A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Branded keywords

Co to jest Branded keywords?

Branded keywords

Brandowe słowa kluczowe (ang. branded keywords) spośród wielu rodzajów fraz wyróżnianych w terminologii SEO charakteryzuje fakt, że ich człon stanowią nazwy własne firm i marek lub też nieodłącznie powiązanych z nimi produktów. Dane wyrażenie jest przy tym określane jako brandowe wyłącznie w kontekście strony internetowej konkretnego, tworzącego ją brandu. Oznacza to, że np. hasło bluzy Adidas jest brandowym słowem kluczowym dla strony tego producenta, ale już nie dla sieci jego dystrybutorów czy innych traktujących o nim serwisów. Dowiedz się więcej o brandowych słowach kluczowych.

Branded keywords są poniekąd wyznacznikiem rozpoznawalności marki – im większa, tym częściej użytkownicy wyszukują fraz z jej udziałem. Tym samym u dużych brandów ich udział w generowaniu ruchu jest znacznie większy niż u mniej znanych biznesów. Wyszukiwania z użyciem brandu charakteryzuje wysoka intencja zakupowa – wpisujący je użytkownik robi to świadomie, szuka konkretnie jej produktów. Stąd też wysoki współczynnik konwersji z ruchu brandowego.

Brandowe słowa kluczowe – rodzaje

Pierwsze skojarzenie z tą grupą haseł jest oczywiste – do ich grona zaliczamy same nazwy firm i brandów, a więc dla przykładu: Google, Apple czy Semcore. Jednak na nich nie kończy się lista zagadnień przypisywanych do tej kategorii.

Frazy brandowe to bowiem również takie, które obok nazwy marki składają się także z innych wyrazów, takich jak:

  • nazwa grupy produktowej (np. klocki Lego, kurtki dziecięce Coccodrillo, buty Puma),
  • dookreślenie przedmiotu działalności danego brandu (np. kurier GLS, jubiler YES, agencja Semcore),
  • nazwa modelu (np. Ferrari F80, Ibanez GRX40, Samsung Galaxy S24),
  • inne słowa towarzyszące brandowi w zapytaniach użytkowników (np. Gerlach dostawa, Komputronik regulamin, Modivo opinie).

Do branded keywords zaliczymy ponadto frazy z błędami w nazwie brandu (Googel, MacDonalds, Semcor) czy bez użycia znaków właściwych dla danego języka (Prochnik, Tubadzin, JEMIOL).

Upraszczając można stwierdzić, że kryterium przynależności do grupy branded keywords spełni każda fraza zawierająca nazwę firmy lub marki, zarówno w formie prawidłowej, jak i zmodyfikowanej (jednak nadal wskazującej na ten konkretny brand).

Jak jednak wspomniano na początku tego rozdziału, brandowymi słowami kluczowymi dla danej firmy lub marki będą również te, które niekoniecznie zawierają w sobie jej nazwę, ale za to wskazują na konkretny produkt charakterystyczny dla tegoż brandu, jak np. iPhone dla Apple czy Chromecast dla Google (wraz ze wszelkimi dopiskami, np. iPhone sklep, Chromecast 4.0 itd.).

Branded keywords a SEO

Brandowe słowa kluczowe, w szczególności w przypadku dużych i rozpoznawalnych brandów,  stanowią istotne źródło ruchu organicznego. Nie są one jednak celem samym w sobie dla działań SEO, za to bywają nieco problematyczne pod kątem analizowania ruchu z SERPów. 

Aby uzyskać wynik dla fraz niebrandowych, należy „odsiać” wszystkie hasła powiązane z nazwą firmy lub / i marki. Trzeba przy tym pamiętać o różnych wariantach wpisywanych przez użytkowników (nazwy z błędami, odmienione, bez polskich znaków). Ponadto należy wykluczyć wszystkie zastrzeżone nazwy własnych produktów, które również zaliczane są do grona branded keywords, co – przy dużej ich liczbie – bywa dość uciążliwe.

W celu wykluczenia tych fraz w Google Search Console należy zastosować odpowiednie filtry wykluczające. Warto skorzystać z filtra dla wyrażeń regularnych – żeby nie wypisywać wszystkich wariantów z osobna wystarczy użyć ich wspólnego członu (byle tylko nie doprowadziło to do wykluczenia fraz, które chcemy uwzględnić w podsumowaniu ruchu organicznego). Dopiero wtedy będziemy w stanie zbadać, jaką część wygenerowanych kliknięć przyniosły nam frazy bez brandu.

Brandowe słowa kluczowe a Google Ads

W przypadku Google Ads kampanie obejmujące słowa z nazwą firmy, marki lub / i produktów noszą miano kampanii brandowych. Kampanie tego rodzaju zaleca się prowadzić w celu ochrony brandu, w szczególności gdy inne podmioty (np. dystrybutorzy produktów producenta) prowadzą aktywne działania na tym polu z wykorzystaniem fraz przypisanych do naszego brandu. Nie chcąc utracić ruchu, który w przeciwnym razie trafi na inne witryny, należy ustawić własną kampanię brandową.

Trzeba przy tym pamiętać, że uruchomienie lub zintensyfikowanie tego rodzaju promocji w płatnych wynikach Google poskutkuje najpewniej zmniejszeniem liczby wejść brandowych z kanału organicznego. Łączny generowany ruch powinien wówczas pozostać przynajmniej na niezmienionym poziomie, jednak nastąpi jego przesunięcie między tymi dwoma kanałami.

Autor: Krzysztof Stępniak

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!