4
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Multi-channel marketing

Co to jest Multi-channel marketing?

Multi-channel marketing

Stworzenie nowoczesnego i profesjonalnego wizerunku marki oraz utrzymywanie spójnej komunikacji z odbiorcą jest jednym z fundamentów sukcesu biznesowego. Chcąc skutecznie docierać do klientów na różnych platformach, należy wdrożyć odpowiednią strategię marketingową. Odpowiednim rozwiązaniem jest Multi-Channel Marketing.

Czym jest Multi-Channel marketing?

Multi-Channel Marketing to strategia marketingowa, która – podobnie jak Cross-Channel Marketing – wykorzystuje różne kanały komunikacji i sprzedaży, aby dotrzeć do swoich klientów i zbudować spójny wizerunek marki. Strategia ta obejmuje zatem zarówno tradycyjne kanały, takie jak sklepy stacjonarne czy telewizja, jak i kanały cyfrowe: media społecznościowe, pocztę elektroniczną czy strony internetowe. Od Cross-Channel Marketingu odróżnia ją to, że poszczególne kanały nie są ze sobą w pełni zintegrowane.

Mówiąc więc o specyficznych cechach Multi Channel Marketingu, powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • zróżnicowane kanały komunikacji – dzięki wdrożeniu takiej strategii klient może zetknąć się z marką na różnych platformach: od sklepu e-commerce, przez social media i e-mail marketing, po fizyczne punkty sprzedaży;
  • elastyczność w dotarciu do klienta – firma dostosowuje swoje komunikaty do specyfiki każdego kanału, ale zachowuje jednolity przekaz marki. Celem jest stworzenie spójnego wizerunku marki oraz stylu komunikacji z odbiorcą: zarówno pod kątem języka, jak i estetyki;
  • skalowalność – Multi-Channel Marketing e-commerce pozwala na szybkie rozszerzanie działań marketingowych na nowe rynki i platformy;
  • lepsze dostosowanie oferty do preferencji klientów – każdy kanał może służyć różnym celom, dzięki czemu firma może lepiej zrozumieć preferencje swoich klientów i dostosować ofertę.

Jak Multi-Channel Marketing wygląda w praktyce? Dobrym przykładem może być Apple. Ta amerykańska firma ma zarówno sklepy internetowe, jak i stacjonarne. Te drugie służą jednak przede wszystkim jako miejsce styku z klientem. Większość sprzedaży w Apple odbywa się za pośrednictwem e-commerce, dlatego punkty stacjonarne stanowią tylko jego uzupełnienie: konsumenci wiedzą, że w fizycznym sklepie mogą zapoznać się z urządzeniami Apple, nie odczuwając jednocześnie przytłoczenia i presji zakupu. Tym samym wizyta w takim sklepie staje się doświadczeniem wzbogacającym, które często poprzedza kupno MacBooka, czy iPhone’a online.

Zwróć też uwagę na estetyczną spójność sklepów stacjonarnych Apple z wizerunkiem marki. Dzięki niej marka jawi się w oczach klientów jako bardziej nowoczesna i prestiżowa.

Jakie zalety ma Multi-Channel Marketing w e-commerce?

Oczywiście, nie każdy ma możliwość przeprowadzenia strategii marketingowej na miarę Apple. Jednak wspomniany przykład dobrze pokazuje, że wdrożenie Multi-Channel Marketingu niesie ze sobą wiele korzyści, takich jak:

  • zwiększona widoczność marki – korzystanie z wielu kanałów pozwala firmom dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Klienci mogą natknąć się na markę na różnych platformach, co zwiększa widoczność marki, a co za tym idzie – jej rozpoznawalność;
  • zwiększenie zaangażowania klientów – wielokanałowe podejście angażuje klientów na różnych poziomach i etapach ich ścieżki zakupowej (zwróć uwagę na remarketing), co zwiększa prawdopodobieństwo interakcji z marką;
  • lepsze doświadczenie klienta – Multi-Channel Marketing zapewnia spójne doświadczenie we wszystkich kanałach, co zwiększa wygodę zakupów i buduje lojalność klientów;
  • większe możliwości personalizacji – wykorzystanie danych z różnych źródeł pozwala tworzyć spersonalizowane kampanie marketingowe, które lepiej odpowiadają potrzebom klientów;
  • zwiększenie sprzedaży – dobre wykorzystanie różnych kanałów zwiększa liczbę punktów styku z klientem, co finalnie powinno przyczynić się do wzrostu konwersji i sprzedaży.

Multi-Channel Marketing – o czym warto pamiętać?

Należy mieć świadomość tego, że wdrożenie i zarządzanie kampaniami na wielu platformach wiąże się z wyższymi kosztami – zarówno w kontekście zasobów ludzkich, jak i rozwiązań technologicznych. Co więcej, trudnością może być utrzymanie spójności komunikacji w różnych kanałach, zwłaszcza jeśli każdy wymaga innej formy interakcji z klientem.

Jednak mimo tych wyzwań, Multi-Channel Marketing – podobnie jak Omnichannel Marketing – jest jedną z najefektywniejszych strategii marketingowych. Inwestycja w spersonalizowaną komunikację na różnych kanałach może przynieść firmom wymierne korzyści w postaci lojalności klientów oraz wzrostu sprzedaży.

Witold Regulski

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!