A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Format JPG – co to jest?

Zdjęcia odgrywają ważną rolę na stronach WWW. Przyciągają uwagę, pomagają sprzedać produkt czy też zaprezentować to, co opisujesz. Powinny być wysokiej jakości i nie spowalniać ładowania witryny. Jednym z najpopularniejszych formatów plików graficznych wykorzystywanych w sieci jest JPG. Co warto o nim wiedzieć? Czy to najlepszy wybór na stronę WWW? 

Co to jest JPG?

JPG, nazywany również JPEG (Joint Photographic Experts Group), to format graficzny, w którym zastosowano kompresję stratną. Pozwala zredukować rozmiar pliku bez znaczącej utraty jakości. Jego zaletą jest to, że mimo kompresji zachowuje szczegóły w zdjęciach i złożonej kolorystyce. Według analizy W3techs z plików graficznych w tym formacie korzysta ponad 75% stron w sieci. Wyprzedza go jedynie format PNG (Portable Network Graphic). 

JPG

Źródło: https://w3techs.com/technologies/overview/image_format

W zależności od poziomu kompresji możesz diametralnie zmienić rozmiar pliku bez dużej utraty jakości zdjęcia. Poniżej przykład przeprowadzonego testu. 

JPG

Źródło: https://www.reasoft.com/tutorials/web/plastic.html

Różnica między tymi grafikami jest zauważalna gołym okiem, ale zwróć uwagę, jak skrócił się czas potrzebny na załadowanie pliku.

Najważniejsze cechy formatu JPG

Jak już wiesz, dzięki temu formatowi możesz uzyskać zdjęcia o zadowalającej jakości przy zachowaniu stosunkowo małego rozmiaru pliku. Oto najważniejsze cechy JPG:

  • Kompresja stratna – działa tak, że usuwa ze zdjęcia mniej istotne dane, dzięki czemu nawet przy wysokim poziomie kompresji jakość pozostaje zadowalająca. 
  • Umożliwia zastosowanie pełnej gamy kolorów – z tego powodu dobrze sprawdza się w przypadku zdjęć o dużym poziomie szczegółowości. 
  • Dużo lepiej sprawdza się do zapisu ilustracji czarno-białych (w porównaniu do formatu GIF).
  • Nie jest dobrym rozwiązaniem dla ikonek nawigacyjnych, miniatur, prostych obrazków, ilustracji z dużym obszarem jednolitego koloru.
  • Możesz ustalić stopień kompresji, a tym samym decydować o jakości zdjęcia i rozmiarze. 

Kompresja JPG – jak to działa?

Jak już wiesz, kompresja JPG jest kompresją stratną. Rozmiar pliku zmniejsza się poprzez usunięcie niektórych elementów z grafiki. Możesz procentowo określić stopień kompresji i skorzystać przy tym z przeróżnych darmowych programów, takich jak Caesium czy Fotosizer, ewentualnie narzędzi online. Jeśli chcesz utrzymać zadowalającą jakość zdjęcia, w przypadku dużych stosuj kompresję około 50%, a małych ilustracji – 75%. Technicznie kompresja przebiega następująco:

  • Ilustracja jest dzielona na strefy barw układane w kwadratowe kształty.
  • Dochodzi do oddzielenia informacji o jaskrawości i odcieniach kolorów.
  • Zapisywane są informacje o różnicach między grupami pikseli.

W dużym poziomie kompresji zdjęcie zajmuje bardzo mały rozmiar, ale nie nadaje się do użytku. Oto, do jakiej postaci doprowadziła zbyt duża kompresja wcześniej pokazanego zdjęcia. 

JPG

Źródło: https://www.reasoft.com/tutorials/web/plastic.html

JPG a pozycjonowanie – jaki format grafiki jest najlepszy?

Jednym z czynników rankingowych Google są współczynniki Core Web Vitals. Priorytetem jest szybkie ładowanie strony – to czynnik istotny nie tylko ze względu na SEO, ale również dla użytkowników. Ma istotny wpływ na konwersję. Jaki format jest optymalny, jeśli chcesz, aby witryna była zoptymalizowana pod oczekiwania algorytmu Google? PNG czy JPG? A może zupełnie inny?

PNG również można kompresować. Obsługuje do 16 milionów kolorów, natomiast zajmuje więcej powierzchni dyskowej niż JPG. Natomiast plusem tego formatu jest obsługa grafiki z przezroczystym tłem. 

Obecnie istnieją już nowoczesne formaty plików graficznych, które zapewniają większą kompresję i lepszą jakość niż JPG, które przecież powstało w 1992 roku. Chodzi tutaj głównie o WebP, AVIF i JPEG XL. Według wielu specjalistów najlepszym kompromisem między jakością i rozmiarem pliku jest WebP, dzięki któremu Twoja strona może zajmować diametralnie mniejszą powierzchnię. 

Jeśli korzystasz z systemu WordPress, zainstaluj bezpłatny plugin Converter for Media, który automatycznie zmieni format plików graficznych. W przypadku dużych stron z wieloma plikami graficznymi witryna może zajmować nawet o setki MB mniejszą powierzchnię niż w formacie JPG. 

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!