użyciu dużych modeli językowych należy wdrażać dokładnie opracowaną treść. Jaką przede wszystkim taką, która wykorzystuje analizę trendów, prawidłowo przygotowane meta tagi, tytuły i opisy stron internetowych oraz analizę treści konkurencji.
Konieczne jest też wdrożenie działań znanych jako SEO AI. Co to takiego? Chodzi o precyzyjne odpowiadanie na zapytania użytkowników w treściach, linkowanie kontekstowe (to znaczy tak, aby seria artykułów łączyła się ze sobą tematycznie, tworząc logiczną całość), tworzenie treści w przystępnym języku oraz regularna aktualizacja i weryfikacja treści pod kątem np. najświeższych danych.
Istotne jest również prawidłowe, techniczne SEO (oparte na najnowszych wytycznych Core Update Google), wdrożenie zasady E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) i dopasowanie strony do intencji użytkowników.
Zdj 2. Przy LLMO musisz zwrócić uwagę na wiele elementów
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/ai-generated-business-technology-9106916/
SEO LLMO – na co zwrócić uwagę, układając strategię pozycjonowania?
SEO LLMO musisz uwzględnić przy układaniu strategii pozycjonowania. Podczas układania planu pod SEO zwróć uwagę m.in. na zmieniające się wytyczne Google (wprowadzane w ramach kolejnych Core Update), a także kwestie aktualności treści. SEO AI LLMO bardzo dużą rolę przykłada zawartości i wiarygodności.
Oznacza to, że strategia pozycjonowania będzie pełniła znaczną rolę, a samo linkowanie, wdrażanie słów kluczowych i optymalizowanie tych elementów w SEO nie wystarczy. Istotnie należy skupiać się na kontekstowych elementach budowania treści na stronie internetowej, a także wdrażaniu kolejnych zmian technicznych pod Google.