Brand book – co to takiego ? Wyjaśniamy
Na skróty
Identyfikacja wizualna musi być spójna. Każdy, kto korzysta z logo Twojej firmy, powinien wiedzieć, jak to robić – jakie użycie jest odpowiednie. Chodzi m.in. o dopasowanie kolorystyki, ale nie tylko. W tym celu opracowuje się księgę znaku, która zawiera wskazówki dotyczące użycia logo, kolorów czy czcionek. Sprawdź, co to jest brand book, co zawiera i jak z niego korzystać.
Brand book – co to jest?
Księga znaku to nic innego jak instrukcja obsługi logo. Dzięki niej graficy czy video makerzy wiedzą, jak zastosować logo w materiałach reklamowych, na stronach WWW, ulotkach czy wizytówkach. Brand book pokazuje, jak korzystać z logo w różnych przypadkach, aby zachować spójność wizualną marki i zmniejsza ryzyko jego niepoprawnego zastosowania.
Brand book może mieć postać elektroniczną lub drukowaną. Dzięki księdze znaku możliwe jest wykorzystanie w pełni potencjału logo. Brand book występuje w wariantach podstawowym i rozszerzonym. W pierwszym przypadku zawiera informacje dotyczące kolorystyki, konstrukcji czy pola ochronnego. W wersji rozszerzonej znajdują się bardziej szczegółowe informacje łącznie z konkretnymi przykładami wykorzystania logo na różnych materiałach.
Dopracowujesz brand marketing? Zatem zadbaj również o księgę znaku.
Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/ultimate-guide-crafting-your-brandbook-publuu-kadyf/
Brand book – na jakie pytania odpowiada?
Księgę znaku powinna mieć nie tylko marka premium. To rozwiązanie, które ma zastosowanie w przypadku każdej firmy, która chce, aby jej logo było wykorzystywane spójnie. Brand book zapewnia odpowiedzi na wiele pytań, takich jak:
- Jakie są alternatywne wersje logo?
- W jaki sposób marka powinna używać logo na różnych materiałach graficznych?
- Z jakich kolorów powinni korzystać twórcy materiałów, którzy będą używać logo?
- Jaką topografię zastosować w materiałach firmowych?
Dzięki księdze znaków przekazy marketingowe będą jednorodne, co ułatwi klientom zapamiętanie marki i skojarzenie jej. To ważny element w komunikacji.
Korzystanie z brand booka – kluczowe zalety
Z księgi znaków korzystają nie tylko duże przedsiębiorstwa. Twoja marka osobista również może zyskać, jeśli masz przygotowany brand book i przekażesz go osobom odpowiedzialnym za tworzenie elementów wizualnych. Dzięki księdze znaków:
- Materiały będą powstawać szybciej, łatwiej i taniej – projektanci otrzymują szczegółowe wytyczne dotyczące parametrów, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko, że otrzymasz nie to, na czym Ci zależy.
- Zwiększy się rozpoznawalność marki – poprzez branding nadajesz jej określone cechy, z którymi chcesz, aby była kojarzona. Brand book ułatwia Ci uzyskanie takiego efektu. Poza tym, dzięki spójności materiałów, klienci będą zapamiętywać markę i utożsamiać się z nią. Nie odniosą wrażenia, że dany materiał może pochodzić od zupełnie innej firmy.
- Unikniesz nieporozumień – dzięki dokładnemu opisaniu szczegółów dotyczących używania logo zmniejszasz ryzyko, że uzyskane materiały nie będą zgodne z oczekiwaniami.
Aby odnieść takie korzyści, brand book musi być dopracowany. Dlatego też warto rozmawiać z zespołem o jego zawartości, konsultować poszczególne zapisy.
Księga znaku – z czego się składa?
Wiesz już, po co powstaje brand book i czego dotyczy. Strategia marki obejmuje m.in. wymyślenie nazwy, stworzenie logo oraz opracowanie hasła. Księga znaku dostarcza szczegółów związanych z samym logiem. Oto, co najczęściej zawiera brand book:
- Podstawowa forma znaku – logo w wersji poziomej i pionowej. Możesz pokazać logo umieszczone zgodnie z przyjętymi zasadami na wybranym elemencie graficznym.
- Konstrukcja znaku – często w tej części księgi prezentuje się logo na siatce. Podaje się również, z ilu modułów składa się jego konstrukcja.
- Pole ochronne i pole podstawowe znaku – chodzi tutaj o przestrzeń wokół znaku, która nie powinna być naruszona.
- Kolorystyka znaku – księga znaku powinna opisywać kolory w sygnecie (sam symbol graficzny) i kolory czcionek w znaku firmowym.
Źródło: https://altcraft.com/blog/brand-book-for-your-company
- Typografia – określa czcionki wykorzystane w nazwie firmy czy sloganie.
- Skalowanie znaku – minimalny rozmiar, do którego możesz zmniejszyć logo.
- Modyfikacje znaku – wymień najczęściej popełniane błędy związane z używaniem logo, np. zmiana kolorystyki czy rozciągnięcie znaku. Podkreśl, jak duże znaczenie ma trzymanie się zasad określonych w brand booku.
Jak widzisz, księga znaku ma bardzo duże znaczenie. To ważny element, jeśli chodzi o branding marki. Nie jest to rozwiązanie stosowane wyłącznie przez największych graczy rynkowych. Jeśli przygotujesz księgę znaku, z czasem to docenisz i zauważysz wiele korzyści.