A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Brand book (księga znaku)

Brand book – co to takiego ? Wyjaśniamy

Identyfikacja wizualna musi być spójna. Każdy, kto korzysta z logo Twojej firmy, powinien wiedzieć, jak to robić – jakie użycie jest odpowiednie. Chodzi m.in. o dopasowanie kolorystyki, ale nie tylko. W tym celu opracowuje się księgę znaku, która zawiera wskazówki dotyczące użycia logo, kolorów czy czcionek. Sprawdź, co to jest brand book, co zawiera i jak z niego korzystać.

Brand book – co to jest?

Księga znaku to nic innego jak instrukcja obsługi logo. Dzięki niej graficy czy video makerzy wiedzą, jak zastosować logo w materiałach reklamowych, na stronach WWW, ulotkach czy wizytówkach. brand book pokazuje, jak korzystać z logo w różnych przypadkach, aby zachować spójność wizualną marki i zmniejsza ryzyko jego niepoprawnego zastosowania. 

Brand book może mieć postać elektroniczną lub drukowaną. Dzięki księdze znaku możliwe jest wykorzystanie w pełni potencjału logo. Brand book występuje w wariantach podstawowym i rozszerzonym. W pierwszym przypadku zawiera informacje dotyczące kolorystyki, konstrukcji czy pola ochronnego. W wersji rozszerzonej znajdują się bardziej szczegółowe informacje łącznie z konkretnymi przykładami wykorzystania logo na różnych materiałach. 

Dopracowujesz brand marketing? Zatem zadbaj również o księgę znaku.

Brand book (księga znaku)

Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/ultimate-guide-crafting-your-brandbook-publuu-kadyf/

Brand book – na jakie pytania odpowiada?

Księgę znaku powinna mieć nie tylko marka premium. To rozwiązanie, które ma zastosowanie w przypadku każdej firmy, która chce, aby jej logo było wykorzystywane spójnie. Brand book zapewnia odpowiedzi na wiele pytań, takich jak:

  • Jakie są alternatywne wersje logo?
  • W jaki sposób marka powinna używać logo na różnych materiałach graficznych? 
  • Z jakich kolorów powinni korzystać twórcy materiałów, którzy będą używać logo?
  • Jaką topografię zastosować w materiałach firmowych?

Dzięki księdze znaków przekazy marketingowe będą jednorodne, co ułatwi klientom zapamiętanie marki i skojarzenie jej. To ważny element w komunikacji. 

Korzystanie z brand booka – kluczowe zalety

Z księgi znaków korzystają nie tylko duże przedsiębiorstwa. Twoja marka osobista również może zyskać, jeśli masz przygotowany brand book i przekażesz go osobom odpowiedzialnym za tworzenie elementów wizualnych. Dzięki księdze znaków:

  • Materiały będą powstawać szybciej, łatwiej i taniej – projektanci otrzymują szczegółowe wytyczne dotyczące parametrów, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko, że otrzymasz nie to, na czym Ci zależy. 
  • Zwiększy się rozpoznawalność marki – poprzez branding nadajesz jej określone cechy, z którymi chcesz, aby była kojarzona. Brand book ułatwia Ci uzyskanie takiego efektu. Poza tym, dzięki spójności materiałów, klienci będą zapamiętywać markę i utożsamiać się z nią. Nie odniosą wrażenia, że dany materiał może pochodzić od zupełnie innej firmy.
  • Unikniesz nieporozumień – dzięki dokładnemu opisaniu szczegółów dotyczących używania logo zmniejszasz ryzyko, że uzyskane materiały nie będą zgodne z oczekiwaniami.

Aby odnieść takie korzyści, brand book musi być dopracowany. Dlatego też warto rozmawiać z zespołem o jego zawartości, konsultować poszczególne zapisy.

Księga znaku – z czego się składa?

Wiesz już, po co powstaje brand book i czego dotyczy. Strategia marki obejmuje m.in. wymyślenie nazwy, stworzenie logo oraz opracowanie hasła. Księga znaku dostarcza szczegółów związanych z samym logiem. Oto, co najczęściej zawiera brand book:

  • Podstawowa forma znaku – logo w wersji poziomej i pionowej. Możesz pokazać logo umieszczone zgodnie z przyjętymi zasadami na wybranym elemencie graficznym. 
  • Konstrukcja znaku – często w tej części księgi prezentuje się logo na siatce. Podaje się również, z ilu modułów składa się jego konstrukcja. 
  • Pole ochronne i pole podstawowe znaku – chodzi tutaj o przestrzeń wokół znaku, która nie powinna być naruszona.
  • Kolorystyka znaku – księga znaku powinna opisywać kolory w sygnecie (sam symbol graficzny) i kolory czcionek w znaku firmowym. 

Brand book (księga znaku)

Źródło: https://altcraft.com/blog/brand-book-for-your-company

  • Typografia – określa czcionki wykorzystane w nazwie firmy czy sloganie.
  • Skalowanie znaku – minimalny rozmiar, do którego możesz zmniejszyć logo. 
  • Modyfikacje znaku – wymień najczęściej popełniane błędy związane z używaniem logo, np. zmiana kolorystyki czy rozciągnięcie znaku. Podkreśl, jak duże znaczenie ma trzymanie się zasad określonych w brand booku. 

Jak widzisz, księga znaku ma bardzo duże znaczenie. To ważny element, jeśli chodzi o branding marki. Nie jest to rozwiązanie stosowane wyłącznie przez największych graczy rynkowych. Jeśli przygotujesz księgę znaku, z czasem to docenisz i zauważysz wiele korzyści. 

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!